Inlägg från: luna1 |Visa alla inlägg
  • luna1

Är det rätt att äta djur?

Om djuren levt bra liv är det okej att döda och äta dem. Sen finns massor av saker inom industrierna som borde förändras, även folks syn på köttkonsumtion. 

Folk borde vara inställda på att kunna äta mindre kött och istället betala mer pengar för god kvalité och djur som levt bra liv - inte bara köpa billigaste köttbiten de hittar!
    Gillar inte heller importerat kött alls.. Stöd svenska gårdar istället. 

• luna1
    100kgpappa skrev 2011-04-29 22:41:07 följande:
    Ja, det är rätt. Våra kroppar är utvecklade undet 100-tusentals år som jägare, det är först för några tusen år sen vi blev bofasta och började äta mer spannmål. Givetvis måste man inte äta kött, men jag anser det vara både hälsosammare och etiskt rätt, då vi är en jagande art. Livet på jorden går faktiskt mest ut på att äta eller ätas, om jag raljerar lite.
    Fast jag har hört att mycket tyder på att våra kroppar inte är särskilt anpassade för att äta kött i jämförelse med andra djur. Att vi behöver tillaga köttet innan vi äter det, att vi inte har starka jaktinstinkter som de flesta rovdjur har, att en kost med för mycket kött kan göra att vi utvecklar cancer mm. Och varför skulle det vara mer etiskt rätt att äta djur? Det är väl snarare oetiskt att döda när man inte behöver göra det. 
  • luna1
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 12:25:45 följande:
    Intressant att mina inlägg om slakterier i Sverige/Danmark ignoreras för fullt.
    Fast solk har ju kommenterat dina inlägg och tex påpekat att man bör välja svenskt, kravmärkt kött. 
  • luna1
    I Blackrose I skrev 2011-04-30 13:12:57 följande:
    Det var två stycken om jag inte minns fel.
    I en tråd på 6 sidor är det inte direkt dåligt. Och det är ju ingen direkt nyhet heller, att djur plågas i Danmark. 
  • luna1

Det är lite trist att TS blandar in religion såpass mycket i tråden istället för att fokusera på just köttfrågan. 

• luna1
    Dr Mupp skrev 2011-04-30 16:43:28 följande:
    Det jag läst var att han bvlev vegetarian på slutet. Det var nån händelse (kan det varit nåns död) som tydligen triggade honom till att bli vegetarian. Nu var det ju evigheter sen jag gjorde mitt skolarbete om hitler så detaljerna är lite difusa.
    Jag har läst att han blev dålig i magen av kött och därför var mer eller mindre tvingad att äta mest vegetariskt, men att han gillade kött egentligen. Har också läst att han hade en förkärlek till duva. 
  • luna1
    vampyria2 skrev 2011-05-01 09:43:51 följande:
    Vad tror ni skulle hända om vi slutade äta kött? Förstår ni inte att jorden skulle över belamras av djur, tänk er i den tackt som djur förökar sig det skulle inte ta lång tid innan vi inte hade någon mat kvar och det skulle vara så ned smutsat av både det ena och det andra från alla djur....nej tänk efter lite så fattar man att vi måste på ett eller annat sätt göra oss av med många djur, är det då inte bättre att de kommer till nytta i form av mat och kläder?
    Haha! Det är väl bara att sluta avla fram kor, grisar osv.. 
  • luna1

Jag tycker det är okej att äta animaliska produkter om djuren levt bra liv.. Men det är självklart inte rätt. Rent moraliskt är det fel att döda när det finns andra alternativ. 

• luna1
    JabbaTheHut skrev 2011-05-03 11:24:49 följande:
    Jag tror att det ligger tränder i att inte äta kött, som kommer och går, tror aldrig att alla kommer bli vegetarianer.

Men om du är mot att man seminerar djur då borde du vara emot seminering av männikskor och ivf behandlingar och liknande? De är ju samma sak. Eller har människor rätt att skaffa barn på vilket sätt som helst bara för att vi vill, men inte djuren?
    Du kan väl inte jämföra mänsklig seminering med det som sker inom djurindustrin.. Om du nu är mjölkbonde borde du väl känna till hur man avlar fram semitjurar och väljer ut vem som är mest värdefull utifrån hur bra hans kalvar mjölkat, hur lätthanterliga de varit, hur deras juver sett ut osv. För att inte tala om att djur som inte längre har ett ekonomiskt värde går till slakt. Djuren behandlas som rena maskiner eller produkter. Går ju inte att jämföra med mänsklig inseminering där det hela är helt frivilligt. 
Svar på tråden Är det rätt att äta djur?