Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 17:58:16 följande:
Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.
Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.
Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde
1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.
Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET med även djur och ser dem som "mina bröder o systrar i tillvaron och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av
djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödd
Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.
Kycklinguppfödningen kan jag hålla med om att den är allt för pressad för djurens bästa.
I naturen får kor oftast en kalv per år. Att likna insemination med våld kan jag inte förstå hur du får till. En ko semineras när hon är brunstig, vilket innebär att hon vill bli påsatt för att bli dräktig. Hade kom inte viljat bli dräktig hade hon inte visat brunst. Hade hon tyckt illa om att bli seminerad hade hon framförallt inte stått stilla!
Anledningen till att djuren får kortare uppfödningstider och lägre livslängd har återigen att göra med konsumenternas ovilja att betala för produkten. Man har inte råd att ha kvar ett djur som inte passar in eller tar för lång tid att mjölk osv.