Inlägg från: JabbaTheHut |Visa alla inlägg
  • JabbaTheHut

Är det rätt att äta djur?

Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:27:23 följande:
    . jag tror Lina MccCartney sade att om slakterierna hade glasväggar med insyn skulle
    alla vara vegetarianer elelr nå´t så´nt.
    Men de har med största sannolikhet inte ett dugg att göra med behandlingen av djur i ett slakteri. Utan snarare att man är kräsmagad.
    Jag äter kött och tycker det är gott! Jag jobbar med kor och har jobbat lite på grisgårdar, för mej är slakt en helt naturlig del i livet. Jag har kött liggandes i frysen och vet precis vilken kossa de köttet kommer ifrån, vad hon hette, vad hon mjölkade osv.
    Ändå tyckte jag att det var jobbigt första gången jag var på ett slakteri, då jag har svårt för att se djuren dö. Jag kan se dom levnde eller döda, inga problem, men just avlivningen har jag svårt för, inte för att jag tycker synd om djuren som avlivas utan för att jag tycker det är svårt att se livet försvinna från djur. Det kvittar om det är en lung avlivning hemma eller om de är en avlivning på ett slakteri, jag tycker ändå att det är skitjobbigt.

Jag är alltid noga med urspunget på kött och scharkprodukter jag köper i affären för att jag VET att djuren i Sverige har de så mycket bättre än djuren i andra länder. Självklart finns det ställen där djurn har det mer eller mindre bra även i Sverige men vi är ändå det landet som har världens hårdaste djurskyddslagar. Både på gott och ont...
  • JabbaTheHut
    taxsandra skrev 2011-04-30 14:39:22 följande:
    men jag anser att äta ägg mjölk fil smör ost mm så stödjer man ju också slakt så de är inge bättre än att äta kött så om man inte gillar slakt äta kött av den anledningen om att de är fel att äta kött och att slakt är hämst. Så bli vegan då. För i mjölkproduktion går djuren till slakt för eller senare duger de inte åker de på slakt blir de inte dräktiga åker korna på slakt blir kor sjuka åker de slakt blir de gammla åker de på slakt. Alltså om kon inte duger som mjölk ko så dör hon. hur kan det då vara försvarbart att äta henns mjölk??

Jag äter kött har ingen problem med det men vill veta var köttet kommer i från köper ofta från en bonde som jag vet tar bra hand om sina djur och sen så äter jag hälst vilt. Jag anser att om man äter kött bör man ha set och varigt med vid slakt eller jakt men ska vet hur det går till.
    Stopp stopp! Om en ko blir sjuk åker den inte till slakt då man inte får skicka sjuka djur till slakteriet! Enbart kor med sjukdommar som inte påverkar kon fysiskt på något sätt får skickas till slakt.
    Men förövrigt Ja, om en ko av någon anledning inte håller måttet åker hon till slakt, just för att folk är för snåla för att betala vad det kostar att producera produkterna. Då måste de som producerar opimera sin produktion. Simpelt.
    Ta inte detta som ett påhopp, men vill bara klargöra att sjuka djur INTE hamnar i köttdisken! :)
  • JabbaTheHut
    taxsandra skrev 2011-05-01 13:25:23 följande:

du jag har jobbat ett antal år åt mjölkbönder oj jag de åker på slkat så fort deras kartän för atibiotika går ur korna.

Ja men så fort karantänen har gått ut och att skicka sjuka djur är stoooooooooor skillnad.
    Om de bönder du jobbat hos skickar kor som har en sjukdom som påverkar dom och köttet fysiskt, tex feber lär dom ha fått grava anmärkningar och böter från slakteriet. Sånt är allvarligt. Skickar dom sjuka kor är dom ett jävligt dåligt exemplar av bönder de kan du räkna med.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 14:28:52 följande:
    Jag håller med om att det finns skilnader mellan hur djur behandlas på olika ställen men jag hoppas på att mattrender så småningom kommer att ändras så efterfrågan på köttprodukter monskar allt mer o allt färre köttdjur föds upp-en gradvis övergång till en vegetabilisk folkhushållniong på sikt. Detta är inget som går på en natt och med lagstiftnikng utan jag vill verka för ändrade trender.
    Men varför ska vegetarianer och liknande folk hålla på och tjata och tjata och tjata om hur jävla duktiga dom är som inte äter kött för att de är sååå synd om djuren osv?
    Hur många köttätare står ute på stan och delar ut broschyrer om att man ska äta kött? Inte en enda va jag har upplevt iaf.
    Enda anledningen till att mattrenden kommer ändras isf är ifall köttet blir dyrare för folk är för snåla för att betala för köttet. Lägg din energi på att mindska importen av kött istället så att vi får omsättning av allt kött som produceras i Sverige och inte behöver exportera de så ska du se att köttpriserna går upp, bönderna får bättre betalt och du får fler vegetarianvänner. Alla nöjda och glada!
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:32:47 följande:
    Jag är inte alls duktig och det handlar inte om att vara duktig. Däremot tycker jag faktiskt synd om djuren
    och skulle glädjas av en allt mindre uppfödning av köttdjur. Köttproduktion är mycket miljö- och resurskrävande och miljöförstörande. Dessutom är den höga köttkonsumtionen i Sverige ,som ökat dramatiskt, ett folkhälsoproblem och kan koplas till en rad sjukdomar.

Om du skulle vilja dela ut broschyrer på stan .som talar för köttätande har du full frihet att göra det.
    Jag för min del delar gärna ut goda vegetariska recept som den som vill kan laga mat efter.

