JabbaTheHut skrev 2011-05-09 11:27:43 följande:
Jag är verkligen lessen över att behöva ta dej ner på jorden igen men det där kommer hända lika lite som folk kommer sluta köra bil eller sluta resa.
JAg tror inte heller att folk kommer börja köpa mer svenskt kött bara för att vi marknadsför det även om det vore önskvärt.
Svenska produkter liksom vegetariska är för dyra för dagens snåla samhälle som hellre köper en ny Iphone eller platt tv och sen gnäller på att maten är för dyr. Tekniken har blivit viktigare än mat och djurvälfärd.
Om det kommer att hända eller inte beror på många faktorer. Naturligtvis slutar folk inte att äta djur över en natt, men det finns faktiskt möjlighet att vända trender. Tänk bara på alla matlagningsprogram på TV tex. Om TV-kockarna fick lära sig laga riktig vegetarisk mat med tillräckligt näringsinnehåll, tex protein, och göra det bra så det blev gott och om allt fler provade recepten och om allt fler började med en köttfri dag i veckan skulle kanske längre fram allt fler börja med två köttfria dagar osv osv. tyvärr är så kallade vegetariska recpet i tidningar o TV ofta antingen för näringsfattiga eller för feta osv osv, men med bra kunskap kommer man längre. Kommuner o företag kan börja med att införa en köttfri dag i veckan i sina personalmatsalar osv.
Jag vill inte markandsföra varken svenskt kött eller annat kött.
Kött kostar också pengar. Jag tycker då inte att jag har en orimlig matbudget bara för att jag är vegetarian med vegantendenser. Att en sojayoghurt kan kosta mer än en mjölkyoghurt tror jag att jag tar igen på
att jag äter annat än kött som ibland kan kosta ganska mycket. Om en stund äter jag buffet på ett av mina favoritmatställen, en libaneisk restaurang som heter Leban Deli. Lunchbufféns vegetariska variant är billigare än den med grillspett och i buffén finns gott om rätter som är vegetariska och innehåller så kalalt högvärdigt protein.
Jag tror också på en andlig utveckling(obs jag är INTE new Agare eller hindu eller buddhist vilka ofta är veg.-jag är snarare motsatsen till österländskt tänkande) där allt fler grips av kärleken till nästan och förstår att djurindustrins miljö- och resurstärande bidrar till svält bland människor och där allt fler av kärlek också till djuren blir nyfikna på vegetariska alternativ.