Är det rätt att äta djur?
Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"
Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".
Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
(och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att vi lever i en värld i obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.
Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.
Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
inom olika samfund. http://www.christianveg.com Bland förgrundsgestalterna i den
kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"