Inlägg från: JabbaTheHut |Visa alla inlägg
  • JabbaTheHut

Är det rätt att äta djur?

Anton Chigurh skrev 2011-05-04 14:17:13 följande:
    Nu korspostar du för glatta livet, Svenne, så jag hänger väl på och säger som så att :

Nu, Svenne, nu får du för fan skärpa till dig. Sådär håller vi ju inte på i Sverige, har själv varit mjölkbonde och jag kan minsann tala om för dig att koskiten, Svenne, koskiten, den är "guld värd". 
    Vet du vad konstgödsel kostar bonden, Svenne ???  Det kan jag tala om för dig annars, jo, en jävla massa, för att inte tala om hur resurskrävande konstgödseltillverkningen faktiskt är, så här gäller det att hålla skiten kvar inom gårdsgränserna. Så vi kan tryggt föda upp våra tjurar och slakta dom i trevliga, traditionella svenska slakterier. Jag vill fan inte vara utan min feta Ostburgare, det skall jag bara be och få tala om.

Fast jag tänker inte gnälla på dig för att du tuggar gräs hela dagarna, men så är jag jävligt snäll också. Emellertid en sanning du redan är bekant med....
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-04 18:40:54 följande:
    Det är mycket jag inte gillar, bla insemination. Ordet våldsamt använde jag inte.Jag jämförde det däremot med våldtäkt och våldtäkter är inet heller alltid väldsamma.

Men om djuren inte föds upp över huvud taget skulle inte heller något utslitande av dem eller slakt ske.
    Nej okej du använde våldtäkt, men att påstå att det är våltäkt att betäcka ett djur som vill bli betäckt är befängt.

Nej vist, vi kan sluta föda upp djur och låta hela sverige växa igen istället, de tycker du vore fint? Ser du inte nyttan i bettande djur? Tycker inte du att de är fint på sommarn att se en välskött björkhage med enar? Eller att överhuvudtaget se nått annat än skog?
    Jag tycker det är helt underbart att åka och se en omväxlande natur med hagar, skog, åker om vart annat men du verkar ju inte värdesätta det alls.. Himla synd måste jag säga.
    Jag kan upplysa dej om att det faktiskt är våra djur som ser till att det inte blir skog i hela sverige till störstar del.
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-04 19:17:57 följande:
    Åtminstone säger mitt hjärta nej till insemination och för mig känns det inte värdigt. Det är väldigt långt från vad som är naturligt för djuret. Jag skulle aldrig kunna delta i den verksamheten.

Visst kan jag tycka om björkhagen du nämner , men jag gillar skog mycket  också, speciellt naturskog. jag tror att den mark som i dag är betesmark eller används för att odla djurfoder skulle kunna få annan användning i en långt bort liggande framtid, bla som skogsmark med lönsamma skogar men också på vissa ställen för odling av annat så det inte blev skog där. Jag skulle inte ha något emot en stor ökning av skogsarealen i o för sig på lång sikt.

Jag talade nyligen med en kille som jobbat en hel del med skog och som menade att svenska skogsägare som knappt får det att gå ihop ofta inte insåg potentialen till turism från länder i Europa med ont om skog. Entreprenörer från andra länder tog hand om sådana projekt idag menade han. Kanske är det dags för ett nytänkande. Min dröm är att större procent av Sveriges skogsareal skulle få bli så kallad naturskog, som ju är oerhört artrik, mycket pga att döda träd lämnades kvar vilket skapar livsmöjligheter för många arter a växter o djur som inte finns i de vanliga kulturskogarna. Kanske ca 1% av Sveriges skog är naturskog. Dessa skogar är verkligen en fascinerande naturupplevelse.
    Jag vill görna ha en beskrivning till varför det är ovärdigt. Då borde ju all djuravel vara ovärdig eftersom vi till största del bestämmer vilka individer som ska paras med varandra.

Okej summan av allt ihopa
    Vi lägger ner djurproduktionen vi minskar koldioxidutsläppen.
    Vi låter hela tex småland förväxa av skog då de är så mycke sten i markerna så de inte lönar sej att bryta varje år för tex spannmålsodling.
    Vi lever på turism i skogen som växer upp.
    Turisterna tar sej till sverige med bil och eller flyg.
    Yess, vi ökar koldioxidutsläppen igen! *smart*

Om man nu ska odla lönsam skogsmark på vissa delar av marken kommer de inte bli någon lönsam skogsmark, har du hört talas om barkborrar och var dom trivs? Ja just de i döda träd som finns i naturskog och illa omhändertagen skog. Dom som nu har skog intill naturskogspmråden har de många gånger jäkligt svårt för att få nån ekonomi på det hela just på grund av barkborrarna..
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-04 20:48:24 följande:
    Det finns en hel del djuravel som jag är skeptisk mot. Å andra sidan minskar ju efterfrågan av djuravel om
    animalieproduktionen går ner mycket på sikt.

