Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson
    100kgpappa skrev 2011-04-29 22:41:07 följande:
    Ja, det är rätt. Våra kroppar är utvecklade undet 100-tusentals år som jägare, det är först för några tusen år sen vi blev bofasta och började äta mer spannmål. Givetvis måste man inte äta kött, men jag anser det vara både hälsosammare och etiskt rätt, då vi är en jagande art. Livet på jorden går faktiskt mest ut på att äta eller ätas, om jag raljerar lite.
    1)Men våra förfäder innan den utvecklingen du nämner tror jag  åt övervägande vegetabisliskt.

2)Anser du att jag skulle ha bättre hälsa om jag åt kött???

3)Går ut på och går ut på? Jag antar  utifrån tidigare inlägg från dig att du inte tror att det objektivt sett finns någon mening alls med tillvaron, fast du skriver i o för sig om att raljera.

4) Personligen tror jag, även om jag vet att du inte håller med mig, att det finns ett avsiktligt mål med hela tillvaron
    och att detta mål inkluderar harmoni och frid för alla levande väsen så långt det är möjligt och att något bättre kommer att komma. Det som vi idag känner som naturens ordning tror jag i själva verket inte är naturens ordning om jag får uttrycka det så.

5) Jag gissar att de flesta kristna debattörer här håller mera med dig än med mig angående att äta kött, men
    den lilla spirande kristna djurrättsrörelse-ett alternativ till den sekulära o dess djurrättsfilosofer-som börjat komma med förgrundsgestalter som Linzey och Hoffman med flera tror jag har kommit tillvarons djupaste
    sanningar på spåren.
  • Sven Erik Johansson
    Livisu skrev 2011-04-29 22:44:27 följande:
    Ja, vi är längst upp i näringskedjan som killen brukar säga ;)
    Vi äter djur, och många djur äter djur. Kossor äter gräs, ej heller gräset kan skydda sig mot att bli uppäten.
    Äta eller ätas.
    Så enkelt är det.

Sen, eftersom vi är så intelligenta och starka, så ska vi göra det så bra för djuren vid slakten som möjligt.
    Människor ingår i många näringskedjor och jag som äter vegetariskt är förhoppningsvis längst upp i alla mina näringskedjor också. Jag hoppas ingen käkar upp mig.Glad 

Jag anser att människor kan ha god hälsa som vegetarianer och alltså har ett val som tex inte ett lejon har.
    Jag anser också att jag har god hälsa.Däremot: Ett lejon på savannen som blir vegetarian får inte god hälsa.
    Det dör förmodligen ganska snart.

Västvärldens stora köttkonsumtion tär på resurser och förstör miljö. Mycket vatten o mark går åt och en stor del av växthusgasutsläppen kommer från djurindustrin o bidrar till klimatförändringar och därmed oftare missväxter och mer svält i den fattigare delen av världen.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-04-29 23:48:48 följande:
    Jag har bra koll på näringslära, jag käkade massor av linser, spenat, qourn osv. tog tom tillskott men likt förbannat hade jag HB värde som en cancersjuk. Vissa klarar helt enkelt inte av att vara vegetarianer rent kroppsligt.

Om nu skapelsen är i disharmoni kan vi ju kort och gott säga att den varit det sedan eva och adam förvisades från paradiset och således är det ganska kört att alla djur (och människan) skulle kunna bli hel veganer då våra kroppar ändrats så mycket. Men visst, kanske om gud förbarmade sig över oss alla och omskapade jorden så att vi blev så som du tror att det var tänkt från start. Jag har dock svårt att tro att "han" skulle göra så då det liksom skulle betyda att han gjort fel nån stans på vägen...

Personligen tror jag ju iof inte på en gud, jag tror på energier så jag känner inte att det är någon gud inblandat i allt som sker.
    Jag säger inte att du måste vara vegetarian . Som kristen erkänner jag att människor har lov att döda och äta djur om de måste och kanske är du en person som måste ha animalisk föda av någon typ.

De flesta kristna håller nog mer med köttätarna här än med mig ,men jag tror faktiskt att när Guds rike förverkligas i sin fullbordan i framtiden kommer det inte att finnas något dödande eller något köttätande."Skapelsen har blivit lagd under tomhetens välde, inte av egen vilja men pga honom som vållade det, men med hopp om att också skapelsen ska befrias ur sitt slaveri under förgängelsen"."Vi vet ju att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor" i längtan efter befrielse.

