• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 17:42:39 följande:
    Sven

Du som tar till ett exempel ur GT för att få fram din agenda? Hur tänker du/ni?
    Varför är vissa saker i GT värda att lyftas fram och vissa saker ska man blunda för?
    Om tillståndet för djur i GT är det ultimata och ni helt bortser från att Jesus själv åt kött och att man i NT gör all kött Ren. Hur kommer det sig att ALLA andra lagar i GT förkastas?
    Varför inte tänka så som att det ultimata tillståndet för kvinnan är att bli stenad, barn att agas, tjuvar att få dödsstraff? Varför just köttbiten?
    Brukar inte ni kristna säga att Jesus sa att lagen i GT gäller för hedningarna och NT är för kristna? Hur kommer det sig att just köttbiten är värd att ta tillvara och i GT och det som står i NT för kastas?
    Blir tokig på Hippiekristna som plockar russin där det passar dom.

Jag har inget emot att en grupp vill förkasta köttet isig men kom inte och gör en religion (sekt) av det hela och kalla det för det djupa sanningen som enbart ni sitter på då kommer mina kräkreflexer igång.
    Du FÖRVRIDER TOTALT DET JAG SKRIVER:Jag har ALDRIG skrivit det du påstår . NU TAR VI DET PUNKT FÖR PUNKT så förklarar jag NOGA!

1) Tillståndet innan syndafallet beskrivs som vegetariskt i 1:a kapitlet i Genesis för både människor o djur.
    2) Jag har inte sagt att vissa saker är mer värda att lyftas fram, eller att något ska blundas för men nu handlar ju just denna tråden om det principiella angående att äta djur.
    3) Jag bortser INGALUNDA från att Jesus när han var här i världen också åt animaliskt eller förklarandet av all mat för ren.. DÄREMOT säger jag att även om renhetsförklarandet av all mat ger mig lov att äta den i princip är det inte säkert att alla matval är lika bra i ALLA SITUATIONER. Ett allmänt tillstånd innebär inte att det alltid är bäst att göra så. Idag när vi har en allvarlig situation med svält o klimatförändringar som förvärras av animalileproduktionen kan finnas skäl att överväga mer vegetarisk mat.
    4) Det ideala tillståndet för skapelsen innehåller inget ont, heller inga stölder och alltså inga tjuvar som kan få dödsstraff eller annat. Det innehåller inte heller några sådana handlingar som skulle kunna leda till at någon blev stenad. För tolkning av detta med stening -se Johannes 8:7
    5) DU PÅSTÅR I PRINCIP ATT JAG INTE SJÄLV TROR DET JAG SKRIVER eftersom du skriver om "plocka russin". Jag menar faktiskt ärligt det jag skriver.
    6) Både GT o NT är väl viktiga för kristna. Vad gäller lagen så beror det på vad du menar med lagen. Menar du alla detaljerade föreskrifter i Moseböckerna eller gäller det de tio budorden osv? Det finns olika delar av GT
    och olika delar är riktade till olika grupper, ibland samma grupper. Man kan inte generalisera
    7) Jag är ingen hippie. Jag är politiskt konservativ.
    8) Jag gör ingen religion av detta. Jag nämner bara att min största inspiration i djurrättsfrågorna är inte de vanliga sekulära djurrättsfilosoferna utan snarare Linzey, Hoffman osv osv som samtidigt råkar vara kristna.
    Jag PÅSTÅR INTE ATT DETTA ÄR EN DIRREKT RELIGIÖS FRÄLSNINGSFRÅGA.
    9) Jag är INTE MED i någon SEKT. Det FINNS INGEN sådan sekt. Jag är aktiv i svenska kyrkan.
    10) Jag menade att I JUST DENNA FRÅGAN så tror jag att de som tror att Gud älskar  även djur
    har insett en djup o viktig sanning. Det betyder INTE ATT DE HAR RÄT I ALLA ANDRA FRÅGOR.
  • Sven Erik Johansson
    100kgpappa skrev 2011-04-30 21:24:50 följande:
    Men vad som skedde innan är ju ointressant då vi efter det (om det stämmer) varit en jagande och köttätande ras i princip fram till nu. Det är ju uppenbart att vi inte mår bra av att ha fri tillgång till kolhydrater, men tanke på alla överviktiga i västvärlden, vi är inte gjorda för den typen av kost.

Ingen aning om du skulle ha bättre hälsa, jag anser inte att man måste äta kött för att må bra, emn anser inte att man mår dåligt av att göra det heller. Men jag mår bra, har inte varit sjukskriven en ända dag på 20 år, är hyfsat vältränad och konditionsstark, så uppenbart kan det ju inte vara helt fel att äta mycket kött och lite/inga grönsker.

Nej, jag tror inte på nån högre mening så som du gör. Vi lever för att fortplanta oss helt enkelt, när vi fört våra gener vidare till nästa generation är vi förbrukade, därav att vi dör av ålderdom för att inte konkurera med vår egen avkomma (men nu blir det lite offtopic...)
    Stopp o belägg: En vegetarisk kost måste väl inte ha ett onyttigt kolhydratintag?