Frågan är om inte balansen vad gäller växthusgaser är på min sida. Mycket skog-mycket fotosyntes och upptag av koldioxid. Dessutom fnns andra växthusgaser med i bilden i djurindustrin, tex metan som är krafttgare än koldioxid. Vad gäller resande är jag för tex tågresande till älgsafarierna i Sverige.Skogsplantering anses kunna vara en koldioxidreducerande faktor.

Jag känner till barkborrarna, men tror inte Sveriges skogsbruk som helhet brakar ihop om vi något ökar naturskogsarealen. Jag föreslår inte att majoriteten av Sveriges skogsareal ska vara naturskog.
    Att ah skog i hela Småland, där ajg bor förresten, föreslår jag inte heller.
    Med djuravel som jag skrev tidigare menade jag typ husdjursavel, hundar osv. De borde ju vara ovärdigt också isf om människan bestämmer vilka individer som ska paras?

Men det kommer bara bli skog i småland för att det är för dyrt att bruka för något annat än animalieproduktion då det är för mycket sten. Face it!

Jag struntar i  om jag inte kommer hålla med angående seminering, varför det skulle vara ovärdigt, jag vill att du ger mej en förklaring.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-05 23:08:12 följande:
    "Jag kan upplysa dej om att det faktiskt är våra djur som ser till att det inte blir skog i hela sverige till störstar del."

Skojar du?! 
    Största delen av köttet vi äter kommer från djur utomlands. Inte 17 håller de några svenska haglandskap öppna!
    Det gör inte heller de svenska grisarna och kycklingarna eftersom de så gott som alltid hålls instängda. Till och med lamm börjar man hålla inomhus för att folk ska kunna käka färskt lamm året runt.
    SVerige är självförsörjande på kött mellan 45-50%. En hel del av det köttet expoteras utomlands för att svenskarna är för SNÅLA för att köpa svenskt kött, många köper hellre brasilianskt eller argentisnskt.

Så vem påstår du det är som håller betermarkerna öppna då om de inte är de djuren som produceras i sverige? Tror du de är nån dumjävlel med röjsåg?
    Om du är emot att grisar och kycklingar hålls instängda så får du köpa ekologiskt, det är lagkrav på att de ska ut.
    MEN om du kollar sjukdomsstatistik på de djuren som går ute kontra de som är inne av grisar och kyklingar så är de som är ute mer sjuka än de andra.

Anledningen till att man föder upp lamm året runt är för att konsumenter kräver de, producerar vi dom inte i sverige med svaenska lagar och regler, köps de mer från andra länder, men de kanske du tycker är ok?
    Lamm föds upp på 120 dagar vilket skulle göra det möjligt att låta dom höst och vinter födda gå på bete. Har man dom så dom kan gå ut får dom ofta en hel del problem med klövröta eftersom dom inte klarar fukt.

Nått mer?
  • JabbaTheHut
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-06 10:58:50 följande:
    Angående ovärdighet: Låt oss säga så här: Vad skulle du tycka om ifall din fru blev inseminerad utan att ha valt det själv? Vore det värdigt?

Men OBSERVERA att jag inte använder begreppet värdigt här i en absolut objektiv mening. jag skrev "känns värdigt" och vi känner olika och definierar olika. Jag tycker inte det känns värdigt och skulle därför inte delta i insemineringsverksamhet. Det som känns ovärdigt är att djuren blir så mycket produktionsenheter, så mycket ägodelar att man gör något som är så pass onaturligt, som är så långt från djurets naturliga liv.

Jag är inte odelat positiv till allt inom husdjursavel, men om jag låter en tik och en hanhund para sig så innebär det ändå på något sätt aktiv agerande från hundarna i fråga på ett annat sätt än vid inseminering i lantbruket osv. Men jag håller inte på med det heller och vissst finns det tveksamheter i samband med sådant med.

Okej, men som sagt, en ko vill ha en kalv. semineras hon och blir dräktig blir hon nöjd. då brunstar hon inte mer.
    Att man till störta del vill använda seminering ist för egen tjur är för att man ska kunna förbättre en kos fysiska möjligheter att hålla längre. Det är något vi kämpar ständigt med. Det är inte vår mening att en ko inte ska hålla mer än 4-5 år, när vi seminerar är vi jättenoga att hitta en tjur som kompletarar upp kons brister för att hennes avkomma ska hålla bättre.
    Skulle vi ha ett par tjurar som fick sköta alla dräktigheter så skulle bara en liten liten del av alla kor passa med tjuren som btäcker henne vilket innebär att de som inte passar ihop med största sannolikhet får en avkomma som ger ett bakslag i aveln istället för ett framsteg vilket innebär mindre hållbara kor i längden.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-05 22:41:09 följande:
    Vad som är värdigt eller inte är förstås subjektivt.
    Jag skulle tro att zoofiler inte ser något ovärdigt i till exempel följande:

Ett vanligt sätt att få galtars sperma är att låta dem jucka mot en metallatrapp. En djurskötare sitter bredvid och håller galtens penis och väntar på att den ska "skafta" (styvna). När galten ejakulerar leder djurskötaren sperman ner  i en behållare.
    När suggan insemineras stimuleras hon samtidigt av  djurskötaren för att livmodern bättre ska suga upp sperman. Stimulansen sker genom att djurskötaren sätter sig grensle över suggan, trycker mot hennes rygg och sätter knäna i ljumskarna för att simulera galtens rörelser.

