Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

I Blackrose I skrev 2011-04-30 14:46:19 följande:
    Mmmm.....

Med andra ord så är det INTE fel att äta kött. Men då så, du har svarat på din fråga i TS.
    Den svarade jag på redan i startinlägget. jag skrev ju att  jag väljer alternativet att det är acceptabelt tex när inte bra vegmat finns men att jag tror vegetariskt om jag har möjlighet är närmare tillvarons ultimata ideal.

Jag tro inte man ska svara så svartvitt (ja under alla omständigheter eller nej under alla omständigheter) utan att tillvaron är mer komplex än så. Mitt budskap är att om alla som har möjlighet äter vegetariskt så skulle det bli en värld med mindre lidande och en värld med mindre lidande tror jag sannerligen är i linje med evangeliets etik.

Varför inte tex köra med minst en köttfri/fiskfri dag i veckan till att börja med?
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-04-30 15:15:09 följande:
    Ja, naturligtvis.
    För det första är det gott och för det andra skulle de äta upp oss i samma ögonblick vi tillät dem göra det. De skulle ha skaffat mer hjärna och mindre simfötter under evolutionen...
    Håller det argumentet? Jag tror inte det .

För det första finns ju de djur som föds upp av människan just för att männsikan föder upp dem.

För det andra så är det ingen som har sagt att man inte får försvara sig mot och även döda djur om man måste.
    Tror du att jag som vegetarian skulel säga "varsågod" om ett djur var inne på att äta upp mig.

För det tredje åt jag i förrgår en delikat köttsmakande vegetarisk hamburgare. Det går att göra sådana.
  • Sven Erik Johansson
    Dr Mupp skrev 2011-04-30 16:43:28 följande:
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Om jag inte minns fel var det i samband med moderns död, men jag tror aldrig han övergick till en helt vegetarisk diet.  Det var väl långt före han blev fyhrer och hans kökspersonal när han var fyhrer bör ha vetat en del. Hans diet under den tiden tas upp i artikeln jag länkade till. Jag tror inte man ska kalla Hitler för vegetarian.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-04-30 17:12:00 följande:
    Men de har med största sannolikhet inte ett dugg att göra med behandlingen av djur i ett slakteri. Utan snarare att man är kräsmagad.
    Jag äter kött och tycker det är gott! Jag jobbar med kor och har jobbat lite på grisgårdar, för mej är slakt en helt naturlig del i livet. Jag har kött liggandes i frysen och vet precis vilken kossa de köttet kommer ifrån, vad hon hette, vad hon mjölkade osv.
    Ändå tyckte jag att det var jobbigt första gången jag var på ett slakteri, då jag har svårt för att se djuren dö. Jag kan se dom levnde eller döda, inga problem, men just avlivningen har jag svårt för, inte för att jag tycker synd om djuren som avlivas utan för att jag tycker det är svårt att se livet försvinna från djur. Det kvittar om det är en lung avlivning hemma eller om de är en avlivning på ett slakteri, jag tycker ändå att det är skitjobbigt.

Jag är alltid noga med urspunget på kött och scharkprodukter jag köper i affären för att jag VET att djuren i Sverige har de så mycket bättre än djuren i andra länder. Självklart finns det ställen där djurn har det mer eller mindre bra även i Sverige men vi är ändå det landet som har världens hårdaste djurskyddslagar. Både på gott och ont...
    Jag håller med om att det finns skilnader mellan hur djur behandlas på olika ställen men jag hoppas på att mattrender så småningom kommer att ändras så efterfrågan på köttprodukter monskar allt mer o allt färre köttdjur föds upp-en gradvis övergång till en vegetabilisk folkhushållniong på sikt. Detta är inget som går på en natt och med lagstiftnikng utan jag vill verka för ändrade trender.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 17:42:39 följande:
    Sven

Du som tar till ett exempel ur GT för att få fram din agenda? Hur tänker du/ni?
    Varför är vissa saker i GT värda att lyftas fram och vissa saker ska man blunda för?
    Om tillståndet för djur i GT är det ultimata och ni helt bortser från att Jesus själv åt kött och att man i NT gör all kött Ren. Hur kommer det sig att ALLA andra lagar i GT förkastas?
    Varför inte tänka så som att det ultimata tillståndet för kvinnan är att bli stenad, barn att agas, tjuvar att få dödsstraff? Varför just köttbiten?
    Brukar inte ni kristna säga att Jesus sa att lagen i GT gäller för hedningarna och NT är för kristna? Hur kommer det sig att just köttbiten är värd att ta tillvara och i GT och det som står i NT för kastas?
    Blir tokig på Hippiekristna som plockar russin där det passar dom.

Jag har inget emot att en grupp vill förkasta köttet isig men kom inte och gör en religion (sekt) av det hela och kalla det för det djupa sanningen som enbart ni sitter på då kommer mina kräkreflexer igång.
    Du FÖRVRIDER TOTALT DET JAG SKRIVER:Jag har ALDRIG skrivit det du påstår . NU TAR VI DET PUNKT FÖR PUNKT så förklarar jag NOGA!

