Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

Är det rätt att äta djur?

Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?

• vampyria2

Meeen snälla ni ni måste varkligen skoja om ni inte fattar att djur förökar sig i en rasande tackt oavsätt om vi hjälper till eller inte, vad jag vet så finns det inte några djur som äter p-piller och nuppa det lär de göra i vilket fall. Nu pratar vi väl ändå inte enbart om kor och grisar, finns massor av andra djur som också slaktas för människan ska tillfreds ställas...eller är det just grisar och kor som ni värnar så varmt om???  Vet ni hur många kultingar en gris kan få och hur ofta??? Nej ta reda på lite fakta innan ni försöker ge information och få det till något vettigt.

• vampyria2
    Sarah f skrev 2011-05-01 16:10:44 följande:
    eftersom nötdjur äter rätt mycket foder och behöver hållas som tamdjur så reglerar det sig själv när man slutar producera nya djur. Eller menar du att någon sagtska släppa lös alla djur, lägga ut mat och låta dem para sig lite hur som helst? Även om man skulle göra det skulle takten de reprodueras i minskas ordentligt eftersom man inte ger dem de tillväxtmöjligheter ett jordbruk idag ger. Fertiliteten blir lägre om förutsättningarna ändras i form av lägre näringstät mat, kallare omgivningar och ländre diperiod.
    Det finns inget vinstintresse i att låta en massa djur växa upp och få ungar/kalvar/osv om man inte slaktar dem. Då slutar man producera.

Vet du hur man gör kalvar och grisar? Med mänsklig hjälp för det mesta, man tar uppsamlad sperma och stoppar in i moderdjuret. Det kallas insemination, som jag nämnde förut.
    Men allvarligt vem tusan ska jobba och ta hand om dessa djur utan att få någon inkomst på det tror du, skulle du ställa upp att jobba nästan dygnet runt för nollkronor eller hur har du tänkt betala kalaset?

• vampyria2
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 17:08:56 följande:
    Dessa djur skall ju inte finnas över huvud taget så följaktligen behövs ingen för att ta hand om dem.
    Men snälla tänk lite själv >.<  under tiden som man avvecklar djuren så måste ju någon ta hand om dem och vem tusan går med på att sakta men säkert sätta sig själv i konkurs tror du?

Ibland är det dax att växa upp och börja se hur världen ser ut och förstå att okej även om det här känns bäst för mig så kommer det aldrig att bli så för det funkar inte IRL. Tex jag var anarkist ut i fingerspetsarna när jag var yngre (ja även vegan var jag) sen när jag blev äldre och började tänka steget längre så förstod jag att det aldrig skulle funka IRL hur härlig jag än tyckte att tanken var. Lite samma här, även om det låter bra i din fantasi så betyder det inte att det skulle funka på rikgtigt och då är det kanske dax att lägga energin på något annat som faktiskt går att genomföra på riktigt Drömmer 
  • vampyria2
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:47:10 följande:
    Stopp o belägg: Jag har inte sagt att de djuren som finns under avvecklingsperioden inte skall ge ekonomisk
    avkastning.Jag vet att det tyvärr måste vara så. Däremot säger jag att jag hoppas på att djurproduktionen ska gå ned enligt marknadens lagar.

Exakt vad menar du inte skulle gå att genomföra på riktigt av det jag pläderar för?
    Men du vad du begär är att människor som har en fungerande verksamhet och jobb ska avvercka sin inkomst bara för att vissa inte vill äta kött, sen så ska de göra det och få mindre och mindre inkomst tills den försvinner helt...tror du på allvar att någon ställer upp på det? 
  • vampyria2
    Sven Erik Johansson skrev 2011-05-01 19:47:10 följande:
    Stopp o belägg: Jag har inte sagt att de djuren som finns under avvecklingsperioden inte skall ge ekonomisk
    avkastning.Jag vet att det tyvärr måste vara så. Däremot säger jag att jag hoppas på att djurproduktionen ska gå ned enligt marknadens lagar.

Exakt vad menar du inte skulle gå att genomföra på riktigt av det jag pläderar för?
    Det kommer aldrig att gå att genomföra först och främst efter som det är bra många fler som gillar att äta kött än vad det är som inte gillar det. Sen är marknaden så stor den drar in enorma summor varje år både till företag och till staten (skatt) så nej inte en chans att det någonsin kommer att avvecklas, det borde du faktiskt kunna räkna ut själv tycker jag Drömmer
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?