• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Isola80
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 10:06:29 följande:
    Från WHO:s hemsida: Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

www.who.int/topics/breastfeeding/en/

-------------------------------------------

Q: Up to what age can a baby stay well nourished by just being breastfed?

A: Infants should be exclusively breastfed – i.e. receive only breast milk – for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. "Exclusive breastfeeding" is defined as giving no other food or drink – not even water – except breast milk. It does, however, allow the infant to receive drops and syrups (vitamins, minerals and medicines). Breast milk is the ideal food for the healthy growth and development of infants; breastfeeding is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers.

WHO recommends that infants start receiving complementary foods at six months (180 days) of age in addition to breast milk. Complementary foods should be given 2–3 times a day between 6–8 months, increasing to 3–4 times a day between 9–11 months. Between 12–23 months of age, 3–4 meals should be given. In addition, depending on the child's appetite, 1–2 nutritious snacks can be offered between meals. These foods should be adequate, meaning that they provide sufficient energy, protein and micronutrients to meet a growing child's nutritional needs. Foods should be prepared and given in a safe manner to minimize the risk of contamination. Feeding young infants requires active care and stimulation to encourage the child to eat.

The transition from exclusive breastfeeding to full use of family foods is a very vulnerable period. It is the time when many infants become malnourished, contributing significantly to the high prevalence of malnutrition in children under five years of age worldwide. It is essential therefore that infants receive appropriate, adequate and safe complementary foods to ensure the right transition from the breastfeeding period to the full use of family foods.

www.who.int/features/qa/21/en/index.html
    Tack för den!
  • Maxbox

Nej amning är nog inte bäst om en 11 månaders uteslutande ammas av en vegan som inte ser till att få i sig tillräckligt med näring och vitaminer. Däremot så torde det ju vara bäst medan barnet är under 6 månader och därefter bäst i kombination med mat.

• Friedegard
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:04:53 följande:
    Återigen; barnet dog av NÄRINGSBRIST.
    JA men på grund av detta hade hon fått ett försämmrat immunförsvar och dog av sjukdomen (det står i artikeln).

Detta handlar om oansvariga och idiotiska föräldrar inte aming, amningen är den del av problemet, men det är inte grundproblemet. De visste inte hur man tog hand om sitt barn, och därför dog det.
  • Dr Mupp
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:06:32 följande:
    De har defintivt ett annat behov, pga. de inte har mat tillräckligt.
    Nej för alla barn är brlstmjölk den nyttigaste födan. Det gäller svenska barn, det gäller afrikanska barn och asiatiska barn. För alla barn är bröstmjölk det som är nyttigast.

Det går utmärkt att helamma en 11 månaders så länge man ammar barnet tillräckligt ofta och ser till att själv äta ordentligt. Det finns miljontals människor som helammats vid 11 månaders ålder och som är friska och krya.Jag har själv helammat (och han åt ca en matsked fast föda per dygn) en 11 månaders som växte så det knakade. Det var inte planerat utan nått som bara blev eftersom han vägrade alla annan föda. 

Att den här bebisen dog beror inte på amningen utan på att hon hade idioter till färldrar. Föräldrarna kunde lika gärna ha fött upp henne på felblandad ersättnig istället. Hade du då gått ut så hårt om att ersättning är livsfarligt? Nej för du har ett personligt agg mot amning och använder all knep du kan för att smutskasta amningen.

Det är jättetragiskt att din amningserfarenhet blev ett misslyckande och du behöver uppenbart berarbeta det, men ärligt terpi är mycket bättre än det personliga hat du har mot amning och de som ammar.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • hervor

I vår forntid, ammade kvinnorna sina barn i flera år, det fanns liksom sällan några alternativ. Barnen dog annars, om ingen annan kunde amma dem. Hur länge de helammade vet jag inte, eller i vilken utsträckning barnen kunde klara sig på annan, mosad föda. Men överlag var det svårare att få barn som inte ammades tillräckligt länge, att överleva.

Så är det fortfarande i många U-länder och det är detta WHO rättar sina rekommendationer efter. Särskilt som det inte alltid finns rent vatten.

I västvärlden fungerar det annorlunda och här finns fullgoda alternativ till att amma. Det är fortfarande bra att amma, om det fungerar. Men det är inte nödvändigt, som i vissa andra länder.

Så. Kan vi släppa diskussionen om amningens vara eller icke vara nu?  

Fallet TS länkar till, handlar snarare om ett fall av vanvård, än ett fall av amning. Föräldrarna borde naturligtvis ha reagerat långt tidigare och börjat ge ersättning. Hade flickan fått ersättning från - låt säga - 6 månaders ålder, hade hon antagligen varit frisk och i livet idag. En del kan helamma längre, men inte alla, och uppenbarligen inte denna mamma. Hon borde kanske inte ha helammat alls.  

• Molean

I Sverige är man väl medveten om risken med vegankost. Någon skrev att den fått sin bröstmjölk kontrollerad just av den anledningen? På inskrivningssamtalet på MVC pratar man kost.

Varför verkar det som om vissa av er mår så dåligt av att inte ha kunnat amma att ni måste slänga sådant här i ansiktet på en hela tiden? Kan ni inte bearbeta det på något annat sätt än att hela tiden försöka trycka ner andra genom att visa på sådana här extremfall?

Skulle aldrig få för mig att kritisera någon som väljer ersättning bara för att jag ska må bättre! Vad skulle jag trycka upp i ansiktet på dem? Att i Afrika dör massor med barn därför att man ger dem ersättning?URDUMT!!!

Kunde inte amma mitt mittenbarn. Det berodde inte på henne utan på mig, jag hade alldeles för mycket omkring mig och kom inte till ro. Bvc märkte att hon inte gick upp som hon skulle och gav direkt förslaget om ersättning. Ingen amningshysteri där inte!

För övrigt känns det som att Här och Nu och Bellamorte försöker inbilla ammande mammor att de måste ha jättekollen på sin kost, det räcker gott med varierad kost för att barnet ska få i sig det den behöver. Jag låg inlagd min första graviditet och gick på medicin eftersom jag inte fick behålla någonting. Jag gick upp tre kilo under graviditeten men ut kom en frisk och kry pojk på fyra kilo!

• Här och nu
    Tangent skrev 2011-03-31 10:32:09 följande:

Har inte läst övriga inlägg. När man läser artikeln  i AB verkar det som föäldrarna varit väldigt fanatiska och inte lyssnat till några råd alls.
    För övrigt kan det gå fel med flaskmatning också om man inte följer instruktionerna
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Ja och det kan gå fel men amning om man inte vet vilket ansvar det innebär.
  • hervor
    Tangent skrev 2011-03-31 10:32:09 följande:

Har inte läst övriga inlägg. När man läser artikeln  i AB verkar det som föäldrarna varit väldigt fanatiska och inte lyssnat till några råd alls.
    För övrigt kan det gå fel med flaskmatning också om man inte följer instruktionerna
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Ja, risken är stor att flaskmatning hade slutat lika illa för den stackars bebisen i artikeln.

De verkar ha varit fanatiska. "Bota sitt sjuka barn med kol och lera". :-O

Oavsett om man ammar eller ger ersättning, måste man ju se till att barnet får i sig tillräckligt med näring och växer som det ska! Eller söka hjälp. 
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....