Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

vampyria2 skrev 2011-05-01 16:03:56 följande:
    Meeen snälla ni ni måste varkligen skoja om ni inte fattar att djur förökar sig i en rasande tackt oavsätt om vi hjälper till eller inte, vad jag vet så finns det inte några djur som äter p-piller och nuppa det lär de göra i vilket fall. Nu pratar vi väl ändå inte enbart om kor och grisar, finns massor av andra djur som också slaktas för människan ska tillfreds ställas...eller är det just grisar och kor som ni värnar så varmt om???  Vet ni hur många kultingar en gris kan få och hur ofta??? Nej ta reda på lite fakta innan ni försöker ge information och få det till något vettigt.
    Tänk efter lite! En övergång till ett samhälle där matproduktionen är vegetabilisk är inget som kan ske över en natt. Det handlar inte om att plötsligt säppa alla djur i lantbruket fria till okontrollerad förökning. Det handlar om att skapa nya mattrender där ett nytt efterfråge- och konsumtionsmönster efter hand skapar ett nytt produktionsmönster och där uppfödning av köttdjur successivt fasas ut.

Markerna som idag används till odling av djurfoder används då till andra saker och det kommer som jag ser detinte att finnas möjlighet för djur att föröka sig okontrollerat på ett sätt som ger mer problem än idag
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 16:09:31 följande:
    www.buf.kristianstad.se/centralskolan/itis6/l...

En gris kan alltså så upp till 24 ungar per år och ni tror inte att om man inte avlivade dem så skulle de föröka sig i en rasande takt?? 
    Som ajg skrev innan:Det handlar inte om att plötsligt släppa lantbrukets djur fria och det handlar inte om en snabb övergång till vegetabilisk livsmedelsproduktion och det handlar inte om att låta till exempel grisar föröka sig okontrollerat. Det handlar om att efter hand föda upp allt färre grisar så att populationen minskar rejält och ersätta grisuppfödning bland annat med odling av människoföda dirrekt. Det kommer då inte att finnas så många grisar som kan föröka sig.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-05-01 16:12:48 följande:
    Mja, vi har ju trots allt vilda djur också som dödas för att ätas och dessa skulle helt klart föröka sig på ett sätt som inte är hållbart med den mängd människor som lever på jordens yta. Kanske om vi människor började minska drastiskt i antal medan antalet djur ökade att det funkar, men inte annars och jag anser det vara enormt slöseri att skjuta av djur som sedan bara ska eldas upp eller grävas ner....
    Jag har inte sagt att vi kan klara oss helt utan en viss reglering av viltstammar i form av en viss skyddsjakt. Kanske är det ett nödvändigt ont, men jag vill då inte äta kött av villda djur heller, även om de haft det bättre än uppfödda. Är man van vid att äta vegetabiliskt kan det för vissa vara problem med magen att plötsligt äta kött.

Jag hoppas att mänsklighetens antal kommer att plana ut och en minskad befolkning tror ajg vore en fördel för både människor och djur.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 16:35:01 följande:
    Om antalet människor är något negativt varför tar ni inte bara livet av er så hade ni ju bidragit till ett ännu mer minskat tryck på jordens resuerser?
    Därför att minskat tryck på jordens resurser inte är ett självändamål utan ett medel för ett bättre liv!
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 16:46:47 följande:
    Varför inte bidra till ett bättre liv då direkt?
    det kan man väl göra på flera sätt samtidigt. Det ena utesluter väl inte det andra.
    Färre människor skulle innebära att det blev lättare att uppnå drägligare villkor för många.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-05-01 16:49:45 följande:
    Det jag menar är ju att S-E har en dröm om att alla nån gång skulle sluta äta kött helt, om ALLA i hela världen HELT slutar med kött av allt slag så spelar det ingen roll ifall inte en enda gris eller ko till föds upp och slaktas, det räcker liksom med alla gnuer, vilda oxar, rådjur, älgar, björnar, renar osv. som lever fritt för att ge problem om ingen skulle äta upp dem. Redan idag skjuts ju djur för att de "inkräktar" på människans territorium eller för att vi annars får "för många" av dessa vilda djur, älg tex. I dag äter vi ju upp dessa djur i majoirteten av fallen, men skulle vi alla sluta äta kött så skulle vi tvingas till att döda dem och bara elda upp dem/gräva ner dem istället. Alt. skulle djuren börja dö i epedemier av sjukdomar för att beståndet blir för stort plus att de skulle börja utgöra en fara för människan. För att vi ska kunna leva människor och djur på jorden i nån form av harmoni även om människan helt slutar äta djur så måste människan ta ett steg tillbaka och sluta befolka jorden i den utsträckning vi gör för att på så sätt lämna plats till djuren och det tror jag är ett ännu längre steg än att få folk att sluta äta kött...
    Du syftar alltså på de djurarter som redan är vilda. Jag säger så här: Jag förnekar inte att en viss skyddsjakt
    tyvärr kanske kommer att vara ett nödvändigt ont , vilket är stor skillnad mot nöjesjakt,.
    En mindre världsbefolkning av människor skulle kunna innebära stora fördelar för både människor och djur.
    En av metoderna föra tt få ned födelsetalen är att se tilla tt det blir en ekonomisk utveckling i länder med höga födelsetal inlusive bättre utbildning. Då brukar födelsetalen sjunka.

Personligen vill jag inte äta köttet heller av djur skjutna vid populationsreglerande jakt , men en del andra vill.
    Möjligen skulle man kunna utvinna energi vid förbränning av djurkroppar som  i så fall blir biobränsle.
    Ett anant alternativ är att mineralämnena från djur  också skulle kunna tänkas användas för att ge jorden näring.

Den största delen av köttkonsumtionen är inte mig veterligt viltkött förresten.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 16:57:49 följande:
    Lite märkligt påstående. Betyder det att 0 människor inte heller är optimalt?

Hur många människor är optimalt och hur kommer du fram till det?
    Jag  vet inte vad ett optimalt antal är. Jag tror det finns en mening med att människor finns, men i första hand
    tror jag man kan sträva efter en befolkning som inte är så stor så att det leder till oundviklig kraftig miljöförstöring och resurser som inte räcker till alla.Jag anser inte att vägen är att döda folk utan tror mer på att sträva efter lägre födelstal.
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 17:03:48 följande:
    Men allvarligt vem tusan ska jobba och ta hand om dessa djur utan att få någon inkomst på det tror du, skulle du ställa upp att jobba nästan dygnet runt för nollkronor eller hur har du tänkt betala kalaset?

Dessa djur skall ju inte finnas över huvud taget så följaktligen behövs ingen för att ta hand om dem.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:07:33 följande:
    Men om vi är för många nu men 0 inte heller är bra då måste du ju ha en ide om hur många vi bör vara?

Antalet människor (och andra djur) bestäms av hur många som kan försörja sig. 
    så många att resurserna räcker väl till alla och så att miljön inte förgiftar oss
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:15:29 följande:
    Så antalet i sig är inte viktigt utan hur vi utnyttjar resurserna? Ja, det är en tautologi. Vi kan inte bli fler än resurserna tillåter. 
    Vi kan däremot bli fler än att resurserna räcker väl till alla.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?