Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Är det rätt att äta djur?

I Blackrose I skrev 2011-04-30 12:25:45 följande:
    Intressant att mina inlägg om slakterier i Sverige/Danmark ignoreras för fullt.
    Det är inte precis en nyhet att djurskötsel och slakt har sina brister. Jag tror också att majoriteten av alla köttätare är medvetna om dessa brister. En del väljer att strunta i bristerna och fortsätter köpa billigt kött. Andra väljer krav kött som visserligen är dyrare men också bättre.

SJälv har jag slaktat både höns och kaniner som jag sen tillagat och ätit upp. Det krävs mycket för att få mig att må dåligt över slaktscener. Slakt är blodigt och i jaken på pengar så ska tiden för varje djur kortas ner och därmed sker misstag och mygel. Det borde inte få ske men så länge folket tyckerr att 39kr/kg är ett ok pris för fläsk men 79 kr/&kg är för dyrt så kommer djurskötsel och slakt att inte förbättras.

I en perfekt värld går alla köttdjur på lösdrift. Hur högt upp i landet det fungerar året om vet jag inte men jag vet att iaf grisar och kor kan gå på lösdrift året om i Sörmland och där kan iaf temperaturen klättra ner mot -25 när det är som kallast. Med varmstall som djuren kan gå in i för att komma undan vädret så borde lösdrift fungera överallt i lanet. Alla djur går på naturligt foder med gräs/hö-bas. Det ökar visserligen slaktåldern men ger en stabilare tillväxt utan att ben och ligament tar skada. Transporterna måste hållas så korta som möjligt. Bättre med många små slakterier utspridda över landet än några få stora. Under transporten ska djuren ha plats att röra på sig och tillgång till vatten och föda. Själva avlvningen ska sen göras så snabbt och smär och stressfritt som möjligt.
    Men alla dessa förbättringar för djuren kostar pengar, pengar som direkt läggs på köttpriset. Du kan inte få en lösdriftsuppfödd, höuppfödd, närtrasporterad och närslakatad gris för 39 kr/kg.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-30 14:27:39 följande:
    Han var inte vegetarian. Det är en myt. Bevisat judiskt påbrå har jag också för  mig jag läst var en myt.
    Katolik var han inte heller. Han hade till o med en plan att mörda påven, men det som gör att en del
    kalalt honom katolik var att eftersom han var född i Österrike och döpt som barn så räknades han på papperet som katolik, men i verkligheten hade han nog snarare någon form av hednisk privatreligion de perioder av sitt liv då han hade någon religion alls.
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?