Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

JabbaTheHut skrev 2011-05-08 11:54:37 följande:

Okej, men som sagt, en ko vill ha en kalv. semineras hon och blir dräktig blir hon nöjd. då brunstar hon inte mer.
    Att man till störta del vill använda seminering ist för egen tjur är för att man ska kunna förbättre en kos fysiska möjligheter att hålla längre. Det är något vi kämpar ständigt med. Det är inte vår mening att en ko inte ska hålla mer än 4-5 år, när vi seminerar är vi jättenoga att hitta en tjur som kompletarar upp kons brister för att hennes avkomma ska hålla bättre.
    Skulle vi ha ett par tjurar som fick sköta alla dräktigheter så skulle bara en liten liten del av alla kor passa med tjuren som btäcker henne vilket innebär att de som inte passar ihop med största sannolikhet får en avkomma som ger ett bakslag i aveln istället för ett framsteg vilket innebär mindre hållbara kor i längden.
    Och ändå levde korna längre i en tid när inseminering inte var lika vanligt som nu och där det var vanligare med ett faktiskt möte mellan tjur och ko. Mitt alternativ på lång sikt är att göra alternativ till kött och mjölk så populära att det  allt enligt marknadens lagar inte föds så många kalvar överhuvud taget, vare sig pga insemination eller parning.
  • Sven Erik Johansson
    VNmamma skrev 2011-05-08 22:51:22 följande:
    Helt krasst är det väl så att det enda som är intressant i en högt uppdriven mjölkproduktion är hur mycket mjölk en ko ger, inte hur länge hon lever.
    Så är det ju förståss enligt de ekonmiska lagarna .Jag bara replikerade på en mening i inlägg 246  av Älgin angående kornas "hållbarhet".
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-09 10:38:48 följande:
    Men förr fick man mer för mjölken än vad man får nu. Man hade inte samma krav på djurhållningen på 40talet som man har nu. byggdaderna man bygger till djuren idag kostar så otroligt mycket mer än vad de gjorde då eftersom det är så många faktorer man måste se till.

Men om vi går tillbaka till 40talets standard och priser på allt så kan vi allt ha kor som lever längre. Och många gånger mycket sämre..
    Fast min tanke är ju att de inte skall leva alls , men ändå inte dödas för om de aldrig föds upp finns de ju över huvud taget inte. Hur når man då detta: jo genom att göra  alternativ till kött o mjölk allt populärare, marknadsföra alternativen bra vilket gör att uppfödningen minskar o minskar. Det är en långsam process allt enligt markandens lagar så jag tror det är möjligt.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-09 11:27:43 följande:
    Jag är verkligen lessen över att behöva ta dej ner på jorden igen men det där kommer hända lika lite som folk kommer sluta köra bil eller sluta resa.

JAg tror inte heller att folk kommer börja köpa mer svenskt kött bara för att vi marknadsför det även om det vore önskvärt.

Svenska produkter liksom vegetariska är för dyra för dagens snåla samhälle som hellre köper en ny Iphone eller platt tv och sen gnäller på att maten är för dyr. Tekniken har blivit viktigare än mat och djurvälfärd.
    Om det kommer att hända eller inte beror på många faktorer. Naturligtvis slutar folk inte att äta djur över en natt, men det finns faktiskt möjlighet att vända trender. Tänk bara på alla matlagningsprogram på TV tex. Om TV-kockarna fick lära sig laga riktig vegetarisk mat med tillräckligt näringsinnehåll, tex protein, och göra det bra så det blev gott och om allt fler provade recepten och om allt fler började med en köttfri dag i veckan skulle kanske längre fram allt fler börja med två köttfria dagar osv osv. tyvärr är så kallade vegetariska recpet i tidningar o TV ofta antingen för näringsfattiga eller för feta osv osv, men med bra kunskap kommer man längre. Kommuner o företag kan börja med att införa en köttfri dag i veckan i sina personalmatsalar osv.

Jag vill inte markandsföra varken svenskt kött eller annat kött.

Kött kostar också pengar. Jag tycker då inte att jag  har en orimlig matbudget bara för att jag är vegetarian med vegantendenser. Att en sojayoghurt kan kosta mer än en mjölkyoghurt tror jag att jag tar igen på
    att jag äter annat än kött som ibland  kan kosta ganska mycket. Om en stund äter jag buffet på ett av mina favoritmatställen, en libaneisk restaurang som heter Leban Deli. Lunchbufféns vegetariska variant är billigare än den med grillspett och i buffén finns gott om rätter som är vegetariska och innehåller så kalalt högvärdigt protein.

Jag tror också på en andlig utveckling(obs jag är INTE new Agare eller hindu eller buddhist vilka ofta är veg.-jag är snarare motsatsen till österländskt tänkande) där allt fler grips av kärleken till nästan och förstår att djurindustrins miljö- och resurstärande bidrar till svält bland människor och där allt fler av kärlek också till djuren blir nyfikna på vegetariska alternativ.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-09 19:14:39 följande:
    Men tv-kockarna kanske inte vill laga massa vagetarisk mat utan dom kanske vill laga kött? Dom om några borde väl veta vad näringslära är och allt de där.
    Och att införa en köttfri dag i veckan på arbetsplatser vore ju som att införa en dag i veckan där vegetarianer måste äta kött.