1) Tillståndet innan syndafallet beskrivs som vegetariskt i 1:a kapitlet i Genesis för både människor o djur.
    2) Jag har inte sagt att vissa saker är mer värda att lyftas fram, eller att något ska blundas för men nu handlar ju just denna tråden om det principiella angående att äta djur.
    3) Jag bortser INGALUNDA från att Jesus när han var här i världen också åt animaliskt eller förklarandet av all mat för ren.. DÄREMOT säger jag att även om renhetsförklarandet av all mat ger mig lov att äta den i princip är det inte säkert att alla matval är lika bra i ALLA SITUATIONER. Ett allmänt tillstånd innebär inte att det alltid är bäst att göra så. Idag när vi har en allvarlig situation med svält o klimatförändringar som förvärras av animalileproduktionen kan finnas skäl att överväga mer vegetarisk mat.
    4) Det ideala tillståndet för skapelsen innehåller inget ont, heller inga stölder och alltså inga tjuvar som kan få dödsstraff eller annat. Det innehåller inte heller några sådana handlingar som skulle kunna leda till at någon blev stenad. För tolkning av detta med stening -se Johannes 8:7
    5) DU PÅSTÅR I PRINCIP ATT JAG INTE SJÄLV TROR DET JAG SKRIVER eftersom du skriver om "plocka russin". Jag menar faktiskt ärligt det jag skriver.
    6) Både GT o NT är väl viktiga för kristna. Vad gäller lagen så beror det på vad du menar med lagen. Menar du alla detaljerade föreskrifter i Moseböckerna eller gäller det de tio budorden osv? Det finns olika delar av GT
    och olika delar är riktade till olika grupper, ibland samma grupper. Man kan inte generalisera
    7) Jag är ingen hippie. Jag är politiskt konservativ.
    8) Jag gör ingen religion av detta. Jag nämner bara att min största inspiration i djurrättsfrågorna är inte de vanliga sekulära djurrättsfilosoferna utan snarare Linzey, Hoffman osv osv som samtidigt råkar vara kristna.
    Jag PÅSTÅR INTE ATT DETTA ÄR EN DIRREKT RELIGIÖS FRÄLSNINGSFRÅGA.
    9) Jag är INTE MED i någon SEKT. Det FINNS INGEN sådan sekt. Jag är aktiv i svenska kyrkan.
    10) Jag menade att I JUST DENNA FRÅGAN så tror jag att de som tror att Gud älskar  även djur
    har insett en djup o viktig sanning. Det betyder INTE ATT DE HAR RÄT I ALLA ANDRA FRÅGOR.
  • Sven Erik Johansson
    100kgpappa skrev 2011-04-30 21:24:50 följande:
    Men vad som skedde innan är ju ointressant då vi efter det (om det stämmer) varit en jagande och köttätande ras i princip fram till nu. Det är ju uppenbart att vi inte mår bra av att ha fri tillgång till kolhydrater, men tanke på alla överviktiga i västvärlden, vi är inte gjorda för den typen av kost.

Ingen aning om du skulle ha bättre hälsa, jag anser inte att man måste äta kött för att må bra, emn anser inte att man mår dåligt av att göra det heller. Men jag mår bra, har inte varit sjukskriven en ända dag på 20 år, är hyfsat vältränad och konditionsstark, så uppenbart kan det ju inte vara helt fel att äta mycket kött och lite/inga grönsker.

Nej, jag tror inte på nån högre mening så som du gör. Vi lever för att fortplanta oss helt enkelt, när vi fört våra gener vidare till nästa generation är vi förbrukade, därav att vi dör av ålderdom för att inte konkurera med vår egen avkomma (men nu blir det lite offtopic...)
    Stopp o belägg: En vegetarisk kost måste väl inte ha ett onyttigt kolhydratintag?

I längden tror jag de flesta skulle må bra av mer vegetabiliskt. Hjärt/kärlsjukdomar , slitage på njurar och olika candersjukdomar är vanliga i västvärlden. Som jag fattat det finns ett samband mellan flera olika cancersjukdomar och det stora intaget av animaliska produkter. Vi har tex tjocktarmscancer för att ta en i högen. När japaner flyttar till USA, hamburgarnas förlovade land, får de mer tjocktarmscancer bla.Ett anant exempel är att , vill jag minnas,de flesta män i västvärlden som blir tillräckligt gamla får prostatacancer, som gynnas av ett högt proteinintag-dvs en typisk västerländsk kost.

Ett antal amerikaner som tillfångatagits av FNL eller Norvietnam under Vietnamkriget hade efter ett antal år i fångenskap och en mer vegetabilisk kost vesäntligt bättre fysisk form och mindre åldrande osv osv än sina icke tillfångatagna kamrater.

Själv har jag ingen avkomma, inga barn, men ser inte mitt liv som meningslöst för det.
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-01 03:01:04 följande:
    Man ska inte krångla till det. Jag respekterar din åsikt att välja bort djur som föda oavsett hur flummiga vägar du vandrat för att nå den slutsatsen. Själv tycker jag att en saftig stek slår det mesta och det räcker som motivering för min del.

Du ska veta att djuren alltid är inne på att äta upp dig, det är tack vare oss köttätare som de hålls på mattan. Tacka oss istället för att ifrågasätta. They're out to get you, Sven-Erik. Even the small ones.
    1) Här är inga flummiga vägar. detg finns massor av rationella argument , bla miljö o resursskäl och omsorg om djur för att gå mot mer vegetariska mattrender i samhället.

2) HELT FEL. Utan er köttätare så skulle det nämligen inte finnas så många av de djur som äts. för de finns ju för att det finns en efterfrågan och att de därmed föds upp. Jag är inte bara emot slakt . Jag är emot uppfödning av köttdjur också så där tar du fel.
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 09:43:51 följande:
    Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?
    HELT FEL! De djur som föds upp som köttdjur skulle ju inte finnas alls. De finns ju för att det finns en efterfrågan och de följaktligen föds upp av människor.
  • Sven Erik Johansson
    Rödnäbba skrev 2011-05-01 11:53:34 följande:
    allvarligt?
    De djur som föds upp för köttets skull idag skulle ju inte finnas då ,så då vore de inget problem.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?