I längden tror jag de flesta skulle må bra av mer vegetabiliskt. Hjärt/kärlsjukdomar , slitage på njurar och olika candersjukdomar är vanliga i västvärlden. Som jag fattat det finns ett samband mellan flera olika cancersjukdomar och det stora intaget av animaliska produkter. Vi har tex tjocktarmscancer för att ta en i högen. När japaner flyttar till USA, hamburgarnas förlovade land, får de mer tjocktarmscancer bla.Ett anant exempel är att , vill jag minnas,de flesta män i västvärlden som blir tillräckligt gamla får prostatacancer, som gynnas av ett högt proteinintag-dvs en typisk västerländsk kost.

Ett antal amerikaner som tillfångatagits av FNL eller Norvietnam under Vietnamkriget hade efter ett antal år i fångenskap och en mer vegetabilisk kost vesäntligt bättre fysisk form och mindre åldrande osv osv än sina icke tillfångatagna kamrater.

Själv har jag ingen avkomma, inga barn, men ser inte mitt liv som meningslöst för det.
  • Sven Erik Johansson
    outlast skrev 2011-05-01 03:01:04 följande:
    Man ska inte krångla till det. Jag respekterar din åsikt att välja bort djur som föda oavsett hur flummiga vägar du vandrat för att nå den slutsatsen. Själv tycker jag att en saftig stek slår det mesta och det räcker som motivering för min del.

Du ska veta att djuren alltid är inne på att äta upp dig, det är tack vare oss köttätare som de hålls på mattan. Tacka oss istället för att ifrågasätta. They're out to get you, Sven-Erik. Even the small ones.
    1) Här är inga flummiga vägar. detg finns massor av rationella argument , bla miljö o resursskäl och omsorg om djur för att gå mot mer vegetariska mattrender i samhället.

2) HELT FEL. Utan er köttätare så skulle det nämligen inte finnas så många av de djur som äts. för de finns ju för att det finns en efterfrågan och att de därmed föds upp. Jag är inte bara emot slakt . Jag är emot uppfödning av köttdjur också så där tar du fel.
  • Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 09:43:51 följande:
    Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?
    HELT FEL! De djur som föds upp som köttdjur skulle ju inte finnas alls. De finns ju för att det finns en efterfrågan och de följaktligen föds upp av människor.
  • Sven Erik Johansson
    Rödnäbba skrev 2011-05-01 11:53:34 följande:
    allvarligt?
    De djur som föds upp för köttets skull idag skulle ju inte finnas då ,så då vore de inget problem.
  • vampyria2

Meeen snälla ni ni måste varkligen skoja om ni inte fattar att djur förökar sig i en rasande tackt oavsätt om vi hjälper till eller inte, vad jag vet så finns det inte några djur som äter p-piller och nuppa det lär de göra i vilket fall. Nu pratar vi väl ändå inte enbart om kor och grisar, finns massor av andra djur som också slaktas för människan ska tillfreds ställas...eller är det just grisar och kor som ni värnar så varmt om???  Vet ni hur många kultingar en gris kan få och hur ofta??? Nej ta reda på lite fakta innan ni försöker ge information och få det till något vettigt.

• Sven Erik Johansson
    vampyria2 skrev 2011-05-01 16:03:56 följande:
    Meeen snälla ni ni måste varkligen skoja om ni inte fattar att djur förökar sig i en rasande tackt oavsätt om vi hjälper till eller inte, vad jag vet så finns det inte några djur som äter p-piller och nuppa det lär de göra i vilket fall. Nu pratar vi väl ändå inte enbart om kor och grisar, finns massor av andra djur som också slaktas för människan ska tillfreds ställas...eller är det just grisar och kor som ni värnar så varmt om???  Vet ni hur många kultingar en gris kan få och hur ofta??? Nej ta reda på lite fakta innan ni försöker ge information och få det till något vettigt.
    Tänk efter lite! En övergång till ett samhälle där matproduktionen är vegetabilisk är inget som kan ske över en natt. Det handlar inte om att plötsligt säppa alla djur i lantbruket fria till okontrollerad förökning. Det handlar om att skapa nya mattrender där ett nytt efterfråge- och konsumtionsmönster efter hand skapar ett nytt produktionsmönster och där uppfödning av köttdjur successivt fasas ut.

Markerna som idag används till odling av djurfoder används då till andra saker och det kommer som jag ser detinte att finnas möjlighet för djur att föröka sig okontrollerat på ett sätt som ger mer problem än idag
  • Sarah f
    vampyria2 skrev 2011-05-01 16:03:56 följande:
    eftersom nötdjur äter rätt mycket foder och behöver hållas som tamdjur så reglerar det sig själv när man slutar producera nya djur. Eller menar du att någon sagtska släppa lös alla djur, lägga ut mat och låta dem para sig lite hur som helst? Även om man skulle göra det skulle takten de reprodueras i minskas ordentligt eftersom man inte ger dem de tillväxtmöjligheter ett jordbruk idag ger. Fertiliteten blir lägre om förutsättningarna ändras i form av lägre näringstät mat, kallare omgivningar och ländre diperiod.
    Det finns inget vinstintresse i att låta en massa djur växa upp och få ungar/kalvar/osv om man inte slaktar dem. Då slutar man producera.

Vet du hur man gör kalvar och grisar? Med mänsklig hjälp för det mesta, man tar uppsamlad sperma och stoppar in i moderdjuret. Det kallas insemination, som jag nämnde förut.
  • Sarah f

Jag trodde inte att det fanns människor som inte förstår att köttproduktion är en industri, inte vad som händer fritt i faunan.

Svar på tråden Är det rätt att äta djur?