Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Är det rätt att äta djur?

Sarah f skrev 2011-05-01 19:45:07 följande:
    Protein finns i överflöd i vegetarisk mat! Det är enkelt att äta näringsriktigt och vegetariskt. Allt är inte bra för att man lägger en kotlett på tallriken.
    Allt är inte bra som man lägger på tallriken nej men det gäller oavsett om det är kött eller vetgatabilier.
    Indikationer som säger att något är onyttigt är något vi översköljs med - är det inte kött så är det eko-odlat och allt däremellan.  Så egentligen spelar det ingen roll så länge du har sunt förnuft.

Det jag tycker är trist är att vegoivrarna brukar ha emotionellt präglat resonemang. Men visst, det är synd om djuren på många sätt men rent krasst ser jag inte att alternativen är så myclet bättre på längre sikt.
    Ett exempel är soja där det idag är omöjligt att få 100% fritt från GMO, vi vet att det finns ute i naturen långt från fälten och hur det påverkar på längre sikt är inget vi vet.

Så jag anser att det är rätt att äta djur eftersom vi är biologiskt byggda för det. Det som är en etiskt diskussion är däremot djurhållningen, det är även en etisk diskussion om det är rätt att äta GMO-produkter anser jag.
  • Sömnstörd
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 20:26:43 följande:
    Det går åt massor av soja för djurfoder (har för mig jag hört en siffra på 90% av Brasiliens produktion)
    o dessutom: Varför skulle det vara fel på GMO generellt.
    Utifrån vad jag vet så finsn det mycket positivt med hybrid DNA-teknik och jag kan inte i nuläget se att
    man generellt  bör vara emot sådan.

Eftersom man faktiskt kan må bra som vegetarian så anser jag inte det fel att ställa frågan "Är det rätt att äta djur?".
    Ja det går åt massor men jag ser inte det som något positivt faktiskt.
    Det finns en hel del tecken på att det faktiskt inte är så himla bra för befintlig fauna och det uppväger inte enligt mig de positiva egenskaper som finns eftersom de är helt inriktade på produktion.

Jag förstår inte riktigt, vad har välmåendet med saken att göra? Jag trodde du resonerade i ett etiskt perspektiv.
  • Sömnstörd
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 21:35:33 följande:
    Missförsod du mig inte nu? Jag skrev ju att det går åt massor av soja för djurfoder så om man inte vill det ska gå åt lika mycket soja tror jag vegetarisk kost är bättre då man inte går omvägen via djur.

Välmåendet har med saken att göra på det sättet att om ajg klarar mig bra utan kött så kan jag också etiskt ifrågasätta köttindustrin.
    Jo det gjorde jag nog ja.
    Sen avböjer jag vidare resonemang, jag är trött och det blir bara fel när jag försöker formulera mina förvirrade tankar.  Jag tar det i morgon...

Håll nu tummarna för att jag kan somna. :)
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?