Inlägg från: JabbaTheHut |Visa alla inlägg
  • JabbaTheHut

Är det rätt att äta djur?

Sarah f skrev 2011-05-02 16:24:57 följande:
    Det kanske inte bara handlar om "synd om djuren", det kanske snarare är det oekonomiska i att basera mathållning på en extremt resurskrävande produkt.

Har du åsikten att jordens resurser är oändliga och att vi kan slösa hur mycket som helst för att det är gott?
    Eller kan man skära ned på köttätandet till viss del och lära sig uppskatta annan, nyttig god mat som sliter mindre på jordens resurser?

Är god smak i munnen viktigare än en hållbar livsstil?
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 16:38:20 följande:
    Dirrektföda var min term för att odla människoföda dirrekt i stället för att gå omvägen via djur.

Du har naturligtvis helt rätt i att tobak, alkohol med mera är dåliga för hälsan. jag tror tobaken är värre än alkoholen till o med, ja den produkt som enskillt orsakar allra mest lidande, men det motsäger inte att
    det faktiskt finns sjukdomar som mer drabbar köttätare än vegetarianer.

När man bedömer levnadssätt så ingår mågna faktorer , inte bara maten, så jag vill inte uttala mig generellt om alla vegetarianer och om alla köttätare men i det stora perspektivet tror jag det är lättare att minska jordens lidande för både människor o djur om fler äter vegetariskt. Varför itne köra tex en köttfri fdag per vecka.
    Alkoholen och tobaken är garanterat ett enormt mycket större orsak till sjukdomar även om de finns de som drabbar köttätare. Ska vi sluta använda tvättmedel bara för att de finns faktiskt de som blir sjuka av de? Ska vi sluta använda elektricitet bara för att de finns människor som inte tål det?
    Det finns sjukdomar som i större utsträckning drabbar de som bor i städer än de som bor på landet, så varför inte slopa alla städer?

Jag förstår inte var du får de ifrån att djuren lider så av att bli uppfödda för att bli mat. I majoriteten av alla fall där man föder upp djur för slakt i Sverige lider djuren inte nämnvärt. Det finns nog betydligt fler husdjur som far illa än lantbruksdjur..
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 17:58:16 följande:
    Tvättmedel och elektricitet är mer oumbärliga än dryckesalkohol och tobak som inte behövs alls.
    Att slopa alla städer är inte heller realistiskt.Att göra pr för o bjuda på och inspirera till att äta och laga vegetarisk mat i mycket större omfattning än vad som görsidag är realistiskt däremot.

Om vi tar mig som exempel som tränar o dricker så gott som ingen alkohol och inte röker tror ajg jag mår bättre än om jag fortsatt vara köttätare sedan för ca 12 år sedan.

Kycklinguppfödning: födas, gödas, dödaspå 5 veckor under onaturliga förhållanden. Mjölkkor lever idag har jag för mig 4-5 år i snitt i stället för 15 år som de gjorde 1940.De insemineras gång på gång (i princip våldtas anser jag det är) o föder kalvar o mjölkas o slits ut relativt fort. Många kor har fått onaturligt stora juver osv osv.

Sedan är det också så att jag känner en DJUP SOLIDARITET  med även djur och ser dem som "mina  bröder o systrar i tillvaron  och jag vill inte äta mina bröder. Till skillnad mot många unga vänsterinriktade djurrättsaktivister erkänner jag dock en särställning för människan och tillskillnad från många djurrättsaktivister sörjer jag också enormt över de närmare 40 000 aborter som görs i Sverige per år. Där skiljer jag mig från "traditionella" djurrättsaktivister inspirerade av
    djurrättsfilosofer som tex Singer. Jag vill värna om allt liv så långt det är möjligt , djur OCH människor, födda och ofödd
    Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.

Kycklinguppfödningen kan jag hålla med om att den är allt för pressad för djurens bästa.
    I naturen får kor oftast en kalv per år. Att likna insemination med våld kan jag inte förstå hur du får till. En ko semineras när hon är brunstig, vilket innebär att hon vill bli påsatt för att bli dräktig. Hade kom inte viljat bli dräktig hade hon inte visat brunst. Hade hon tyckt illa om att bli seminerad hade hon framförallt inte stått stilla!

Anledningen till att djuren får kortare uppfödningstider och lägre livslängd har återigen att göra med konsumenternas ovilja att betala för produkten. Man har inte råd att ha kvar ett djur som inte passar in eller tar för lång tid att mjölk osv.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 20:39:48 följande:
    Man skulle komma ifrån denna korta livslängd och snara slakt om man inte födde upp de djuren överhuvud taget, pga ändrade efterfrågemönster.

Jag tycker inte att insemination av djur känns värdigt. Djuren blir produktionsenheter i stället för individer som jag ser det.

Bla det höga proteinintaget i väst är en grogrund för slitage på inre organ och för cancersjukdomar osv.
    Jag tror att det ligger tränder i att inte äta kött, som kommer och går, tror aldrig att alla kommer bli vegetarianer.

