• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • MammaG
    JabbaTheHut skrev 2011-05-01 17:22:11 följande:

Hur många köttätare står ute på stan och delar ut broschyrer om att man ska äta kött? Inte en enda va jag har upplevt iaf.
    Det har väl att göra med att köttätare inte har så många argument att komma med, eller hur?
  • outlast
    MammaG skrev 2011-05-02 13:52:47 följande:
    Det har väl att göra med att köttätare inte har så många argument att komma med, eller hur?
    Det vore korkat att dela ut flygblad för att konstatera det uppenbara. Vi behöver inga fler argument än att vi äter kött för att vi gillar det.
  • luna1

Jag tycker det är okej att äta animaliska produkter om djuren levt bra liv.. Men det är självklart inte rätt. Rent moraliskt är det fel att döda när det finns andra alternativ. 

• Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-02 14:02:40 följande:
    Det vore korkat att dela ut flygblad för att konstatera det uppenbara. Vi behöver inga fler argument än att vi äter kött för att vi gillar det.
    Men inget hindrar att testa den bästa vegetariska maten. Jag är hyfsat bra på matlagning tcker jag och jag tror jag skulle kunna laga veg. mat som du gillar. Varför inte en köttfri dag då o då?
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 13:37:41 följande:
    Menar du i Sverige totalt eller har du själv uppfödning av mjölkkor? Jag vet att mycket soja går åt för köttproduktion, mer än för dirrektföda har jag för mig. Jag tror inte att alla mjölkkor internationellt är
    utan soja i fodret.

Totalt sett så ser jag det så att de vegetarianer som äter bäst gör det, men naturligtvis är skillnaderna väldigt stora individuellt sett.

Jag säger inte att de är bättre som personer. Alla har vi våra brister o alla har vi våra plus. Ingen är allt igenom
    rättfärdig , allra minst jag själv . Anledningen till att ajg skriver är att det är en debattsajt. Om man inte vill läsa mina inlägg kan man låta bli. jag skriver för att jag ahr medlidande  med både djur och människor, för att ajg vill verka för solidaritet med både djur o människor, för att det är viktiga frågor och det också ur miljö- o resurssybpunkt.
    Jag bor och jobbar på en mjölkgård där vi inte använder soja i fodret för att konsumenterna inte vill att soja ska ingå i foder till djuren. Att man använder soja är för att de (ofta) är billigare  att använda och enklare att ränka ut en foderstat på.
    Man kan inte utfodra köttdjur med för mycket soja heller, för mycket protein gör att dom blir dåliga i magen och växer för dåligt.
    I Sverige blir de fler och fler producenter som använder soja eftersom konsumenterna inte vill att vi ska ge GMO foder till våra djur.
    Vad menar du med dirrektföda förresten?

Men du tycket att vegetarianers levnadssätt är bättre än andras?
    Men att hävda att man ska äta vegetariskt för hälsan anser jag är bullshit. Tobak, alkohål, lightprodukter m.m är garanterat mycket sämre för människor och deras hälsa än vad det är att äta kött..
  • JabbaTheHut
    MammaG skrev 2011-05-02 13:52:47 följande:
    Eller för att vi har ett sundare sätt att se på slakt av djur osv och inte behöver hävda att det är sååååååå synd om djuren bara för att dom blir slaktade? Och för att vi faktiskt helt ärligt utan skuldkänslor för den stackars kossan som ligger i stekpannan kan säga att vi tycker kött är gott?
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:09:49 följande:
    Eller för att vi har ett sundare sätt att se på slakt av djur osv och inte behöver hävda att det är sååååååå synd om djuren bara för att dom blir slaktade? Och för att vi faktiskt helt ärligt utan skuldkänslor för den stackars kossan som ligger i stekpannan kan säga att vi tycker kött är gott?
    Det kanske inte bara handlar om "synd om djuren", det kanske snarare är det oekonomiska i att basera mathållning på en extremt resurskrävande produkt.

Har du åsikten att jordens resurser är oändliga och att vi kan slösa hur mycket som helst för att det är gott?
    Eller kan man skära ned på köttätandet till viss del och lära sig uppskatta annan, nyttig god mat som sliter mindre på jordens resurser?

Är god smak i munnen viktigare än en hållbar livsstil?
  • JabbaTheHut
    Sarah f skrev 2011-05-02 16:24:57 följande:
    Det kanske inte bara handlar om "synd om djuren", det kanske snarare är det oekonomiska i att basera mathållning på en extremt resurskrävande produkt.

Har du åsikten att jordens resurser är oändliga och att vi kan slösa hur mycket som helst för att det är gott?
    Eller kan man skära ned på köttätandet till viss del och lära sig uppskatta annan, nyttig god mat som sliter mindre på jordens resurser?

Är god smak i munnen viktigare än en hållbar livsstil?
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:06:44 följande:
    Jag bor och jobbar på en mjölkgård där vi inte använder soja i fodret för att konsumenterna inte vill att soja ska ingå i foder till djuren. Att man använder soja är för att de (ofta) är billigare  att använda och enklare att ränka ut en foderstat på.
    Man kan inte utfodra köttdjur med för mycket soja heller, för mycket protein gör att dom blir dåliga i magen och växer för dåligt.
    I Sverige blir de fler och fler producenter som använder soja eftersom konsumenterna inte vill att vi ska ge GMO foder till våra djur.
    Vad menar du med dirrektföda förresten?

Men du tycket att vegetarianers levnadssätt är bättre än andras?
    Men att hävda att man ska äta vegetariskt för hälsan anser jag är bullshit. Tobak, alkohål, lightprodukter m.m är garanterat mycket sämre för människor och deras hälsa än vad det är att äta kött..
    Dirrektföda var min term för att odla människoföda dirrekt i stället för att gå omvägen via djur.

Du har naturligtvis helt rätt i att tobak, alkohol med mera är dåliga för hälsan. jag tror tobaken är värre än alkoholen till o med, ja den produkt som enskillt orsakar allra mest lidande, men det motsäger inte att
    det faktiskt finns sjukdomar som mer drabbar köttätare än vegetarianer.

När man bedömer levnadssätt så ingår mågna faktorer , inte bara maten, så jag vill inte uttala mig generellt om alla vegetarianer och om alla köttätare men i det stora perspektivet tror jag det är lättare att minska jordens lidande för både människor o djur om fler äter vegetariskt. Varför itne köra tex en köttfri fdag per vecka.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Ingenting sker över en natt och naturligtvis påstår jag inte att jorden blir ett paradis bara för att majoriteten äter vegetariskt om det blir så. Ett paradis tror jag inte vi kan uppnå i denna jordiska tillvaro.

Du har naturligtvis rätt i dina tips för att förbättra miljön, men samtidigt utesluter det ena inte det andra och
    djurproduktionen är en tungt påverkande faktor vad gäller miljö

Det finns säkert bönder som gör stora ansträngningar och jag lyfter på hatten för det. Det har jag inte förnekat i något av mina inlägg.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?