Är det rätt att äta djur?
Definiera gärna din uppfattning om vad som är ett "naturligt" ekosystem...
Jorden kommer klara sig utmärkt, det vi behöver fråga oss är snarare om vi själva vill leva vidare och isåfall hur.
Att inte äta kött är för mig naturligt då jag anser att vi nu behandlar våra (slakt-) djur ovärdigt. Vi har kunskapen och medel att föda upp och slakta djur på ett sätt som tillåter dem ha ett gott liv, och jag tycker det är under vår värdighet att vi inte gör det. En dag kanske det visar sig att djurens alla utsöndrade stresshormoner och smärta stannar i deras kött och gör oss sjuka, vem vet...
Kan det ur djurets perspektiv över huvud taget vara värdigt att födas upp för att hamna på talriken hur "bra" djurhanteringen vid uppfödning och slakt än är? Från början avsedd att bli mat och andra produkter!
Det är en intressant sak du tar upp om stresshormoner och smärta och påverkan på människor. Personligen
tror jag det finns en påverkan på ett mycket djupare plan också.
Men en intresant sak : Jag läste i svd eller dn att om 20 år är julskinkan odlad och behöver inge komma från djur annat än att "ritningen"-dvs DNA-ursprungligen har tagits från djur. Det verkar intressant samtidigt som
kanske en del hälsonackdelar med köttätande idag också kommer att finnas i detta syntetiska kött.