• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:32:47 följande:
    Jag är inte alls duktig och det handlar inte om att vara duktig. Däremot tycker jag faktiskt synd om djuren
    och skulle glädjas av en allt mindre uppfödning av köttdjur. Köttproduktion är mycket miljö- och resurskrävande och miljöförstörande. Dessutom är den höga köttkonsumtionen i Sverige ,som ökat dramatiskt, ett folkhälsoproblem och kan koplas till en rad sjukdomar.

Om du skulle vilja dela ut broschyrer på stan .som talar för köttätande har du full frihet att göra det.
    Jag för min del delar gärna ut goda vegetariska recept som den som vill kan laga mat efter.

Självfallet vill jag gärna minska importen av kött och se höga köttpriser.
    Men i de flesta fall tar djuren inte skada av att bli uppfödda som slaktdjur. inte i Sverige iaf. Dom mår inte dåligt av transporterna till slakteriet och dom är inte hyperstressade och mår dåligt i slaktkön. Om dom gjorde de skulle de vara en förlust för slakteriet då köttet blir otjänligt från stressade djur och får kasseras.
    Att det är synd om djuren och man därför ska äta vegetariskt är ett argument som jag inte köper. inte alls. Ok om man faktiskt inte tål de( av fysika skäl, inte av etiska).

Alla sjukdomar du pratar om, de uppkommer ju främst av rött kött typ nötkött. Men de finns mej veteligen inga indikationer som pekar på att gris, kanin, kyckling etc är skadligt. kaninkött används väldigt mycke innom sjukvården till människor som opererat magen, just för att det är ett så snällt kött för magen att ta hand om.
  • Sven Erik Johansson
    Ozzygirl3 skrev 2011-05-01 17:53:37 följande:
    Hade inte människan börjat och äta djur så hade vi slutat som Neandertalarna .. Döda ..
    För skillnaden är att Homo Sapiens började
    äta djur så växte hjärnan och vi blev smartare och lyckades överleva så visst behöver människan kött ..
    Vi är en del av cirkeln .. djur äter djur o
    Neanderthalarna OM NÅGRA hade väl en jaktkultur. De åt mycket kött men dog ju ut.
    Är du verkligen säker på att det var en avgörande skillnad mellan homo sapiens neanderthalis och homo sapiens sapiens?

Dessutom : Vad som skedde i et tidigare stadium behöver ju inte styra hur jag äter idag.
    Påstår du att jag skulle ha sämre hälsa/överlevnad/intellektuell kapacitet för att jag är vegetarian?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 17:57:21 följande:
    Men i de flesta fall tar djuren inte skada av att bli uppfödda som slaktdjur. inte i Sverige iaf. Dom mår inte dåligt av transporterna till slakteriet och dom är inte hyperstressade och mår dåligt i slaktkön. Om dom gjorde de skulle de vara en förlust för slakteriet då köttet blir otjänligt från stressade djur och får kasseras.
    Att det är synd om djuren och man därför ska äta vegetariskt är ett argument som jag inte köper. inte alls. Ok om man faktiskt inte tål de( av fysika skäl, inte av etiska).

Alla sjukdomar du pratar om, de uppkommer ju främst av rött kött typ nötkött. Men de finns mej veteligen inga indikationer som pekar på att gris, kanin, kyckling etc är skadligt. kaninkött används väldigt mycke innom sjukvården till människor som opererat magen, just för att det är ett så snällt kött för magen att ta hand om.
    Slutmålet vid djuruppfödning är ju att döda och använda djuret till till exempel mat. Mitt hjärta säger nej.
    Jag känner en gemenskap med allt levande och skulle som bonde inte välja att satsa på köttdjursuppfödning. Jag avskyr våld även mot djur och slakt är sannerligen våld. Jag skulle också döda
    och äta djur om jag var tvungen för min överlevnad men så är det inte och då avstår jag från det.

Det finns indikationer på att en kost med mycket protein har negativa långsiktiga effekter.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 18:03:20 följande:
    Slutmålet vid djuruppfödning är ju att döda och använda djuret till till exempel mat. Mitt hjärta säger nej.
    Jag känner en gemenskap med allt levande och skulle som bonde inte välja att satsa på köttdjursuppfödning. Jag avskyr våld även mot djur och slakt är sannerligen våld. Jag skulle också döda
    och äta djur om jag var tvungen för min överlevnad men så är det inte och då avstår jag från det.

