• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sömnstörd
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 21:35:33 följande:
    Missförsod du mig inte nu? Jag skrev ju att det går åt massor av soja för djurfoder så om man inte vill det ska gå åt lika mycket soja tror jag vegetarisk kost är bättre då man inte går omvägen via djur.

Välmåendet har med saken att göra på det sättet att om ajg klarar mig bra utan kött så kan jag också etiskt ifrågasätta köttindustrin.
    Jo det gjorde jag nog ja.
    Sen avböjer jag vidare resonemang, jag är trött och det blir bara fel när jag försöker formulera mina förvirrade tankar.  Jag tar det i morgon...

Håll nu tummarna för att jag kan somna. :)
  • Sven Erik Johansson
    Kitsune skrev 2011-05-01 21:38:46 följande:

Det enda jag tänker på är överlevnad, visserligen kanske man skulle kunna överleva i vårt samhälle utan kött men inte i andra samhällen. Men det behöver inte betyda att alla klarar av en och samma livsstil, alla är olika fysiskt/psykiskt. Sådant beror inte på rätt eller fel men helt enkelt under vilka omständigheter man lever under och vilken kropp/hälsa man har fått att handskas med. Ingenting är utan orsak, de flesta av oss är också fast i en
    och samma kropp, man lyssnar på sin kropp och det den mår bra av.

Fast det den mår bra av på sikt är kanske inte alltid vad man tror.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:42:28 följande:
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
    Så du menar att du hellre köper soyaprodukter, gjorda på till stor del GMOsoja och som är en av världens mest besprutade grödor, istället för att köpa mjölk? Ha. Hoppas du inte har några krav på hur de du stoppar i dej påverkar naturen.

Och bara för att man äter kött så får man automatiskt en felaktig balans av näringsämnen och får i sej för mycke protein, får nån sjukdom och dör? Medans om man äter vegetariskt så får man naturligt en bra balans av näringämnen? Eller hur....
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 10:58:08 följande:
    Så du menar att du hellre köper soyaprodukter, gjorda på till stor del GMOsoja och som är en av världens mest besprutade grödor, istället för att köpa mjölk? Ha. Hoppas du inte har några krav på hur de du stoppar i dej påverkar naturen.

Och bara för att man äter kött så får man automatiskt en felaktig balans av näringsämnen och får i sej för mycke protein, får nån sjukdom och dör? Medans om man äter vegetariskt så får man naturligt en bra balans av näringämnen? Eller hur....
    För att producera mjölken används mycket soja. Totalt sett blir det kanske ändå så att min sojayoghurt vinner.
    Jag är ingen "miljönisse" som "automatiskt" motsätter mig tekniska framsteg som tex GMO.

Att vara veg. är förståss ingen garanti för att äta bra. Det finns förståss köttätare som äter relativt sett bra och vegetarianer som äter relativt dåligt, men totalt sett ser ajg det som en vinst för folkhälsan med mer vegetarianism.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 11:09:20 följande:
    För att producera mjölken används mycket soja. Totalt sett blir det kanske ändå så att min sojayoghurt vinner.
    Jag är ingen "miljönisse" som "automatiskt" motsätter mig tekniska framsteg som tex GMO.

Att vara veg. är förståss ingen garanti för att äta bra. Det finns förståss köttätare som äter relativt sett bra och vegetarianer som äter relativt dåligt, men totalt sett ser ajg det som en vinst för folkhälsan med mer vegetarianism.
    Vi använder inte någon soja alls för att producera våran mjölk. Finns otroligt många andra bra proteinkällor för korna med.

"köttätare som äter relativt bra" Men du anser fortfarande att vegetarianer äter bättre än andra.

Av dina argument sett så är vegetarianer bättre än andra för att ni gynnar folkhälsan å bla bla. Men varför gör du inte som bra vegetariander gör, ät du dina soyaprodukter och håll dej till de och låt oss som vill dö i förtid för att vi äter kött göra de. Men sluta proppager för att alla ska göra som du gör!
  • Ozzygirl3

Jag i frågasätter oxå köttindustrin..köper bara kött från närproducerat och har jägare i släkten.
    Kommer från en skogsägarsläkt, där dom lärde mig skog och natur..
    och vikten för att få bra djurstammar är att skjuta av djur ,inget någon kan ändra på även om man vill.
    är för blandad kost både kött och vegetabiliskt föda..kostcirkeln är inte fel..
    tror inte att djur o natur blir bättre av att vi slutar att äta kött... alla har vi vår roll i kretsen..
    men alla har vi ett fritt val..sen tror jag att blandad kost och motion och roligheter är det bästa
    för folkhälsan..
    Känner alla sorters människor..men dom som mår bäst är dom som har roligt..
    har en i släkten som varit vegitarian i många år....men hon är svårt sjuk..mycket beror nog på anlag
    finns renlevnads människor som blir svårt sjuka och min farfar både rökte åt fet ma/köttt o nyttja alkohol
    var en krutgubbe tills han dog.. aldrig sjuk..dog av ålderdom...

