• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Tillägg till mitt svar till inlägget ovan: Jag skulle beskriva det så här "Denna världen är en rivningskåk men så länge den står har jag i uppgift att göra den så beboelig som möjlilgt för alla som bor där".
  • outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 14:50:00 följande:
    Men inget hindrar att testa den bästa vegetariska maten. Jag är hyfsat bra på matlagning tcker jag och jag tror jag skulle kunna laga veg. mat som du gillar. Varför inte en köttfri dag då o då?
    Tänkte svara på en liknande fråga du ställde till en annan skribent men jobbet kom emellan så jag svarar nu istället. Har testat vegetariskt på "Hermans" och blev faktiskt förvånad över att det var så pass gott. En del fördomar kommer på skam om man ger sakerna en chans. Jag kan mycket väl tänka mig att konsumera mindre kött under kortare perioder men att sluta helt skulle aldrig fungera. Det är inte bara en fråga om fysik, utan man måste nog även ta psyket i beaktande i de här frågorna. Jag skulle må sämre om jag visste att jag aldrig mer får äta kött. Rynkar på näsan 
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 16:38:20 följande:
    Dirrektföda var min term för att odla människoföda dirrekt i stället för att gå omvägen via djur.

Du har naturligtvis helt rätt i att tobak, alkohol med mera är dåliga för hälsan. jag tror tobaken är värre än alkoholen till o med, ja den produkt som enskillt orsakar allra mest lidande, men det motsäger inte att
    det faktiskt finns sjukdomar som mer drabbar köttätare än vegetarianer.

När man bedömer levnadssätt så ingår mågna faktorer , inte bara maten, så jag vill inte uttala mig generellt om alla vegetarianer och om alla köttätare men i det stora perspektivet tror jag det är lättare att minska jordens lidande för både människor o djur om fler äter vegetariskt. Varför itne köra tex en köttfri fdag per vecka.
    Alkoholen och tobaken är garanterat ett enormt mycket större orsak till sjukdomar även om de finns de som drabbar köttätare. Ska vi sluta använda tvättmedel bara för att de finns faktiskt de som blir sjuka av de? Ska vi sluta använda elektricitet bara för att de finns människor som inte tål det?
    Det finns sjukdomar som i större utsträckning drabbar de som bor i städer än de som bor på landet, så varför inte slopa alla städer?

Jag förstår inte var du får de ifrån att djuren lider så av att bli uppfödda för att bli mat. I majoriteten av alla fall där man föder upp djur för slakt i Sverige lider djuren inte nämnvärt. Det finns nog betydligt fler husdjur som far illa än lantbruksdjur..
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-02 16:46:05 följande:
    Tänkte svara på en liknande fråga du ställde till en annan skribent men jobbet kom emellan så jag svarar nu istället. Har testat vegetariskt på "Hermans" och blev faktiskt förvånad över att det var så pass gott. En del fördomar kommer på skam om man ger sakerna en chans. Jag kan mycket väl tänka mig att konsumera mindre kött under kortare perioder men att sluta helt skulle aldrig fungera. Det är inte bara en fråga om fysik, utan man måste nog även ta psyket i beaktande i de här frågorna. Jag skulle må sämre om jag visste att jag aldrig mer får äta kött. Rynkar på näsan 
    Man behöver ju inte gå in med inställningen "aldrig mer definitivt". Man kan äta vegetariskt, lära sig laga allt fler goda vegetariska rätter osv och inte tänmka så mycket på absoluta principer. Sedan kanske de vegetariska perioderna blir längre o längre o till sist är man kanske vegetarian. Det går förståss att fuska ibland, tec om du är bortbjuden, men om man inte tänker för mycket så blir man kanske veg.
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Så att den inte kommer att återhämta sig om vi minskar på konsumtionen är argumentet för att fortsätta öka vår konsumtion?

Jag tycker närodlat och ekologiskt är fantastiskt bra, särskilt om det också är dyrt med kött rent allmänt. Kött bör kosta mycket pengar, eftersom det är dyrt att producera.  Ett effektivt sätt att minska konsumtionen därtill.
  • Sarah f
    outlast skrev 2011-05-02 16:46:05 följande:
    Kunde alla resonera som du vore mycket vunnet.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:49:15 följande:
    Alkoholen och tobaken är garanterat ett enormt mycket större orsak till sjukdomar även om de finns de som drabbar köttätare. Ska vi sluta använda tvättmedel bara för att de finns faktiskt de som blir sjuka av de? Ska vi sluta använda elektricitet bara för att de finns människor som inte tål det?
    Det finns sjukdomar som i större utsträckning drabbar de som bor i städer än de som bor på landet, så varför inte slopa alla städer?

Jag förstår inte var du får de ifrån att djuren lider så av att bli uppfödda för att bli mat. I majoriteten av alla fall där man föder upp djur för slakt i Sverige lider djuren inte nämnvärt. Det finns nog betydligt fler husdjur som far illa än lantbruksdjur..
    Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
    Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.

Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.

Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde 1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.

Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET  med även djur och ser dem som "mina  bröder o systrar i tillvaron  och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödda.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 17:58:16 följande:
    Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
    Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.

Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.

Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde 1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.

Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET  med även djur och ser dem som "mina  bröder o systrar i tillvaron  och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av
    djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödd
    Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.

Kycklinguppfödningen kan jag hålla med om att den är allt för pressad för djurens bästa.
    I naturen får kor oftast en kalv per år. Att likna insemination med våld kan jag inte förstå hur du får till. En ko semineras när hon är brunstig, vilket innebär att hon vill bli påsatt för att bli dräktig. Hade kom inte viljat bli dräktig hade hon inte visat brunst. Hade hon tyckt illa om att bli seminerad hade hon framförallt inte stått stilla!

Anledningen till att djuren får kortare uppfödningstider och lägre livslängd har återigen att göra med konsumenternas ovilja att betala för produkten. Man har inte råd att ha kvar ett djur som inte passar in eller tar för lång tid att mjölk osv.
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 18:38:23 följande:
    Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.
    I vårt övergödda hörn av världen kan man i alla fall bestämt säga att den stora massan skulle må bättre av att äta mer grönsaker och baljväxter och mindre köttprodukter. Vi äter betydligt större mängder än vi behöver för att må bra. (Det är dessutom inte ett problem i sig att vi äter för mycket vegetabilier, utan att andelen föda som kommer från växtriket är för låg).Eller är det din åsikt att vi mår bra av att äta för mycket?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 18:38:23 följande:

Kycklinguppfödningen kan jag hålla med om att den är allt för pressad för djurens bästa.
    I naturen får kor oftast en kalv per år. Att likna insemination med våld kan jag inte förstå hur du får till. En ko semineras när hon är brunstig, vilket innebär att hon vill bli påsatt för att bli dräktig. Hade kom inte viljat bli dräktig hade hon inte visat brunst. Hade hon tyckt illa om att bli seminerad hade hon framförallt inte stått stilla!

Anledningen till att djuren får kortare uppfödningstider och lägre livslängd har återigen att göra med konsumenternas ovilja att betala för produkten. Man har inte råd att ha kvar ett djur som inte passar in eller tar för lång tid att mjölk osv.
    Man skulle komma ifrån denna korta livslängd och snara slakt om man inte födde upp de djuren överhuvud taget, pga ändrade efterfrågemönster.

Jag tycker inte att insemination av djur känns värdigt. Djuren blir produktionsenheter i stället för individer som jag ser det.

Bla det höga proteinintaget i väst är en grogrund för slitage på inre organ och för cancersjukdomar osv.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?