Men om du är mot att man seminerar djur då borde du vara emot seminering av männikskor och ivf behandlingar och liknande? De är ju samma sak. Eller har människor rätt att skaffa barn på vilket sätt som helst bara för att vi vill, men inte djuren?
  • JabbaTheHut
    Sarah f skrev 2011-05-02 20:29:30 följande:
    I vårt övergödda hörn av världen kan man i alla fall bestämt säga att den stora massan skulle må bättre av att äta mer grönsaker och baljväxter och mindre köttprodukter. Vi äter betydligt större mängder än vi behöver för att må bra. (Det är dessutom inte ett problem i sig att vi äter för mycket vegetabilier, utan att andelen föda som kommer från växtriket är för låg).Eller är det din åsikt att vi mår bra av att äta för mycket?
    men jag mår inte dåligt, altså borde jag inte äta för mycket eller hur?
  • JabbaTheHut
    luna1 skrev 2011-05-03 13:28:22 följande:
    Du kan väl inte jämföra mänsklig seminering med det som sker inom djurindustrin.. Om du nu är mjölkbonde borde du väl känna till hur man avlar fram semitjurar och väljer ut vem som är mest värdefull utifrån hur bra hans kalvar mjölkat, hur lätthanterliga de varit, hur deras juver sett ut osv. För att inte tala om att djur som inte längre har ett ekonomiskt värde går till slakt. Djuren behandlas som rena maskiner eller produkter. Går ju inte att jämföra med mänsklig inseminering där det hela är helt frivilligt. 
    Men när man seminerar en ko gör man det när hon är brunstig (dvs kåt). Ett djur blir brunstigt för att hon vill ha en kalv, sen om man sköter det med hjälp av seminering eller om man har en tjur som går hos korna är precis skit samma. Fördelen med seminering är man kan styra hur man vill att avkomman ska bli genom att välja vilka gener man vill att den ska få.
    Precis som vid mänsklig seminering där man, om jag inte är helt ute och cyklar, får välja på diverse saker hos de som lämnat sperma tex hårfärg ögonfärg längd osv.

Jag lovar dej, korna är oxå jävligt frivilliga!
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-03 13:23:22 följande:
    Skillladen mella inseminering i djurindustrin och av människor är att människorna är väl medvetna om vad som sker och syftet och ger tydligt samtycke. IVF-behandlingar har en hög grad av eget val med. Personlige skulle jag dock i o för sig inte välja ivf   eftersom jag inte har så stark längtan efter att bli förälder.
    En brustig ko är just brunstig för att hon vill ha en kalv, om de är en tjur som sätter på henne eller om de görs via seminering de skiter hon i. Att ha en tjur hängandes på ryggen som bankar på henne kan många gånger vara värre för en ko än seminering om tjuren är för stor och tung och istället bryter sönder något på kon.
    Fördelen med seminering framför tjurbetäckning är även att man har en större möjlighet att variera vilka gener som sammanförs och på de sättet mindska inaveln.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-03 21:16:11 följande:
    Vi ahr inte samma syn på inseminering. Jag skulle aldrig kunna göra det på ett djur. För mig skulle det inte kännas värdigt.
    Anledningen till att vi inte har samma syn på det hela är för att du inte vet hur det går till och att du tror att det skadar djuren.
    Simpelt..
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-04 11:15:55 följande:
    Det är inte alls anledningen. För det första är jag emot djuruppfödning i ett större perspektiv vare sig man kör med insemination eller inte. För det andra vet jag en del om hur det går till och jag ser det inte som värdigt. Sedan om det skadar djuret enligt en rent veterinärmässig bedömning är en annan sak.

Ett exempel på när det om vi tar mjölkkor som exempel är förståss genom att det är en del av den hantering
    som sliter ut dem ganska fort. 1940 lär en mjölkko ha levt i 15 år men nu i kanske 4-5 år.
    du skrev att du inte gillade just semineringar för att det var våldsamt för djuen.
    Varför skulle de vara ovärdigt?

Ja och jag har redan svarat dej på varför de är som de är och det är för att vi måste hålla nere produtionskostnaderna genom att göra oss av med djur som inte håller måttet, allt pga konsumenterna. Skulle mjölkpriset i butik dubblas och vi skulle få de dubbla för mjölken mot vad vi får nu skulle situationen se helt annorlunda ut.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-04 13:42:27 följande:
    Och du vet? 

Jag föreslår att du läser boken "Monsterbiff till middag"* så får du en introduktion hur skötare stimulerar kloaken på t ex kalkoner för att dessa ska kunna befruktas. Hur det går till när suggor ska insemineras. Etc.

Kanske jobb för dig att söka? 

* Författarna är inte vegetarianer. Därmed kritiska till dagens djurhållning. 
    Jag anser mej ha jäkligt bra koll på hur de fungerar inom mjölkproduktionen och köttdjursuppfödningen innom Sverige ja.
    Hur det går till när en sugga semineras vet jag oxå, jag har varit med vid flertalet tillfällen.
    Kyklingar och kalkoner har ja ingen koll på, men jag är tror inte för fem öre att man skulle plåga djuren där heller nej.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?