Självfallet vill jag gärna minska importen av kött och se höga köttpriser.
    Men i de flesta fall tar djuren inte skada av att bli uppfödda som slaktdjur. inte i Sverige iaf. Dom mår inte dåligt av transporterna till slakteriet och dom är inte hyperstressade och mår dåligt i slaktkön. Om dom gjorde de skulle de vara en förlust för slakteriet då köttet blir otjänligt från stressade djur och får kasseras.
    Att det är synd om djuren och man därför ska äta vegetariskt är ett argument som jag inte köper. inte alls. Ok om man faktiskt inte tål de( av fysika skäl, inte av etiska).

Alla sjukdomar du pratar om, de uppkommer ju främst av rött kött typ nötkött. Men de finns mej veteligen inga indikationer som pekar på att gris, kanin, kyckling etc är skadligt. kaninkött används väldigt mycke innom sjukvården till människor som opererat magen, just för att det är ett så snällt kött för magen att ta hand om.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 18:03:20 följande:
    Slutmålet vid djuruppfödning är ju att döda och använda djuret till till exempel mat. Mitt hjärta säger nej.
    Jag känner en gemenskap med allt levande och skulle som bonde inte välja att satsa på köttdjursuppfödning. Jag avskyr våld även mot djur och slakt är sannerligen våld. Jag skulle också döda
    och äta djur om jag var tvungen för min överlevnad men så är det inte och då avstår jag från det.

Det finns indikationer på att en kost med mycket protein har negativa långsiktiga effekter.
    Menhur ställer du dej till mjölkproduktion då? Där kornas huvudsakliga syfte faktiskt är att producera mjölk inte att bli mat? Sen att de flesta blir mat i slutändan är ju en annan sak.

Det finns indikationer på att mat med mycket kolhydrater har negativa långvariga effekter oxå samma sak en kost med mycket fett. Äter man varierat och med huvet är de bara en slump att man får vissa sjukdomar....
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:42:28 följande:
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
    Så du menar att du hellre köper soyaprodukter, gjorda på till stor del GMOsoja och som är en av världens mest besprutade grödor, istället för att köpa mjölk? Ha. Hoppas du inte har några krav på hur de du stoppar i dej påverkar naturen.

Och bara för att man äter kött så får man automatiskt en felaktig balans av näringsämnen och får i sej för mycke protein, får nån sjukdom och dör? Medans om man äter vegetariskt så får man naturligt en bra balans av näringämnen? Eller hur....
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 11:09:20 följande:
    För att producera mjölken används mycket soja. Totalt sett blir det kanske ändå så att min sojayoghurt vinner.
    Jag är ingen "miljönisse" som "automatiskt" motsätter mig tekniska framsteg som tex GMO.

Att vara veg. är förståss ingen garanti för att äta bra. Det finns förståss köttätare som äter relativt sett bra och vegetarianer som äter relativt dåligt, men totalt sett ser ajg det som en vinst för folkhälsan med mer vegetarianism.
    Vi använder inte någon soja alls för att producera våran mjölk. Finns otroligt många andra bra proteinkällor för korna med.

"köttätare som äter relativt bra" Men du anser fortfarande att vegetarianer äter bättre än andra.

Av dina argument sett så är vegetarianer bättre än andra för att ni gynnar folkhälsan å bla bla. Men varför gör du inte som bra vegetariander gör, ät du dina soyaprodukter och håll dej till de och låt oss som vill dö i förtid för att vi äter kött göra de. Men sluta proppager för att alla ska göra som du gör!
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 13:37:41 följande:
    Menar du i Sverige totalt eller har du själv uppfödning av mjölkkor? Jag vet att mycket soja går åt för köttproduktion, mer än för dirrektföda har jag för mig. Jag tror inte att alla mjölkkor internationellt är
    utan soja i fodret.

Totalt sett så ser jag det så att de vegetarianer som äter bäst gör det, men naturligtvis är skillnaderna väldigt stora individuellt sett.

Jag säger inte att de är bättre som personer. Alla har vi våra brister o alla har vi våra plus. Ingen är allt igenom
    rättfärdig , allra minst jag själv . Anledningen till att ajg skriver är att det är en debattsajt. Om man inte vill läsa mina inlägg kan man låta bli. jag skriver för att jag ahr medlidande  med både djur och människor, för att ajg vill verka för solidaritet med både djur o människor, för att det är viktiga frågor och det också ur miljö- o resurssybpunkt.
    Jag bor och jobbar på en mjölkgård där vi inte använder soja i fodret för att konsumenterna inte vill att soja ska ingå i foder till djuren. Att man använder soja är för att de (ofta) är billigare  att använda och enklare att ränka ut en foderstat på.
    Man kan inte utfodra köttdjur med för mycket soja heller, för mycket protein gör att dom blir dåliga i magen och växer för dåligt.
    I Sverige blir de fler och fler producenter som använder soja eftersom konsumenterna inte vill att vi ska ge GMO foder till våra djur.
    Vad menar du med dirrektföda förresten?

Men du tycket att vegetarianers levnadssätt är bättre än andras?
    Men att hävda att man ska äta vegetariskt för hälsan anser jag är bullshit. Tobak, alkohål, lightprodukter m.m är garanterat mycket sämre för människor och deras hälsa än vad det är att äta kött..
  • JabbaTheHut
    MammaG skrev 2011-05-02 13:52:47 följande:
    Det har väl att göra med att köttätare inte har så många argument att komma med, eller hur?
    Eller för att vi har ett sundare sätt att se på slakt av djur osv och inte behöver hävda att det är sååååååå synd om djuren bara för att dom blir slaktade? Och för att vi faktiskt helt ärligt utan skuldkänslor för den stackars kossan som ligger i stekpannan kan säga att vi tycker kött är gott?
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?