• Sven Erik Johansson

Är det rätt att äta djur?

Jag anknyter till den välbesökta tråden som berör halalslakt som jag är mot och ställer den bredare etiska frågan "Är det rätt att äta djur?"

Jag är själv vegetarian och ser det som idealet men skulle döda och äta djur om jag inte hade tillgång till vegetarisk mat. Jag förnekar inte att det är acceptabelt att människor i vissa lägen dödar och äter djur men samtidigt , av kärlek till allt levande, förordar jag vegetarisk mat så långt det är möjligt. Jag väljer alternativet "Acceptabelt ex om ej veg kost finns men vegetariskt är idealet".

Jag har en ovanlig åsiktskombination eftersom många djurrättsmänniskor är sekulära ungdomar (ofta till vänster) eller påverkade av österländsk andlighet. Jag är i stället
    politiskt konservativ och andligt sätt konservativ kristen. De FLESTA KRISTNA är vad jag
    vet INTE vegetarianer och jag kan INTE påstå att veg kost ger frälsning religiöst sätt
    (och förkastar österändsk karma- och reinkarnationslära) och jag erkänner att människor
    har lov att äta djur bibliskt sett MEN detta är som jag ser det för att  vi lever i en  värld i  obalans/disharmoni , en fördärvad skapelse där också naturens ordning är förvriden från vad det var tänkt men att fridsriket en gång ska återupprättas.

Jag tror Gud älskar alla levande väsen och att det är positivt att värna om allt liv så långt
    det är praktiskt möjligt inklusive både djur och människor, både födda och ofödda människor tycker jag är viktigt att tillägga.

Det finns INGEN kyrka (utom möjligen 7:e-dagsadventisterna) som i egenskap av samfund rekommenderar att äta vegetariskt men vi blir fler o fler kristna vegetarianer
    inom olika samfund.  http://www.christianveg.com   Bland förgrundsgestalterna i den
    kristna djurrättsrörelsen är pastor Frank Hoffman i USA (metodist?) och Andrew Linzey:
    anglikansk präst/universitetsteolog i Storbritannien. Många kristna är emot ideologisk
    vegetarianism men jag menar att det bästa inom den kristna traditionen alltid har erkänt Guds kärlek till andra levande väsen. Innan nattvarden i den kyrka jag går säger ibland
    prästen bland annat "Med din kärlek omsluter du hela din skapelse..........". Jag tar de orden på allvar. Jag är dock noga med att markera skiljelinjen mellan österländskt tänkande och de Abrahamitiska religionerna(kristendom (min tro) , islam och judendom).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 14:21
    Tillägg: Också vällevnadssjukdomar i västvärlden och miljöförstöring och ökad växthuseffekt o därmed mer missväxter o ökad svält i den fattiga delen av världen hänger samman med bland annat animalieproduktionen o konsumtionen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 17:15
    Jag förnekar inte att det i framtiden kan behövas en viss reglering av vissa djurstammar i det vilda genom en viss skyddsjakt, men ser det lite som ett "nödvändigt ont"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att äta djur?
  • Sven Erik Johansson
    Raskask skrev 2011-04-29 17:11:52 följande:
    Förlåt inte som belöning utan som en försäkran att Gud inte skulle sända fler syndafloder. Min suddiga  feltolkning att det skulle vara en belöning. Det var ett tag sedan jag hade religionshistoria på schemat . En betydligt vettigare beskrivning av det hela än vad mitt dammiga minne kom ihåg:
    www.alltombibeln.se/bibelfragan/regnbage.htm
    Hur som helst tror jag det är riktigt att leva med det dubbla perspektivet att å ena sidan har vi lov att äta djur (vilket jag skulle i vissa lägen) MEN att vi oftast inte måste göra det och att det kan minska lidandet i världen om alla som har andra möjligheter äter mer vegetariskt. Den sistnämnda delen tycker jag många utav mina kristna trosfränder så att säga missar. Många av dem tänker på ätandet av djur som en del av skapelsens ideala tillstånd och på djur som skapade för våra behov osv, men missar liksom att idealtillståndet beskrivet i Genesis 1:a kapitel är vegetariskt. Den föda som beskrivs för både djur o människor är där vegetabilisk.
  • 100kgpappa

Ja, det är rätt. Våra kroppar är utvecklade undet 100-tusentals år som jägare, det är först för några tusen år sen vi blev bofasta och började äta mer spannmål. Givetvis måste man inte äta kött, men jag anser det vara både hälsosammare och etiskt rätt, då vi är en jagande art. Livet på jorden går faktiskt mest ut på att äta eller ätas, om jag raljerar lite.

