• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • luckynumber
    hervor skrev 2011-03-31 10:24:41 följande:
    I vår forntid, ammade kvinnorna sina barn i flera år, det fanns liksom sällan några alternativ. Barnen dog annars, om ingen annan kunde amma dem. Hur länge de helammade vet jag inte, eller i vilken utsträckning barnen kunde klara sig på annan, mosad föda. Men överlag var det svårare att få barn som inte ammades tillräckligt länge, att överleva.

Så är det fortfarande i många U-länder och det är detta WHO rättar sina rekommendationer efter. Särskilt som det inte alltid finns rent vatten.

I västvärlden fungerar det annorlunda och här finns fullgoda alternativ till att amma. Det är fortfarande bra att amma, om det fungerar. Men det är inte nödvändigt, som i vissa andra länder.

Så. Kan vi släppa diskussionen om amningens vara eller icke vara nu?  

Fallet TS länkar till, handlar snarare om ett fall av vanvård, än ett fall av amning. Föräldrarna borde naturligtvis ha reagerat långt tidigare och börjat ge ersättning. Hade flickan fått ersättning från - låt säga - 6 månaders ålder, hade hon antagligen varit frisk och i livet idag. En del kan helamma längre, men inte alla, och uppenbarligen inte denna mamma. Hon borde kanske inte ha helammat alls.  
    Amen på det, hur svårt kan det vara?
  • Kinya
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 10:42:52 följande:
    mvc-bvc säger att amning är det ''Bästa'' för ett barn bästa men när man läser detta var det INTE amningen utan det fattades vitaminer då föräldrarna var veganer och det har INGET med detta att göra.
    Dom sökte efter hjälp men fick åka hem igen.
    Dom ska inte bli straffade för något dom INTE har gjortSkrikandesblir så arg när man dömmer folk bara sådär.
    Det låter mer som om sjukvården ville lägga in barnet för bronkit men att föräldrarna valde att åka hem och behandla med kål och lera istället.
  • Noiis

Är det artikeln man ska diskutera eller är det ammning?
    För jag tror att dom flesta av oss som är läskunniga kan se att det faktikst inte var direkt ammningen i den åldern det var fel på utan föräldrarna! 

• 3 barns mamma84
    Kinya skrev 2011-03-31 10:47:01 följande:
    Det låter mer som om sjukvården ville lägga in barnet för bronkit men att föräldrarna valde att åka hem och behandla med kål och lera istället.
    Det är konstigt jag tror dom bara uppfattade att dom fick åka hem med barnet (tror jag) annars skulle dom väl inte ha gjort det  eller ?
    Jag har c vitamin till min 4 mån pojk men det är inte alltid jag tar dom då jag inte kommer ihåg.
    Jag ger honom ersättning då jag bara ammade KUNDE amma honom i 2 månader.
    Men jag ser inte att att man mår dåligt av det alls.
    Kanske det dom inte tagit ?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Sjukhus Mamman skrev 2011-03-31 10:47:38 följande:
    Är det artikeln man ska diskutera eller är det ammning?
    För jag tror att dom flesta av oss som är läskunniga kan se att det faktikst inte var direkt ammningen i den åldern det var fel på utan föräldrarna! 
    Varför föräldrarna  undrar jag !
    Dom gjorde inget fel.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • hervor
    hervor skrev 2011-03-31 10:45:01 följande:
    Man måste försöka lära sig att skita i dem som hackar. Det handlar om okunskap och oförmåga att låta bli att lägga näsan i blöt kring hur andra sköter sina barn. Problemet ligger hos dem som beter sig så - inte hos mamman som matar. Bara en idiot tror att amningen är "helig" och oersättlig, även om amning är bra.

Jag känner folk som både har ammat länge och som inte har ammat alls. Och allt däremellan. Ingen har bemötts illa, utom från ett fåtal idioter som man får försöka lära sig att sortera bort, eftersom de uppenbarligen inte är intelligenta nog att förstå.

Det finns idioter till allt.  
    Kvinnor som ammar länge (längre än ett år) blir också ofta ifrågasatta. Det är lika illa som att ifrågasätta (eller lägga sig i), varför någon inte ammar alls.

Bröstmjölk är BRA - inte tu tal om det - men det VIKTIGASTE är att barnet är friskt och utvecklas som det ska! Och framför allt, har det flesta kanske inte lust att diskutera sitt privata liv eller eventuella problem, med alla och envar? Varför ska en kvinna vara "skyldig" att redogöra för omgivningen varför hon ammar eller inte ammar? Det är ju helt sjukt att man ens tänker så. (Förutsatt att barnet inte far illa).

• JessiWill
    Lilla My21 skrev 2011-03-30 16:52:38 följande:
    Hur kan man få det till att "annming inte alltid är bäst" när det i det fallet handlar om en mamma som dels äter enormt näringsfattigt och ett barn som för längesedan behövt gå över på normalkost och inte helammas.
  • Åsa

Artikeln behandlar ett tragiskt exempel som har ganska lite gemensamt med en "normal" amningssituation. Jag förstår inte riktigt vad TS argumenterar mot/för. Givetvis är allt som leder till ett undernärt barn kontraproduktivt, vare sig det handlar om amning eller brister i annan kost.

Tyvärr får jag en känsla att somliga som av olika skäl själva avstått från amning känner behov av att försvara det genom att  frinna brister i  amning och (särskilt lång-) ammande kvinnor som sådana. 

• Cloudy
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 10:41:51 följande:
    Jag har läst hundratrals inlägg av Här och nu. Alla går ut på att amning är dåligt och amning är värdelöst och alla som ammar är dumma i huvudet och riskerar sina barns hälsa och det hela bottnar i att Här och nu inte kunde amma sitt autistiska barn.
    Håller med.
  • Bambusa

läst ts och aftonbladet!

bebisen var 11månader, och är då lite för gammal att klara sig enbart på bröstmjölk..  dåliga förldrar var felet, dom skulle såklart gett henne valnig mat utöver amningen..
    även två citat ut texten på aftonbladet..

"Båda föräldrarna var strikta veganer, som inte åt några animaliska produkter. Bröstmjölken var näringsfattig och gav inte barnet de vitaminer hon behövde."    

"När lilla Louise var på niomånaderskontroll märkte läkaren att barnet led av bronkit. Läkaren ville då lägga in barnet på sjukhuset, men föräldrarna föredrog att ta med henne hem och behandla henne med bland annat kål och lera."

Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....