Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Är det rätt att äta djur?

vampyria2 skrev 2011-05-01 09:43:51 följande:
    Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?
    Ja, alla kor skulle bara föröka sig ohejdat. De skulle kliva in i inseminationsbåsen och bara spreja sig dräktiga hela tiden.

Var tror du slaktdjuren kommer ifrån? Vad betyder "djuruppfödning" för dig? Har du problem med lösspringande kor, får och grisar till den grad att du tvingas äta av dem för att hålla ned beståndet? Var bor du, i såna fall?
  • Sarah f
    vampyria2 skrev 2011-05-01 16:03:56 följande:
    Meeen snälla ni ni måste varkligen skoja om ni inte fattar att djur förökar sig i en rasande tackt oavsätt om vi hjälper till eller inte, vad jag vet så finns det inte några djur som äter p-piller och nuppa det lär de göra i vilket fall. Nu pratar vi väl ändå inte enbart om kor och grisar, finns massor av andra djur som också slaktas för människan ska tillfreds ställas...eller är det just grisar och kor som ni värnar så varmt om???  Vet ni hur många kultingar en gris kan få och hur ofta??? Nej ta reda på lite fakta innan ni försöker ge information och få det till något vettigt.
    eftersom nötdjur äter rätt mycket foder och behöver hållas som tamdjur så reglerar det sig själv när man slutar producera nya djur. Eller menar du att någon sagtska släppa lös alla djur, lägga ut mat och låta dem para sig lite hur som helst? Även om man skulle göra det skulle takten de reprodueras i minskas ordentligt eftersom man inte ger dem de tillväxtmöjligheter ett jordbruk idag ger. Fertiliteten blir lägre om förutsättningarna ändras i form av lägre näringstät mat, kallare omgivningar och ländre diperiod.
    Det finns inget vinstintresse i att låta en massa djur växa upp och få ungar/kalvar/osv om man inte slaktar dem. Då slutar man producera.

Vet du hur man gör kalvar och grisar? Med mänsklig hjälp för det mesta, man tar uppsamlad sperma och stoppar in i moderdjuret. Det kallas insemination, som jag nämnde förut.
  • Sarah f

Jag trodde inte att det fanns människor som inte förstår att köttproduktion är en industri, inte vad som händer fritt i faunan.

• Sarah f
    Plutteli skrev 2011-05-01 16:12:48 följande:
    Mja, vi har ju trots allt vilda djur också som dödas för att ätas och dessa skulle helt klart föröka sig på ett sätt som inte är hållbart med den mängd människor som lever på jordens yta. Kanske om vi människor började minska drastiskt i antal medan antalet djur ökade att det funkar, men inte annars och jag anser det vara enormt slöseri att skjuta av djur som sedan bara ska eldas upp eller grävas ner....
    Tanken är väl att minska köttätandet och därefter produktionen? Varifrån fick du att man ska skjuta djuren och elda upp dem? Det handlar nånstans om att resurserna inte håller för att producera animaliskt protein via betydligt större mångder vegetabiliskt protein. Att skifta mot mer växtbaserad föda för människorna sparar på resurser.
    att döda djur och elda upp är ju helt motsatt tanke.
  • Sarah f
    vampyria2 skrev 2011-05-01 16:09:31 följande:
    www.buf.kristianstad.se/centralskolan/itis6/l...

En gris kan alltså så upp till 24 ungar per år och ni tror inte att om man inte avlivade dem så skulle de föröka sig i en rasande takt?? 
    grisbarnen hamnar i grismammans mage för att vi människor sår grisfrön i henne. Slutar vi med det blir det färre nya grisar.
    Äter vi mindre kött, behöver vi så färre grisfrön och då kommer grisbönderna inte att göra lika många nya grismammor dräktiga.
    Vad förstår du inte?
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 16:20:12 följande:
    Jag har inte sagt att vi kan klara oss helt utan en viss reglering av viltstammar i form av en viss skyddsjakt. Kanske är det ett nödvändigt ont, men jag vill då inte äta kött av villda djur heller, även om de haft det bättre än uppfödda. Är man van vid att äta vegetabiliskt kan det för vissa vara problem med magen att plötsligt äta kött.

Jag hoppas att mänsklighetens antal kommer att plana ut och en minskad befolkning tror ajg vore en fördel för både människor och djur.
    Håller med på alla sätt.
  • Sarah f
    Genghis skrev 2011-05-01 18:29:08 följande:
    Om gud inte vill att vi ska äta djur borde han inte ha gjort dem av kött.
    Homer simpsoncitatet är ofta använt, men du är också gjord av kött. Varför gjorde Gud dig av kött om jag inte får äta dig?
  • Sarah f
    outlast skrev 2011-05-01 19:27:54 följande:
    Jag trodde inte det fanns människor som helt saknar förmågan att tänka i abstrakta termer. Köttproduktion är en industri så länge vi tillåter den att vara en industri, evolutionen är nåt helt annat.
    Hur fick du in evolutionen i detta?Det var en replik på att djur i köttindustrin  måste släppas ut i naturen om man minskar konsumtionen. Jag menar att dettareglerar sig via "tillgång-efterfrågan". Minskar efterfrågan, minskar produktionen.
    Var sitter mitt tankefel, undrar jag?
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:42:28 följande:
    Jag ställer mig så att jag ofta köper sojayoghurt att ha tex till flingor i stället för mjölkbaserad yoghurt.

