Inlägg från: outlast |Visa alla inlägg
  • outlast

Är det rätt att äta djur?

Ja, naturligtvis.
    För det första är det gott och för det andra skulle de äta upp oss i samma ögonblick vi tillät dem göra det. De skulle ha skaffat mer hjärna och mindre simfötter under evolutionen...

• outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 15:19:26 följande:
    Håller det argumentet? Jag tror inte det .

För det första finns ju de djur som föds upp av människan just för att männsikan föder upp dem.

För det andra så är det ingen som har sagt att man inte får försvara sig mot och även döda djur om man måste.
    Tror du att jag som vegetarian skulel säga "varsågod" om ett djur var inne på att äta upp mig.

För det tredje åt jag i förrgår en delikat köttsmakande vegetarisk hamburgare. Det går att göra sådana.
    Man ska inte krångla till det. Jag respekterar din åsikt att välja bort djur som föda oavsett hur flummiga vägar du vandrat för att nå den slutsatsen. Själv tycker jag att en saftig stek slår det mesta och det räcker som motivering för min del.

Du ska veta att djuren alltid är inne på att äta upp dig, det är tack vare oss köttätare som de hålls på mattan. Tacka oss istället för att ifrågasätta. They're out to get you, Sven-Erik. Even the small ones.
  • outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 14:59:59 följande:
    1) Här är inga flummiga vägar. detg finns massor av rationella argument , bla miljö o resursskäl och omsorg om djur för att gå mot mer vegetariska mattrender i samhället.

2) HELT FEL. Utan er köttätare så skulle det nämligen inte finnas så många av de djur som äts. för de finns ju för att det finns en efterfrågan och att de därmed föds upp. Jag är inte bara emot slakt . Jag är emot uppfödning av köttdjur också så där tar du fel.
    Du förutsätter att allt står still hela tiden och aldrig kan förändras? Vi föder naturligtvis upp djur för att slippa besväret med att jaga dem. En rationell produktionslinje rakt ner på tallriken, kostnadseffektivt och bekvämt. 

På er låter det som om alla djur skulle försvinna från jordens yta så fort vi människor tittar bort? Naturligtvis skulle en helt oreglerad djurhållning översvämma oss då deras reproduktion vida överstiger våra möjligheter att hålla jämna steg med dem. Vi har fått möjligheten att bestämma över djuren och följaktligen gör vi också det, eftersom vi kan. Glöm inte att vi köttätare inte gråter över varenda överkörd ekorre heller, så visst är det vi som hindrar björnar och vargar från att riva djurkramarna i stycken om man ska se krasst på det.
  • outlast
    Sarah f skrev 2011-05-01 16:11:25 följande:
    Jag trodde inte att det fanns människor som inte förstår att köttproduktion är en industri, inte vad som händer fritt i faunan.
    Jag trodde inte det fanns människor som helt saknar förmågan att tänka i abstrakta termer. Köttproduktion är en industri så länge vi tillåter den att vara en industri, evolutionen är nåt helt annat.
  • outlast
    Sarah f skrev 2011-05-01 19:33:49 följande:
    Hur fick du in evolutionen i detta?Det var en replik på att djur i köttindustrin  måste släppas ut i naturen om man minskar konsumtionen. Jag menar att dettareglerar sig via "tillgång-efterfrågan". Minskar efterfrågan, minskar produktionen.
    Var sitter mitt tankefel, undrar jag?
    Ditt tankefel sitter i att vi inte behöver tillverka djur, det gör de så bra själva. Vi människor reglerar djurens antal via alla möjliga sätt (både nödvändiga och onödiga vill jag tillägga). Eftersom tråden utvecklat sig till att avhandla mycket mer än enbart nödvändigheten av Quarter Pounder Cheese så tyckte jag att vi lika gärna kunde måla bilden med större pensel. Att jag behövde förklara detta för dig bevisar bara min tidigare poäng.
  • outlast
    MammaG skrev 2011-05-02 13:52:47 följande:
    Det har väl att göra med att köttätare inte har så många argument att komma med, eller hur?
    Det vore korkat att dela ut flygblad för att konstatera det uppenbara. Vi behöver inga fler argument än att vi äter kött för att vi gillar det.
  • outlast
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-02 14:50:00 följande:
    Men inget hindrar att testa den bästa vegetariska maten. Jag är hyfsat bra på matlagning tcker jag och jag tror jag skulle kunna laga veg. mat som du gillar. Varför inte en köttfri dag då o då?
    Tänkte svara på en liknande fråga du ställde till en annan skribent men jobbet kom emellan så jag svarar nu istället. Har testat vegetariskt på "Hermans" och blev faktiskt förvånad över att det var så pass gott. En del fördomar kommer på skam om man ger sakerna en chans. Jag kan mycket väl tänka mig att konsumera mindre kött under kortare perioder men att sluta helt skulle aldrig fungera. Det är inte bara en fråga om fysik, utan man måste nog även ta psyket i beaktande i de här frågorna. Jag skulle må sämre om jag visste att jag aldrig mer får äta kött. Rynkar på näsan 
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?