Den siste idioten är inte född...
  • vetvadjagvill
    100kgpappa skrev 2011-04-29 22:41:07 följande:
    Ja, det är rätt. Våra kroppar är utvecklade undet 100-tusentals år som jägare, det är först för några tusen år sen vi blev bofasta och började äta mer spannmål. Givetvis måste man inte äta kött, men jag anser det vara både hälsosammare och etiskt rätt, då vi är en jagande art. Livet på jorden går faktiskt mest ut på att äta eller ätas, om jag raljerar lite.
    dvs över hälften är växtätare eftersom det finns fler växtätare än rovdjur.
  • Livisu

Ja, vi är längst upp i näringskedjan som killen brukar säga ;)
    Vi äter djur, och många djur äter djur. Kossor äter gräs, ej heller gräset kan skydda sig mot att bli uppäten.
    Äta eller ätas.
    Så enkelt är det.

Sen, eftersom vi är så intelligenta och starka, så ska vi göra det så bra för djuren vid slakten som möjligt.

• luna1
    Fast jag har hört att mycket tyder på att våra kroppar inte är särskilt anpassade för att äta kött i jämförelse med andra djur. Att vi behöver tillaga köttet innan vi äter det, att vi inte har starka jaktinstinkter som de flesta rovdjur har, att en kost med för mycket kött kan göra att vi utvecklar cancer mm. Och varför skulle det vara mer etiskt rätt att äta djur? Det är väl snarare oetiskt att döda när man inte behöver göra det. 
  • Plutteli
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-29 17:24:44 följande:
    Jag mår bra som vegetarian och har bra HB-värde. Är du säker på att du åt rätt vegetariska matkombinationer?
    Vad vi egentligen är skapade för kan ju diskuteras. Min teori är att så som naturen fungerar idag
    är inte som det var tänkt att det skulle vara idealt ,så det som vi ser som naturligt är kanske inte naturligt om man med naturligt menar idealtillståndet.Jag tror att också själva naturen är förvriden i det skede av tillvarons historia vi lever idag. Jag tror inte att det allra ytterst sett över huvud taget var meningen det skulle finnas sjukdomar, våld eller död.

Som ett lejons kroppskemi ser ut idag måste det ha animalisk föda, men om vi går ännu djupare tror jag
    att dess kroppskonstitution är ett resultat av att vi lever i en fördärvad skapelse. Det är förståss inte det enskillda lejonets fel och jag kan inte kommendera det att äta vegetariskt , men i grund o botten tror jag
    systemet med bytesdjur o rovdjur är en följd av en skapelse i disharmoni.
    Jag har bra koll på näringslära, jag käkade massor av linser, spenat, qourn osv. tog tom tillskott men likt förbannat hade jag HB värde som en cancersjuk. Vissa klarar helt enkelt inte av att vara vegetarianer rent kroppsligt.

Om nu skapelsen är i disharmoni kan vi ju kort och gott säga att den varit det sedan eva och adam förvisades från paradiset och således är det ganska kört att alla djur (och människan) skulle kunna bli hel veganer då våra kroppar ändrats så mycket. Men visst, kanske om gud förbarmade sig över oss alla och omskapade jorden så att vi blev så som du tror att det var tänkt från start. Jag har dock svårt att tro att "han" skulle göra så då det liksom skulle betyda att han gjort fel nån stans på vägen...

Personligen tror jag ju iof inte på en gud, jag tror på energier så jag känner inte att det är någon gud inblandat i allt som sker.
  • kattenihatten

Jag är också kristen, och vegetarian.

Alla måste fatta sina egna beslut kring vad de ska äta, men för mig är vegetarisk kost det mest kärleksfulla.

• I Blackrose I

Intressant att mina inlägg om slakterier i Sverige/Danmark ignoreras för fullt.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Sven Erik Johansson
    1)Men våra förfäder innan den utvecklingen du nämner tror jag  åt övervägande vegetabisliskt.

2)Anser du att jag skulle ha bättre hälsa om jag åt kött???

3)Går ut på och går ut på? Jag antar  utifrån tidigare inlägg från dig att du inte tror att det objektivt sett finns någon mening alls med tillvaron, fast du skriver i o för sig om att raljera.

4) Personligen tror jag, även om jag vet att du inte håller med mig, att det finns ett avsiktligt mål med hela tillvaron
    och att detta mål inkluderar harmoni och frid för alla levande väsen så långt det är möjligt och att något bättre kommer att komma. Det som vi idag känner som naturens ordning tror jag i själva verket inte är naturens ordning om jag får uttrycka det så.

5) Jag gissar att de flesta kristna debattörer här håller mera med dig än med mig angående att äta kött, men
    den lilla spirande kristna djurrättsrörelse-ett alternativ till den sekulära o dess djurrättsfilosofer-som börjat komma med förgrundsgestalter som Linzey och Hoffman med flera tror jag har kommit tillvarons djupaste
    sanningar på spåren.
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?