Det finns indikationer på att en kost med mycket protein har negativa långsiktiga effekter.
    Menhur ställer du dej till mjölkproduktion då? Där kornas huvudsakliga syfte faktiskt är att producera mjölk inte att bli mat? Sen att de flesta blir mat i slutändan är ju en annan sak.

Det finns indikationer på att mat med mycket kolhydrater har negativa långvariga effekter oxå samma sak en kost med mycket fett. Äter man varierat och med huvet är de bara en slump att man får vissa sjukdomar....
  • Genghis

Om gud inte vill att vi ska äta djur borde han inte ha gjort dem av kött.

• vampyria2
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:08:56 följande:
    Dessa djur skall ju inte finnas över huvud taget så följaktligen behövs ingen för att ta hand om dem.
    Men snälla tänk lite själv >.<  under tiden som man avvecklar djuren så måste ju någon ta hand om dem och vem tusan går med på att sakta men säkert sätta sig själv i konkurs tror du?

Ibland är det dax att växa upp och börja se hur världen ser ut och förstå att okej även om det här känns bäst för mig så kommer det aldrig att bli så för det funkar inte IRL. Tex jag var anarkist ut i fingerspetsarna när jag var yngre (ja även vegan var jag) sen när jag blev äldre och började tänka steget längre så förstod jag att det aldrig skulle funka IRL hur härlig jag än tyckte att tanken var. Lite samma här, även om det låter bra i din fantasi så betyder det inte att det skulle funka på rikgtigt och då är det kanske dax att lägga energin på något annat som faktiskt går att genomföra på riktigt Drömmer 
  • outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 14:59:59 följande:
    1) Här är inga flummiga vägar. detg finns massor av rationella argument , bla miljö o resursskäl och omsorg om djur för att gå mot mer vegetariska mattrender i samhället.

2) HELT FEL. Utan er köttätare så skulle det nämligen inte finnas så många av de djur som äts. för de finns ju för att det finns en efterfrågan och att de därmed föds upp. Jag är inte bara emot slakt . Jag är emot uppfödning av köttdjur också så där tar du fel.
    Du förutsätter att allt står still hela tiden och aldrig kan förändras? Vi föder naturligtvis upp djur för att slippa besväret med att jaga dem. En rationell produktionslinje rakt ner på tallriken, kostnadseffektivt och bekvämt. 

På er låter det som om alla djur skulle försvinna från jordens yta så fort vi människor tittar bort? Naturligtvis skulle en helt oreglerad djurhållning översvämma oss då deras reproduktion vida överstiger våra möjligheter att hålla jämna steg med dem. Vi har fått möjligheten att bestämma över djuren och följaktligen gör vi också det, eftersom vi kan. Glöm inte att vi köttätare inte gråter över varenda överkörd ekorre heller, så visst är det vi som hindrar björnar och vargar från att riva djurkramarna i stycken om man ska se krasst på det.
  • outlast
    Sarah f skrev 2011-05-01 16:11:25 följande:
    Jag trodde inte att det fanns människor som inte förstår att köttproduktion är en industri, inte vad som händer fritt i faunan.
    Jag trodde inte det fanns människor som helt saknar förmågan att tänka i abstrakta termer. Köttproduktion är en industri så länge vi tillåter den att vara en industri, evolutionen är nåt helt annat.
  • Sarah f
    Genghis skrev 2011-05-01 18:29:08 följande:
    Om gud inte vill att vi ska äta djur borde han inte ha gjort dem av kött.
    Homer simpsoncitatet är ofta använt, men du är också gjord av kött. Varför gjorde Gud dig av kött om jag inte får äta dig?
  • MammaG

Vegetarianism är naturligtvis det optimala. Inte bara för djurens välbefinnande, utan även för den enorma belastning djurindustrin innebär för miljön.

Ska djur ätas så ska djurhållning och slakt ha betydligt större krav på sig än vad de har idag. Något man insåg i halaltråden var att folk har en väldigt blåögd uppfattning om slakt på svenska slakterier. Den stress och det plågeri svenska djur genomlider på slakterier är fullkomligt oacceptabel, men tyvärr befarar jag att folk skiter i det när det gäller deras egna djävla hamburgare.

Svar på tråden Är det rätt att äta djur?