• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 14:10:33 följande:
    Hoppsan, katolik, jude och vegetarian. Vilken blandning? Det enda som saknas angående honom är väl om det kom fram att han var homo. Hade suttit fint.
    Han var inte vegetarian. Det är en myt. Bevisat judiskt påbrå har jag också för  mig jag läst var en myt.
    Katolik var han inte heller. Han hade till o med en plan att mörda påven, men det som gör att en del
    kalalt honom katolik var att eftersom han var född i Österrike och döpt som barn så räknades han på papperet som katolik, men i verkligheten hade han nog snarare någon form av hednisk privatreligion de perioder av sitt liv då han hade någon religion alls.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:12:18 följande:
    Jag tror att tillvarons absoluta slutmål är ett harmoniskt tillstånd för levande väsen av alla sorter där inte dödande eller ätande av andra finns. Tillståndet i Genesis början(innan fallet) beskrivs väl som att döden inte ännu finns med i bilden?

Så du menar inte att din sekt har kommit på den absolut djupaste sanningen som du skrev i en annan inlägg? Men vad bra. Då har vi det klart.

Vad tycker du om följande stycken?

Jesus bjöd 5000 män på bröd och fisk i Joh 6

"Fruktan och skräck för er skall komma över alla djur på jorden och alla fåglar under himlen, över allt som krälar på marken och över alla fiskar i havet. De är givna i er hand. Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta." (1 Mosebok 9:2-3)

Dessutom förklarade Jesus för all mat ren i Markus 7:19

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Sven Erik Johansson
    sissi76 skrev 2011-04-30 14:20:28 följande:
    truthtruth hurts...
    han såg sig själv som vegetarian och beskrev sig själv som vegetarian. Sorry!
    I så fall visste han nog inte vad vegetarian var. Han gillade som sagt bajersk korv och duvbröst. OM han räknade det osm veg mat får det stå för honom.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 14:28:04 följande:

Så du menar inte att din sekt har kommit på den absolut djupaste sanningen som du skrev i en annan inlägg? Men vad bra. Då har vi det klart.

Vad tycker du om följande stycken?

Jesus bjöd 5000 män på bröd och fisk i Joh 6

"Fruktan och skräck för er skall komma över alla djur på jorden och alla fåglar under himlen, över allt som krälar på marken och över alla fiskar i havet. De är givna i er hand. Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta." (1 Mosebok 9:2-3)

Dessutom förklarade Jesus för all mat ren i Markus 7:19

För det första är jag inte med i någon sekt. jag är aktiv i Svenska Kyrkan. Christian vegetarian association är en ekumenisk förening med medlemmar från flera existerande kyrkor.

För det tredje så förnekar jag inte stycket i Johannes 6. Jag säger inte att det alltid är vegetarisk kost som ska prioriteras. Jag hävdar inte att Jesus då han var här i världen var vegetarian men  däremot säger jag att
    jag tror att tillvaron i sitt ideala tillstånd är vegetarisk. I den kultur Jesus verkade då han var på jorden fanns kanske inte tillgång till tillräckligt proteinrik vegetabilsik föda och jag tror också att Jesus varit med och ätit tex påskalammet och att det hade en symboliskt viktig betydelse som måste prioriteras.

1:a Mosebok 9:2-3 är väl efter floden då all vegetabilisk produktion slagits ut och detta är ju efter fallet och efter floden.

Det är mycket riktigt att det står att Jesus förkalra all mat för ren i Markus 7:19 och just därför skulle jag om jag inte hade tillgång till veg. mat kunna äta djur av olika slag.
  • Sven Erik Johansson
    Plutteli skrev 2011-04-30 14:27:32 följande:
    Ok, för mig blir det liksom bara "blaha" känsla på nått sätt kring hela resonemanget att vi skulle "ha lov" att äta kött, vem skulle hindra oss liksom? För än så länge har då inte jag märkt av något gudomlig ingripande varken nu eller i forntid.
    Alla har vi ju vår tro och för mig är min betydligt mer logisk än din, medan din för dig är det som känns rätt.
    Givetvis är det ingen som hindrar oss fysiskt men nu menar jag lov etiskt sett. Personligen tror jag att
    den fas av tillvaron vi nu lever i i hög grad är en fas utan gudomliga dirrektingripanden, men det finns i
    o för sig exempel på när jag tror att det har skett och jag har gett exempel i en annan debatt  och tror det kan ske under vissa förhållanden/villkor, men det blir för mycket off topic att föra den diskusionen här.
    Jag har också reflekterat logiskt över tron. Det handlar inte om bara känslor som "känns rätt".
  • taxsandra

