• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 14:46:19 följande:
    Mmmm.....

Med andra ord så är det INTE fel att äta kött. Men då så, du har svarat på din fråga i TS.
    Den svarade jag på redan i startinlägget. jag skrev ju att  jag väljer alternativet att det är acceptabelt tex när inte bra vegmat finns men att jag tror vegetariskt om jag har möjlighet är närmare tillvarons ultimata ideal.

Jag tro inte man ska svara så svartvitt (ja under alla omständigheter eller nej under alla omständigheter) utan att tillvaron är mer komplex än så. Mitt budskap är att om alla som har möjlighet äter vegetariskt så skulle det bli en värld med mindre lidande och en värld med mindre lidande tror jag sannerligen är i linje med evangeliets etik.

Varför inte tex köra med minst en köttfri/fiskfri dag i veckan till att börja med?
  • outlast

Ja, naturligtvis.
    För det första är det gott och för det andra skulle de äta upp oss i samma ögonblick vi tillät dem göra det. De skulle ha skaffat mer hjärna och mindre simfötter under evolutionen...

• Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-04-30 15:15:09 följande:
    Ja, naturligtvis.
    För det första är det gott och för det andra skulle de äta upp oss i samma ögonblick vi tillät dem göra det. De skulle ha skaffat mer hjärna och mindre simfötter under evolutionen...
    Håller det argumentet? Jag tror inte det .

För det första finns ju de djur som föds upp av människan just för att männsikan föder upp dem.

För det andra så är det ingen som har sagt att man inte får försvara sig mot och även döda djur om man måste.
    Tror du att jag som vegetarian skulel säga "varsågod" om ett djur var inne på att äta upp mig.

För det tredje åt jag i förrgår en delikat köttsmakande vegetarisk hamburgare. Det går att göra sådana.
  • Dr Mupp
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:27:39 följande:
    Han var inte vegetarian. Det är en myt. Bevisat judiskt påbrå har jag också för  mig jag läst var en myt.
    Katolik var han inte heller. Han hade till o med en plan att mörda påven, men det som gör att en del
    kalalt honom katolik var att eftersom han var född i Österrike och döpt som barn så räknades han på papperet som katolik, men i verkligheten hade han nog snarare någon form av hednisk privatreligion de perioder av sitt liv då han hade någon religion alls.
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • luna1
    Dr Mupp skrev 2011-04-30 16:43:28 följande:
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Jag har läst att han blev dålig i magen av kött och därför var mer eller mindre tvingad att äta mest vegetariskt, men att han gillade kött egentligen. Har också läst att han hade en förkärlek till duva. 
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:27:23 följande:
    . jag tror Lina MccCartney sade att om slakterierna hade glasväggar med insyn skulle
    alla vara vegetarianer elelr nå´t så´nt.
    Men de har med största sannolikhet inte ett dugg att göra med behandlingen av djur i ett slakteri. Utan snarare att man är kräsmagad.
    Jag äter kött och tycker det är gott! Jag jobbar med kor och har jobbat lite på grisgårdar, för mej är slakt en helt naturlig del i livet. Jag har kött liggandes i frysen och vet precis vilken kossa de köttet kommer ifrån, vad hon hette, vad hon mjölkade osv.
    Ändå tyckte jag att det var jobbigt första gången jag var på ett slakteri, då jag har svårt för att se djuren dö. Jag kan se dom levnde eller döda, inga problem, men just avlivningen har jag svårt för, inte för att jag tycker synd om djuren som avlivas utan för att jag tycker det är svårt att se livet försvinna från djur. Det kvittar om det är en lung avlivning hemma eller om de är en avlivning på ett slakteri, jag tycker ändå att det är skitjobbigt.

Jag är alltid noga med urspunget på kött och scharkprodukter jag köper i affären för att jag VET att djuren i Sverige har de så mycket bättre än djuren i andra länder. Självklart finns det ställen där djurn har det mer eller mindre bra även i Sverige men vi är ändå det landet som har världens hårdaste djurskyddslagar. Både på gott och ont...
  • JabbaTheHut
    taxsandra skrev 2011-04-30 14:39:22 följande:
    men jag anser att äta ägg mjölk fil smör ost mm så stödjer man ju också slakt så de är inge bättre än att äta kött så om man inte gillar slakt äta kött av den anledningen om att de är fel att äta kött och att slakt är hämst. Så bli vegan då. För i mjölkproduktion går djuren till slakt för eller senare duger de inte åker de på slakt blir de inte dräktiga åker korna på slakt blir kor sjuka åker de slakt blir de gammla åker de på slakt. Alltså om kon inte duger som mjölk ko så dör hon. hur kan det då vara försvarbart att äta henns mjölk??