Sugen på mer?

Kalkontuppar mjölkas på sperma genom att djurskötaren masserar tuppens penis.
    Ytterligare stimulans måste till för att få tuppen att lämna sperma; 
    "Man lägger upp tuppen, håller den och masserar tuppen i kloaken. Du kan också föra ned fingret på tuppens sädesledare.
    (Ur boken "Monsterbiff till middag, Torbjörn & Ylva Esping)

spännande att du hänvisar till en bok. har du nån gång varit ute på gårdar och sett hur de går till?
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-08 16:08:06 följande:
    Varför kan man inte hänvisa till en bok av något som man inte har någon egen erfarenhet av?
    Har du själv erfarenhet av kalkon- resp grisavel som motsäger det som står i boken? Berätta gärna i så fall. Berätta gärna också vad du anser om tillvägagångssättet som beskrivs i boken.

Författarna är pålästa och med stor erfarenhet av svenskt lantbruk. Den ena är journalist på ATL. Varför misstror du dem?

För övrigt har jag varit på mjölkproducerande gårdar och jag har släktingar som är mjölk- resp köttbönder. 
    För att när man läser något i en bok kan man vinkla det som man själv väljer. Det är inte säkert att du vinklar de på samma sätt som författaren menar.
    Tillvägagångssättet som beskrivs i boken vet jag inte hur de är mer än så som du skriver, grisavel har jag viss erfarenhet av men kalkonavel noll.

Hur man bär sej åt när man seminerar suggan finns nog nästan lika många varianter som de finns grisgårdar.
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-08 21:48:23 följande:
    Men även det du ser med egna ögon vinklas. Utifrån de erfarenheter och uppfattningar du har.
    Låt säga att du och jag bevittnar slakt på Scan. Jag är ganska säker på att vi upplever den olika och också beskriver den på olika sätt.

När det gäller "Monsterbiff till middag" har den ett tydligt budskap: Djurskyddet måste bli bättre. Också i Sverige. Fler alternativ för konsumenten att välja på. Den som t ex vill äta svensk kalkon har i dag bara en ras att välja på. British united turkey som är framavlats så att hönorna och tupparna blivit så olika att de inte kan para sig (därav inseminationen). 

Det finns säkert många olika sätt att stimulera suggan när hon insemineras. Författarna nämner en massagesadel med namnet Mr Stimuli som sätts på suggans rygg men den har tydligen inte fått så stor spridning ännu.

Ska man tro författarna så är hanteringen inom kalkon- och grisaveln inte något man gärna talar om inom jordbruket. De som håller på med det skäms vilket märks i de intervjuer som görs i boken. Kanske inte så konstigt, sexuell kontakt mellan djur och människa är mycket tabu. 
    Så du anser att det inte är bra att försöka efterlikna en naturlig parning vid semineringen av grisar?
    Det är väl bra att man i alla fall försöker få miljön så naturlig som möjligt för djuren som hålls?

Djurskyddet kan alltid bli bättre, men de är fan aldrig nån som är nöjd. Att vi har världens strängaste djurskyddslag är de ingen som tänker på. Nej man tänker att fy vad svenskt kött är durt vi tar de här från brasilien istället. Sen har man mage att sitta å gnälla.Skrikandes
  • JabbaTheHut
    VNmamma skrev 2011-05-08 21:59:54 följande:
    Eftersom den här tråden handlar om det är rätt att äta kött eller inte ville jag bara påpeka att en stor del av det kött som äts i Sverige inte betyder ett dugg för att hålla landskap öppna. Dels det importerade köttet som enl Svenskt Kött består av 50% av nötköttet, 35% av grisköttet och 63% av lammköttet under 2010. Dels allt svenskt kött från djur som aldrig betar.

Det är fint med öppna betesmarker och jag är övertygad om att man hittar sätt att behålla ett varierat landskap även om vi i framtiden blir vegetarianer/veganer allihop. Dit är det långt. Låt oss börja med att mindre kött, varför t ex inte enbart kött från betande svenska djur? 
    En stor del av detsvenska  köttet som äts i sverige idag är från mjölkkor. Och till största del är de just mjölkkor och ungdjur som håller markerna öppna.
    Hur kan du ens säga att det kött som produceras i sverige inte har ett dugg med att bidra till öppna marker att göra? Tror du djuren äter grus? Eller vart tror du vi får deras foder ifrån? Vilka tror du de är som håller naturbetena öppna?

Det är nötkött från betande djur som hamnar i butik. De nötdjur som oftast inte får beta är tjurar. Tjurar anses ha det bästa köttet och blir oftast gourmet klassat. Det är de köttet som restauranger köper in och det köttet som exporteras.
    Så du kan lugnt äta köttet som säljs i butik. Sen finns de även företag som skylltar med att deras kött kommer från djur som betat. Du kanske har hötr talas om tax Kaprifolkött och naturbeteskött?
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?