Det är dyrare att leva som vegan än att äta kött och mjölk.

Jag hoppas min tid har passerat den dagen vi inte äter kött längre och ser alla djur som nått som borde sitta i knä..
    Det finns säkert TV-kockar som är nyfikna och inte  alltid måste sitta fast i matkonventioner. Näringslära och livsmedelskemi o kunskaper om metabolism osv tycker jag allt  för ofta  är dåliga hos både kockar o kostrådgivare o så kalladede experter. Kunskapen är mycket dålig om många forskningsrapporter.

Det finns ställen där man infört det. Det är inte samma sak som att vegetarianer måste äta kött. Det brukar inte finnas vegetabilsika livsmedel som köttätare principiellt är mot att äta. Jag är lärare o på vår skola hade vi åtminstone köttfritt på vegetariska världsdagen.

Din jordiska tid har nog passerat då, men kanske kommer du att få uppleva en minskning. Som det är nu dock så ökar animaliekonsumtionen dramatiskt. Sittta i knä har jag inte nämnt. jag ahde tänkt mig att en massa grisar, kor, får, hönor osv aldrig skulle bli till över huvud taget.

Är du säker på at ajg äter dyrare nu än innan jag blev vegetarian? Jag vet inte själv men tycker i så fall att det är värt det.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-09 20:12:27 följande:

Forskningsrapporter är inget jag direkt litar på, iallafall inte i sånna ämnen man kan vinkla åt vilket håll man vill.
    SLU gjorde för något år sen en stuide om ekologisk produktion som pekade på att marken blev urlakad och att det inte var bra i längden för marken med ekoproduktion. Inte långt efter var de nått annat företag som gjorde en liknande studie och fick precis motsatt resultat.

Nej jag vet att de inte är samma, vegetarianer har ofta svårt att tåla kött om de vart utan de en längre tid, men jag menade att principen blir den samma.
    Jag skulle totalvägra att äta om det serverades bara sojabiffar tex, då jag inte är mycke för odlingen av sojan. Sen är jag kanske ganska barnslig av mej ibland och skulle totalvägra att äta nått annat vegogrejs också för att det är en ren principsak.Solig

Men om du nu älskar allt levande, hur kan du vilja se att det inte ska finnas?

Om du äter dyrare eller inte beror väl lite på vad du äter men om du köper alla "komplement" till kött som är vegetariska tror jag att det blir ganska dyrt. Samma, jag vet inte exakt vad allt vegetarisk kostar, men jag vet att mjölkproteinfria produkter är betydligt mycket dyrare än vanliga mjölkprodukter. Sen beror de ju även på hur mycket mjölkproteinfria grejer du köper eller om du tex dricker juice istället för mjölk.
    Men om du inte gillar sojaodling så borde du väl se positivt på vegetarisk livsstil. Vet du vad den mesta sojan går åt till?

Djur som aldrig föds upp kan inte lida och de kan inte heller dödas. Som djurälskare vill jag itne se att djur varken lider eller dödas.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-09 22:45:27 följande:
    Eftersom våra djur inte äter soja och de aldra mesta köttet jag äter kommer från hemmaslaktade kor så gynnar jag inte sojaodlingen alls! Skrattande

Men eftersom du inte verkar gilla att vi förder upp djur åt oss själva hoppas jag att du inte har några husdjur heller..
    Jag har inga husdjur utom av det mindre slaget som inte är uppfödda för mig, kanske en o annan fruktfluga i köket och en o annan silverfisk osv. Min flickvän har dock två katter o en kanin.
  • Sven Erik Johansson
    JabbaTheHut skrev 2011-05-10 11:54:19 följande:
    Hur kan du då gå med på de? De djuren är ju oxå uppfödda bara för människan, de hade inte funnits om inte vi bestämt de.
    Det är hennes djur och jag har ingen talan så du fr vända dig till henne.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 13:59:14 följande:
    Hur litet måste ett djur vara för att det skall vara okey att döda det?
    Det är inte storleken utan situationen som avgör. Jag försöker att undvika att avsiktligt döda djur av alla storlekar men om situationen så kräver kan jag döda också ett stort djur, tex i självförsvar. Antag att jag skulle attackeras av ett stort rovdjur.Självfallet skulle jag försvara mig. Jag skulle också, om jag var utbildad på det tex kunna avliva
    ett påkört rådjur eller en älg tex som var dödligt skadad och som led.

Om jag tex befann mig i ett område där myggor bar på malaria eller annan livsfarlig smitta skulle jag kunna döda myggor osv osv.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2011-05-10 15:34:06 följande:
    Försöker du unvika att döda bakterier också?
    Bakterier är inte djur. Det finns fem grupper av levande organismer: 1)bakterier, 2)svampar, 3)protister (alger och urdjur) , 4)växter och 5)djur.

Självfallet tar jag pennicillin om jag har halsfluss tex (en streptokockinfektion). Däremot är ju tex en bra bakterieflora av snälla bakterier bra tex i tarmen. Bakterier i tjocktarmen tex hjälper oss tillverka B- och K-vitamin om jag minns rätt. Alltså är det inte mycket vits med att slå ut den normala floran av tarmbakterier.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?