Plutteli skrev 2011-05-01 16:49:45 följande:
Det jag menar är ju att S-E har en dröm om att alla nån gång skulle sluta äta kött helt, om ALLA i hela världen HELT slutar med kött av allt slag så spelar det ingen roll ifall inte en enda gris eller ko till föds upp och slaktas, det räcker liksom med alla gnuer, vilda oxar, rådjur, älgar, björnar, renar osv. som lever fritt för att ge problem om ingen skulle äta upp dem. Redan idag skjuts ju djur för att de "inkräktar" på människans territorium eller för att vi annars får "för många" av dessa vilda djur, älg tex. I dag äter vi ju upp dessa djur i majoirteten av fallen, men skulle vi alla sluta äta kött så skulle vi tvingas till att döda dem och bara elda upp dem/gräva ner dem istället. Alt. skulle djuren börja dö i epedemier av sjukdomar för att beståndet blir för stort plus att de skulle börja utgöra en fara för människan. För att vi ska kunna leva människor och djur på jorden i nån form av harmoni även om människan helt slutar äta djur så måste människan ta ett steg tillbaka och sluta befolka jorden i den utsträckning vi gör för att på så sätt lämna plats till djuren och det tror jag är ett ännu längre steg än att få folk att sluta äta kött...
Du syftar alltså på de djurarter som redan är vilda. Jag säger så här: Jag förnekar inte att en viss skyddsjakt
tyvärr kanske kommer att vara ett nödvändigt ont , vilket är stor skillnad mot nöjesjakt,.
En mindre världsbefolkning av människor skulle kunna innebära stora fördelar för både människor och djur.
En av metoderna föra tt få ned födelsetalen är att se tilla tt det blir en ekonomisk utveckling i länder med höga födelsetal inlusive bättre utbildning. Då brukar födelsetalen sjunka.
Personligen vill jag inte äta köttet heller av djur skjutna vid populationsreglerande jakt , men en del andra vill.
Möjligen skulle man kunna utvinna energi vid förbränning av djurkroppar som i så fall blir biobränsle.
Ett anant alternativ är att mineralämnena från djur också skulle kunna tänkas användas för att ge jorden näring.
Den största delen av köttkonsumtionen är inte mig veterligt viltkött förresten.