Vem har sagt att man måste ha en felaktig balans på näringsämnen för att man äter vegetariskt.
    Ingenting som sker är en slump. allt som sker har nämligen bakomliggande orsaker. Om jag kastar
    ett mynt är det inte slumpen som avgör om det blir krona eller klave utan en mängd olika faktorer, men
    eftersom vi inte har överblick över dem så kalals det för slump.

Det fnns indikationer på att en kost med mycket kött/mycket protein kan ha negativa effkter MEN OBS-jag säger inte att man inte måst eha protein. Jag pläderar inte för proteinbrist.
    Protein finns i överflöd i vegetarisk mat! Det är enkelt att äta näringsriktigt och vegetariskt. Allt är inte bra för att man lägger en kotlett på tallriken.
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:09:49 följande:
    Eller för att vi har ett sundare sätt att se på slakt av djur osv och inte behöver hävda att det är sååååååå synd om djuren bara för att dom blir slaktade? Och för att vi faktiskt helt ärligt utan skuldkänslor för den stackars kossan som ligger i stekpannan kan säga att vi tycker kött är gott?
    Det kanske inte bara handlar om "synd om djuren", det kanske snarare är det oekonomiska i att basera mathållning på en extremt resurskrävande produkt.

Har du åsikten att jordens resurser är oändliga och att vi kan slösa hur mycket som helst för att det är gott?
    Eller kan man skära ned på köttätandet till viss del och lära sig uppskatta annan, nyttig god mat som sliter mindre på jordens resurser?

Är god smak i munnen viktigare än en hållbar livsstil?
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 16:33:52 följande:
    Jag tror inte för fem öre på att bara för att vi slutar äta kött så kommer jorden bli en bättre plats att leva på, att den kommer återhänta sej och må bra.

Min åsikt för att förbättra miljön så ska man i den mån de går köpa närproducerade varor, inte starta bilen för att åka till grannen som bor 500 meter bort eller för att köra barnen till dagis. Jag tror alla charterresor är sämte för miljön än vad köttproduktionen är.

Många bönder i Sverige försöker att producera sin produker på ett så snällt sätt för miljön som möjligt, man planerar sina körningar och kör inte mer än nödvändigt med hänsyn till markpackning och diesel åtgång. Man bygger så bra stallar som ekonomin tillåter för att djuren ska ska få en bra välfärd och man ska kunna mindska antibiotika användningen.
    Så att den inte kommer att återhämta sig om vi minskar på konsumtionen är argumentet för att fortsätta öka vår konsumtion?

Jag tycker närodlat och ekologiskt är fantastiskt bra, särskilt om det också är dyrt med kött rent allmänt. Kött bör kosta mycket pengar, eftersom det är dyrt att producera.  Ett effektivt sätt att minska konsumtionen därtill.
  • Sarah f
    outlast skrev 2011-05-02 16:46:05 följande:
    Tänkte svara på en liknande fråga du ställde till en annan skribent men jobbet kom emellan så jag svarar nu istället. Har testat vegetariskt på "Hermans" och blev faktiskt förvånad över att det var så pass gott. En del fördomar kommer på skam om man ger sakerna en chans. Jag kan mycket väl tänka mig att konsumera mindre kött under kortare perioder men att sluta helt skulle aldrig fungera. Det är inte bara en fråga om fysik, utan man måste nog även ta psyket i beaktande i de här frågorna. Jag skulle må sämre om jag visste att jag aldrig mer får äta kött. Rynkar på näsan 
    Kunde alla resonera som du vore mycket vunnet.
  • Sarah f
    JabbaTheHut skrev 2011-05-02 18:38:23 följande:
    Hur man mår av att äta olika produkter är individuellt vissa kanske mår bättre och andra sämre av att äta de, de säger jag inget om men jag tror int man blir friskare bara för att man utesluter vissa saker ur sin kost om man inte är allergisk mot de.
    I vårt övergödda hörn av världen kan man i alla fall bestämt säga att den stora massan skulle må bättre av att äta mer grönsaker och baljväxter och mindre köttprodukter. Vi äter betydligt större mängder än vi behöver för att må bra. (Det är dessutom inte ett problem i sig att vi äter för mycket vegetabilier, utan att andelen föda som kommer från växtriket är för låg).Eller är det din åsikt att vi mår bra av att äta för mycket?
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?