• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • vetvadjagvill
    I Blackrose I skrev 2011-04-29 10:10:45 följande:
    Läs hans religion-reklam och länken till det han förespråkar så förstår du varför jag skrev som jag gjorde.
    har du läst hans trådstart?

gör det först och läs varje ord.

"ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?""
    "...och jag erkänner att människor har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas."

varför får inte han ha sin tro och sin åsikt i hur han lever för dig?

Det handlade om det är rätt eller fel att äta djur.
    en bredare fråga än religion och hur djuren slaktas.

förstår du innebörden av hans trådstart?
  • VirrigaVerna

Det är varken rätt eller fel att äta kött. Jag äter kött med glatt och frodigt hjärta och det lär jag inte sluta med. Däremot så är det viktigt att djur får sina behov tillgodosedda och att djurhållningen är bra.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Art Vandelay

Jag äter endast köt från fisk och fågel, resten av familjen äter mer kött eftersom jag inte kan bestämma vad andra ska äta eller inte äta. Om jag hade levt själv så hade jag förmodligen ätit vegetariskt.

• Art Vandelay
    Art Vandelay skrev 2011-04-29 11:28:09 följande:
    Jag äter endast köt från fisk och fågel, resten av familjen äter mer kött eftersom jag inte kan bestämma vad andra ska äta eller inte äta. Om jag hade levt själv så hade jag förmodligen ätit vegetariskt.
    Hmmm kött menar jag,  jag trycker för dåligt idag så bokstäverna hänger inte med...
  • zygoma girl

Ja, människan är blandätare av naturen. Om man så vill, TS, har gud skapat oss till köttätare och det vore att vanhelga hans skapelse att äta på ett annat sätt än han avsett.

Men vi har ett ansvar att behandla djuren väl och att döda djuren med så lite smärta som möjligt.

• Raskask
    zygoma girl skrev 2011-04-29 11:40:30 följande:
    Ja, människan är blandätare av naturen. Om man så vill, TS, har gud skapat oss till köttätare och det vore att vanhelga hans skapelse att äta på ett annat sätt än han avsett.

Men vi har ett ansvar att behandla djuren väl och att döda djuren med så lite smärta som möjligt.
    Var det inte så att det var efter syndafloden som Gud gav Noa tillstånd att äta vissa djur? Sedan någon av evangelisterna (Matteus eller Markus kanske?) som utökade rättigheterna efter en uppenbarelse? Djuren fick väl regnbågen som belöning i samma veva har jag för mig, eller om det var människorna som fick den med?
  • luna1

Om djuren levt bra liv är det okej att döda och äta dem. Sen finns massor av saker inom industrierna som borde förändras, även folks syn på köttkonsumtion. 

Folk borde vara inställda på att kunna äta mindre kött och istället betala mer pengar för god kvalité och djur som levt bra liv - inte bara köpa billigaste köttbiten de hittar!
    Gillar inte heller importerat kött alls.. Stöd svenska gårdar istället. 

• zygoma girl
    Raskask skrev 2011-04-29 11:45:18 följande:
    Var det inte så att det var efter syndafloden som Gud gav Noa tillstånd att äta vissa djur? Sedan någon av evangelisterna (Matteus eller Markus kanske?) som utökade rättigheterna efter en uppenbarelse? Djuren fick väl regnbågen som belöning i samma veva har jag för mig, eller om det var människorna som fick den med?
    Haha, inte en susning om jag ska vara ärlig! Taskigt att ge regnbågen till djuren, den kan ju människorna se lika bra. Och gud kunde väl ha gett människan möjligheten att blir osynliga eller flyga eller något annat fräckt - inte bara att vi fick käka upp andra djur?? Eftersom de som överlevde syndafloden ju ändå var A-människor menar jag.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?