Jag äter kött har ingen problem med det men vill veta var köttet kommer i från köper ofta från en bonde som jag vet tar bra hand om sina djur och sen så äter jag hälst vilt. Jag anser att om man äter kött bör man ha set och varigt med vid slakt eller jakt men ska vet hur det går till.
    Stopp stopp! Om en ko blir sjuk åker den inte till slakt då man inte får skicka sjuka djur till slakteriet! Enbart kor med sjukdommar som inte påverkar kon fysiskt på något sätt får skickas till slakt.
    Men förövrigt Ja, om en ko av någon anledning inte håller måttet åker hon till slakt, just för att folk är för snåla för att betala vad det kostar att producera produkterna. Då måste de som producerar opimera sin produktion. Simpelt.
    Ta inte detta som ett påhopp, men vill bara klargöra att sjuka djur INTE hamnar i köttdisken! :)
  • I Blackrose I
    Sven

Du som tar till ett exempel ur GT för att få fram din agenda? Hur tänker du/ni?
    Varför är vissa saker i GT värda att lyftas fram och vissa saker ska man blunda för?
    Om tillståndet för djur i GT är det ultimata och ni helt bortser från att Jesus själv åt kött och att man i NT gör all kött Ren. Hur kommer det sig att ALLA andra lagar i GT förkastas?
    Varför inte tänka så som att det ultimata tillståndet för kvinnan är att bli stenad, barn att agas, tjuvar att få dödsstraff? Varför just köttbiten?
    Brukar inte ni kristna säga att Jesus sa att lagen i GT gäller för hedningarna och NT är för kristna? Hur kommer det sig att just köttbiten är värd att ta tillvara och i GT och det som står i NT för kastas?
    Blir tokig på Hippiekristna som plockar russin där det passar dom.

Jag har inget emot att en grupp vill förkasta köttet isig men kom inte och gör en religion (sekt) av det hela och kalla det för det djupa sanningen som enbart ni sitter på då kommer mina kräkreflexer igång.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • 100kgpappa
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:04:53 följande:
    1)Men våra förfäder innan den utvecklingen du nämner tror jag  åt övervägande vegetabisliskt.

2)Anser du att jag skulle ha bättre hälsa om jag åt kött???

3)Går ut på och går ut på? Jag antar  utifrån tidigare inlägg från dig att du inte tror att det objektivt sett finns någon mening alls med tillvaron, fast du skriver i o för sig om att raljera.

4) Personligen tror jag, även om jag vet att du inte håller med mig, att det finns ett avsiktligt mål med hela tillvaron
    och att detta mål inkluderar harmoni och frid för alla levande väsen så långt det är möjligt och att något bättre kommer att komma. Det som vi idag känner som naturens ordning tror jag i själva verket inte är naturens ordning om jag får uttrycka det så.

5) Jag gissar att de flesta kristna debattörer här håller mera med dig än med mig angående att äta kött, men
    den lilla spirande kristna djurrättsrörelse-ett alternativ till den sekulära o dess djurrättsfilosofer-som börjat komma med förgrundsgestalter som Linzey och Hoffman med flera tror jag har kommit tillvarons djupaste
    sanningar på spåren.
    Men vad som skedde innan är ju ointressant då vi efter det (om det stämmer) varit en jagande och köttätande ras i princip fram till nu. Det är ju uppenbart att vi inte mår bra av att ha fri tillgång till kolhydrater, men tanke på alla överviktiga i västvärlden, vi är inte gjorda för den typen av kost.

Ingen aning om du skulle ha bättre hälsa, jag anser inte att man måste äta kött för att må bra, emn anser inte att man mår dåligt av att göra det heller. Men jag mår bra, har inte varit sjukskriven en ända dag på 20 år, är hyfsat vältränad och konditionsstark, så uppenbart kan det ju inte vara helt fel att äta mycket kött och lite/inga grönsker.

Nej, jag tror inte på nån högre mening så som du gör. Vi lever för att fortplanta oss helt enkelt, när vi fört våra gener vidare till nästa generation är vi förbrukade, därav att vi dör av ålderdom för att inte konkurera med vår egen avkomma (men nu blir det lite offtopic...)
    Den siste idioten är inte född...
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?