Tror det är viktigt att komma ihåg att inte bli för fanatisk i sitt tänkande.. undrar om det finns  lyckliga fanatiker..

Lagom är bäst med en massa roligheter..så mår både hjärna o kropp bra av..

• Capt Janeway

Jag äter kött för att må bra, annars hade jag helt undvikit det.

• Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 11:51:04 följande:
    Vi använder inte någon soja alls för att producera våran mjölk. Finns otroligt många andra bra proteinkällor för korna med.

"köttätare som äter relativt bra" Men du anser fortfarande att vegetarianer äter bättre än andra.

Av dina argument sett så är vegetarianer bättre än andra för att ni gynnar folkhälsan å bla bla. Men varför gör du inte som bra vegetariander gör, ät du dina soyaprodukter och håll dej till de och låt oss som vill dö i förtid för att vi äter kött göra de. Men sluta proppager för att alla ska göra som du gör!
    Menar du i Sverige totalt eller har du själv uppfödning av mjölkkor? Jag vet att mycket soja går åt för köttproduktion, mer än för dirrektföda har jag för mig. Jag tror inte att alla mjölkkor internationellt är
    utan soja i fodret.

Totalt sett så ser jag det så att de vegetarianer som äter bäst gör det, men naturligtvis är skillnaderna väldigt stora individuellt sett.

Jag säger inte att de är bättre som personer. Alla har vi våra brister o alla har vi våra plus. Ingen är allt igenom
    rättfärdig , allra minst jag själv . Anledningen till att ajg skriver är att det är en debattsajt. Om man inte vill läsa mina inlägg kan man låta bli. jag skriver för att jag ahr medlidande  med både djur och människor, för att ajg vill verka för solidaritet med både djur o människor, för att det är viktiga frågor och det också ur miljö- o resurssybpunkt.
  • Sven Erik Johansson
    Ozzygirl3 skrev 2011-05-02 12:59:52 följande:
    Jag i frågasätter oxå köttindustrin..köper bara kött från närproducerat och har jägare i släkten.
    Kommer från en skogsägarsläkt, där dom lärde mig skog och natur..
    och vikten för att få bra djurstammar är att skjuta av djur ,inget någon kan ändra på även om man vill.
    är för blandad kost både kött och vegetabiliskt föda..kostcirkeln är inte fel..
    tror inte att djur o natur blir bättre av att vi slutar att äta kött... alla har vi vår roll i kretsen..
    men alla har vi ett fritt val..sen tror jag att blandad kost och motion och roligheter är det bästa
    för folkhälsan..
    Känner alla sorters människor..men dom som mår bäst är dom som har roligt..
    har en i släkten som varit vegitarian i många år....men hon är svårt sjuk..mycket beror nog på anlag
    finns renlevnads människor som blir svårt sjuka och min farfar både rökte åt fet ma/köttt o nyttja alkohol
    var en krutgubbe tills han dog.. aldrig sjuk..dog av ålderdom...

Tror det är viktigt att komma ihåg att inte bli för fanatisk i sitt tänkande.. undrar om det finns  lyckliga fanatiker..

Lagom är bäst med en massa roligheter..så mår både hjärna o kropp bra av..
    1) Jag har inte sagt att man kan slopa all reglering av djurpopulationer. En viss reglerande jakt är kanske ett nödvändigt ont, men i stora drag vill jag undvika dödande av djur så långt  praktiskt möjligt.

2) Jag tror att det blir mindre belastning på många ekosystem i världen pga ett bättre resursutnyttjande
    med mer veg. kost. Bland annat klimatförändringarna skulle vara lättare att bekämpa liksom svält.
    Djuruppfödning kräver mycket mark o vatten bla.

3) Tror du inte vegetarianer kan ha lika roligt som du?

4) Givetvis finns det de som lever hälsosamt men som ändå blir sjuka o de som lever mindre hälsosamt och som mår bättre än man skulel vänta men de stora trenderna är vesäntligast. Undantag finns alltid.
  • Sven Erik Johansson
    Capt Janeway skrev 2011-05-02 13:14:22 följande:
    Jag äter kött för att må bra, annars hade jag helt undvikit det.
    Finns det ingen chans att du skulle kunna må bra med mindre eller inget kött?
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?