• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Genghis
    Sarah f skrev 2011-05-01 19:30:40 följande:
    Homer simpsoncitatet är ofta använt, men du är också gjord av kött. Varför gjorde Gud dig av kött om jag inte får äta dig?
    Om du lyckas hitta mig och döda mig får du äta mig.
  • Sarah f
    outlast skrev 2011-05-01 19:27:54 följande:
    Jag trodde inte det fanns människor som helt saknar förmågan att tänka i abstrakta termer. Köttproduktion är en industri så länge vi tillåter den att vara en industri, evolutionen är nåt helt annat.
    Hur fick du in evolutionen i detta?Det var en replik på att djur i köttindustrin  måste släppas ut i naturen om man minskar konsumtionen. Jag menar att dettareglerar sig via "tillgång-efterfrågan". Minskar efterfrågan, minskar produktionen.
    Var sitter mitt tankefel, undrar jag?
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 18:10:34 följande:
    Menhur ställer du dej till mjölkproduktion då? Där kornas huvudsakliga syfte faktiskt är att producera mjölk inte att bli mat? Sen att de flesta blir mat i slutändan är ju en annan sak.

Det finns indikationer på att mat med mycket kolhydrater har negativa långvariga effekter oxå samma sak en kost med mycket fett. Äter man varierat och med huvet är de bara en slump att man får vissa sjukdomar....
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
  • Sven Erik Johansson
    Genghis skrev 2011-05-01 18:29:08 följande:
    Om gud inte vill att vi ska äta djur borde han inte ha gjort dem av kött.
    Det finns lägen då jag också skulle äta kött och inte anse det fel, men i mitt fall kan jag lätt få tag på veg mat o dess ingredienser och då föredrar jag att välja det. Så enkelt är det.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:42:28 följande:
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
    Protein finns i överflöd i vegetarisk mat! Det är enkelt att äta näringsriktigt och vegetariskt. Allt är inte bra för att man lägger en kotlett på tallriken.
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 18:38:44 följande:
    Men snälla tänk lite själv >.<  under tiden som man avvecklar djuren så måste ju någon ta hand om dem och vem tusan går med på att sakta men säkert sätta sig själv i konkurs tror du?

Ibland är det dax att växa upp och börja se hur världen ser ut och förstå att okej även om det här känns bäst för mig så kommer det aldrig att bli så för det funkar inte IRL. Tex jag var anarkist ut i fingerspetsarna när jag var yngre (ja även vegan var jag) sen när jag blev äldre och började tänka steget längre så förstod jag att det aldrig skulle funka IRL hur härlig jag än tyckte att tanken var. Lite samma här, även om det låter bra i din fantasi så betyder det inte att det skulle funka på rikgtigt och då är det kanske dax att lägga energin på något annat som faktiskt går att genomföra på riktigt Drömmer 
    Stopp o belägg: Jag har inte sagt att de djuren som finns under avvecklingsperioden inte skall ge ekonomisk
    avkastning.Jag vet att det tyvärr måste vara så. Däremot säger jag att jag hoppas på att djurproduktionen ska gå ned enligt marknadens lagar.

Exakt vad menar du inte skulle gå att genomföra på riktigt av det jag pläderar för?
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-01 19:26:04 följande:
    Du förutsätter att allt står still hela tiden och aldrig kan förändras? Vi föder naturligtvis upp djur för att slippa besväret med att jaga dem. En rationell produktionslinje rakt ner på tallriken, kostnadseffektivt och bekvämt. 

På er låter det som om alla djur skulle försvinna från jordens yta så fort vi människor tittar bort? Naturligtvis skulle en helt oreglerad djurhållning översvämma oss då deras reproduktion vida överstiger våra möjligheter att hålla jämna steg med dem. Vi har fått möjligheten att bestämma över djuren och följaktligen gör vi också det, eftersom vi kan. Glöm inte att vi köttätare inte gråter över varenda överkörd ekorre heller, så visst är det vi som hindrar björnar och vargar från att riva djurkramarna i stycken om man ska se krasst på det.
    1)Det gör jag väl inte? Tvärtom är jag ju verkligen för att förändra "köttsamhället".

2)Naturligtvis påstår jag inte det. En utfasning av animalieproduktion allt enligt den fria marknadens lagar  vad gäller efterfrågan, priser och produktion är inget som går fort. Med en successivt minskad djuruppfödning minskar antalet lantbruksdjur efter hand allt eftersom efterfrågan sjunker. Jag vill jobba för nya trender i matkulturen nämligen. Det är inte meningen att en massa lantbruksdjur skall släppas ut i naturen o föröka sig okontrollerat.

Vad gäller vilda djur skulle de i mitt veg.samhälle inte ha större möjligheter än idag att störa mänsklig verksamhet.  Jag skulle förhoppningsvis själv kunna hindra en björn eller varg SOM NORMALT INTE
    angriper människor som byte, från att riva mig i stycken. Jag skulle givetvis kunna skjuta ett djur tex i självförsvar.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-05-01 19:45:07 följande:
    Protein finns i överflöd i vegetarisk mat! Det är enkelt att äta näringsriktigt och vegetariskt. Allt är inte bra för att man lägger en kotlett på tallriken.
    Vi är ett bra team i denna debatt Sarah!
  • Sömnstörd
    Sarah f skrev 2011-05-01 19:45:07 följande:
    Allt är inte bra som man lägger på tallriken nej men det gäller oavsett om det är kött eller vetgatabilier.
    Indikationer som säger att något är onyttigt är något vi översköljs med - är det inte kött så är det eko-odlat och allt däremellan.  Så egentligen spelar det ingen roll så länge du har sunt förnuft.

Det jag tycker är trist är att vegoivrarna brukar ha emotionellt präglat resonemang. Men visst, det är synd om djuren på många sätt men rent krasst ser jag inte att alternativen är så myclet bättre på längre sikt.
    Ett exempel är soja där det idag är omöjligt att få 100% fritt från GMO, vi vet att det finns ute i naturen långt från fälten och hur det påverkar på längre sikt är inget vi vet.

Så jag anser att det är rätt att äta djur eftersom vi är biologiskt byggda för det. Det som är en etiskt diskussion är däremot djurhållningen, det är även en etisk diskussion om det är rätt att äta GMO-produkter anser jag.
  • vampyria2
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:47:10 följande:
    Stopp o belägg: Jag har inte sagt att de djuren som finns under avvecklingsperioden inte skall ge ekonomisk
    avkastning.Jag vet att det tyvärr måste vara så. Däremot säger jag att jag hoppas på att djurproduktionen ska gå ned enligt marknadens lagar.

Exakt vad menar du inte skulle gå att genomföra på riktigt av det jag pläderar för?
    Men du vad du begär är att människor som har en fungerande verksamhet och jobb ska avvercka sin inkomst bara för att vissa inte vill äta kött, sen så ska de göra det och få mindre och mindre inkomst tills den försvinner helt...tror du på allvar att någon ställer upp på det? 
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?