men jag anser att äta ägg mjölk fil smör ost mm så stödjer man ju också slakt så de är inge bättre än att äta kött så om man inte gillar slakt äta kött av den anledningen om att de är fel att äta kött och att slakt är hämst. Så bli vegan då. För i mjölkproduktion går djuren till slakt för eller senare duger de inte åker de på slakt blir de inte dräktiga åker korna på slakt blir kor sjuka åker de slakt blir de gammla åker de på slakt. Alltså om kon inte duger som mjölk ko så dör hon. hur kan det då vara försvarbart att äta henns mjölk??

Jag äter kött har ingen problem med det men vill veta var köttet kommer i från köper ofta från en bonde som jag vet tar bra hand om sina djur och sen så äter jag hälst vilt. Jag anser att om man äter kött bör man ha set och varigt med vid slakt eller jakt men ska vet hur det går till.

• I Blackrose I

Sven

Vad äter du till frukost?
    Hur tillagar du din mat?
    Äter du godis, bröd, mjölkprodukter?

• Sven Erik Johansson
    taxsandra skrev 2011-04-30 14:39:22 följande:
    men jag anser att äta ägg mjölk fil smör ost mm så stödjer man ju också slakt så de är inge bättre än att äta kött så om man inte gillar slakt äta kött av den anledningen om att de är fel att äta kött och att slakt är hämst. Så bli vegan då. För i mjölkproduktion går djuren till slakt för eller senare duger de inte åker de på slakt blir de inte dräktiga åker korna på slakt blir kor sjuka åker de slakt blir de gammla åker de på slakt. Alltså om kon inte duger som mjölk ko så dör hon. hur kan det då vara försvarbart att äta henns mjölk??

Jag äter kött har ingen problem med det men vill veta var köttet kommer i från köper ofta från en bonde som jag vet tar bra hand om sina djur och sen så äter jag hälst vilt. Jag anser att om man äter kött bör man ha set och varigt med vid slakt eller jakt men ska vet hur det går till.
    Jag äter ofta sojayoghurt elelr liknande till flingor i stället för mjölkprodukter.
  • I Blackrose I
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:35:53 följande:
    För det första är jag inte med i någon sekt. jag är aktiv i Svenska Kyrkan. Christian vegetarian association är en ekumenisk förening med medlemmar från flera existerande kyrkor.

För det tredje så förnekar jag inte stycket i Johannes 6. Jag säger inte att det alltid är vegetarisk kost som ska prioriteras. Jag hävdar inte att Jesus då han var här i världen var vegetarian men  däremot säger jag att
    jag tror att tillvaron i sitt ideala tillstånd är vegetarisk. I den kultur Jesus verkade då han var på jorden fanns kanske inte tillgång till tillräckligt proteinrik vegetabilsik föda och jag tror också att Jesus varit med och ätit tex påskalammet och att det hade en symboliskt viktig betydelse som måste prioriteras.

1:a Mosebok 9:2-3 är väl efter floden då all vegetabilisk produktion slagits ut och detta är ju efter fallet och efter floden.

Det är mycket riktigt att det står att Jesus förkalra all mat för ren i Markus 7:19 och just därför skulle jag om jag inte hade tillgång till veg. mat kunna äta djur av olika slag.
    Mmmm.....

Med andra ord så är det INTE fel att äta kött. Men då så, du har svarat på din fråga i TS.
  • Sven Erik Johansson
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 14:41:55 följande:
    Sven

Vad äter du till frukost?
    Hur tillagar du din mat?
    Äter du godis, bröd, mjölkprodukter?
    Det är olika. Jag kan tex ofta äta flingor med sojayoghurt (dvs inte gjord på mjölk) och med bananskivor+ någon frukt+ te eller vatten elelr juice + mackor (det finns bröd utan djurprodukter) med sojamargarin och något pålägg av varierande karaktär. Jag sitter nu o dricker vattten och mumsar på valnötter.

Jag äter vanligen  inte så mycket olika godistyper men gillar choklad.Just nu äter jag i stort sett veganskt (hoppas jag inte får vitamin-B-12-brist  och att jag kan få det från andra källor som kroppen kan tillgodogöra sig).
    Får dock erkänna att om jag sitter o fikar hos en kompis o blir bjuden på en ostmacka eller en bit födelsedagstårta av vanlig typ så brukar jag äta det. Jag är ingen fanatiker.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?