Misstag? Nej, jag tror inte det var Gud som orsakade fallet. Det finns många andra krafter i iuniversum och jag tror inte Gud är den enda viljan/kraften. Däremot tror jag Gud är den som ska segra/befriaren.
    Någon i en annan debatt här nämnde något intressant. Det stod att på något ställe i bibeln som
    översatts med att Gud är allsmäktig så betyder ordet snarare "den som skall segra" än "allsmäktig" i modern betydelse.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 12:25:45 följande:
    Intressant att mina inlägg om slakterier i Sverige/Danmark ignoreras för fullt.
    jag tycker att  det är helt relevant av dig om du är kritisk till förhållanden i slakterier i Sverige o Danmark o håller med dig då, men själv är jag upptagen med att besvara inlägg som citerar mig och som gäller startinlägget i tråden.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 13:12:57 följande:
    Det var två stycken om jag inte minns fel.

Sven

Du som är djurvän och aktiv enligt egen utsaga. Vad tycker du om artiklarna? Är det inte dags att engagera sig i landets slakterier innan man spyr galla över andra länders sätt att ta död på sina djur?
    Hellre halalslaktat kött för min del där djuret har levt ett bra liv än svensk kött där djuret plågas igenom hela sitt liv.
    Det är mycket bra att du uppmärksammar grismisshandeln och jag önskar många konsumenter hade mer insikt i vad som skedde. jag tror Lina MccCartney sade att om slakterierna hade glasväggar med insyn skulle
    alla vara vegetarianer elelr nå´t så´nt.

Halaltråden vi nyligen diksuterat i handlar dock just om halalprodukter o då kan man fokusera på den diskusisonen i den tråden. I denna tråden däremot fokuserar jag på köttsamhället i stort.
  • Sven Erik Johansson
    kattenihatten skrev 2011-04-30 08:47:22 följande:
    Jag är också kristen, och vegetarian.

Alla måste fatta sina egna beslut kring vad de ska äta, men för mig är vegetarisk kost det mest kärleksfulla.
    Det gläder mig. Jag ska se om jag hittar nå´n inspirerande länk till dig.
  • Sven Erik Johansson
    kattenihatten skrev 2011-04-30 08:47:22 följande:
    Jag är också kristen, och vegetarian.

Alla måste fatta sina egna beslut kring vad de ska äta, men för mig är vegetarisk kost det mest kärleksfulla.
    Intressant DJURETIKLÄNK-om att handla med barmhärtighet mot alla varelser så långt det är möjligt.

inklusive början av en underbar predikan av pastor Frank Hoffman, djuretikengagerad i USA,
    och jag gillar verkligen det han säger.

">

• Sven Erik Johansson

Plant the seeds of love.

Låt + en del intressanta citat: Visste någon att den kände fysikern Albert Einstein förespråkat vegetarisk livsstil?

">

• Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 13:52:56 följande:
    Fortfarande är det inte fel enligt bibeln att äta kött.
    Förresten vad var det för stycke du pratade om där det ultimata tillståndet är att äta vegetarisk i Bibeln? Vore intressant att läsa. Har ju läst den två gånger men tydligen missat den biten.
    Det har jag inte heller påstått i något av mina inlägg. Jag erkänner den bibliska läran om att människor får äta kött men det betyder inte att vi är kommenderade att göra det om vi har annan mat. Noah får tillståndet efter floden i ett läge där den vegetabiliska produktionen är utslagen. Det jag talar om är framför allt det som står i Genesis 1:a kapitel där både människors och djurs beskrivna föda är vegetabilisk, men även liknelsen om fridsriket i Jesaja(också i GT) och ett avsnitt i Romarbrevet i NT kapitel 8:18-23 är intressanta.Kopplar man samman det och Genesis 1:a kapitel så får i alla fall jag bilden av ett idealtillstånd utan döande och köttätande som också ska förverkligas en dag. Med längtan efter det vill ajg har en försmak av det paradisiska och äter vegetariskt.

Jag tror att tillvarons absoluta slutmål är ett harmoniskt tillstånd för levande väsen av alla sorter där inte dödande eller ätande av andra finns. Tillståndet i Genesis början(innan fallet) beskrivs väl som att döden inte ännu finns med i bilden?

Jag SÄGER ABSOLUT INTE att det är en dirrekt frälsningsfråga och INTE att man MÅSTE vara vegetarian för att vara en äkta kristen MEN jag tror att tillvarons slutmål är vegetariskt. En av mina kristna favoritförfattare Rabindranath R Maharaj som övergick från hinduismen till kristendomen och skrev den självbiografiska
    "EN GURUS DÖD" ihop med en annan slutade vara vegetarian när han blev kristen och jag erkänner förståss honom som kristen , men jag hade glatts ännu mer om han bara gjort det ena-dvs blivit kristen men inte för den sakens skull slutat vara vegetarian. Men han bröt ordentligt med sitt förflutna.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?