Är det rätt att äta djur?
Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 13:27:23 följande:
. jag tror Lina MccCartney sade att om slakterierna hade glasväggar med insyn skullealla vara vegetarianer elelr nå´t så´nt.
Jag äter kött och tycker det är gott! Jag jobbar med kor och har jobbat lite på grisgårdar, för mej är slakt en helt naturlig del i livet. Jag har kött liggandes i frysen och vet precis vilken kossa de köttet kommer ifrån, vad hon hette, vad hon mjölkade osv.
Ändå tyckte jag att det var jobbigt första gången jag var på ett slakteri, då jag har svårt för att se djuren dö. Jag kan se dom levnde eller döda, inga problem, men just avlivningen har jag svårt för, inte för att jag tycker synd om djuren som avlivas utan för att jag tycker det är svårt att se livet försvinna från djur. Det kvittar om det är en lung avlivning hemma eller om de är en avlivning på ett slakteri, jag tycker ändå att det är skitjobbigt.
Jag är alltid noga med urspunget på kött och scharkprodukter jag köper i affären för att jag VET att djuren i Sverige har de så mycket bättre än djuren i andra länder. Självklart finns det ställen där djurn har det mer eller mindre bra även i Sverige men vi är ändå det landet som har världens hårdaste djurskyddslagar. Både på gott och ont...