• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • Kotte Grön
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:35:02 följande:
    Ja och det kan gå fel men amning om man inte vet vilket ansvar det innebär.
    Så flaskmatning innebär inget ansvar då eller?
  • Här och nu
    Molean skrev 2011-03-31 10:29:45 följande:
    I Sverige är man väl medveten om risken med vegankost. Någon skrev att den fått sin bröstmjölk kontrollerad just av den anledningen? På inskrivningssamtalet på MVC pratar man kost.

Varför verkar det som om vissa av er mår så dåligt av att inte ha kunnat amma att ni måste slänga sådant här i ansiktet på en hela tiden? Kan ni inte bearbeta det på något annat sätt än att hela tiden försöka trycka ner andra genom att visa på sådana här extremfall?

Skulle aldrig få för mig att kritisera någon som väljer ersättning bara för att jag ska må bättre! Vad skulle jag trycka upp i ansiktet på dem? Att i Afrika dör massor med barn därför att man ger dem ersättning?URDUMT!!!

Kunde inte amma mitt mittenbarn. Det berodde inte på henne utan på mig, jag hade alldeles för mycket omkring mig och kom inte till ro. Bvc märkte att hon inte gick upp som hon skulle och gav direkt förslaget om ersättning. Ingen amningshysteri där inte!

För övrigt känns det som att Här och Nu och Bellamorte försöker inbilla ammande mammor att de måste ha jättekollen på sin kost, det räcker gott med varierad kost för att barnet ska få i sig det den behöver. Jag låg inlagd min första graviditet och gick på medicin eftersom jag inte fick behålla någonting. Jag gick upp tre kilo under graviditeten men ut kom en frisk och kry pojk på fyra kilo!
    Handlar inte om det. Även om man säger att man inte ammar o inte vill diskutera varför o är nöjd med sitt val, hackar folk. Därför är det nyttigt med extrema exempel, som skakar om amningens helighet, även om de stora konsekvenserna har större orsaker.
  • Trivelina

Hur får man till av rubriken "Amning är inte alltid bäst!" till att ts och andra har något form av psykiska problem med egen misslyckad amning? Det tycker jag är lite konstigt.

Det finns barn vilka tex inte tål bröstmjölk får diare och går ner i vikt, det finns tydlgen fall så som artickeln och massa andra händleser som visar på att amning är inte ALLTID bäst, men det säger inte att amining FÖR DET MESTA är bäst.

• Här och nu
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 10:37:17 följande:
    Så flaskmatning innebär inget ansvar då eller?
    Sa jag det?
  • Här och nu
    Trivelina skrev 2011-03-31 10:37:44 följande:
    Hur får man till av rubriken "Amning är inte alltid bäst!" till att ts och andra har något form av psykiska problem med egen misslyckad amning? Det tycker jag är lite konstigt.

Det finns barn vilka tex inte tål bröstmjölk får diare och går ner i vikt, det finns tydlgen fall så som artickeln och massa andra händleser som visar på att amning är inte ALLTID bäst, men det säger inte att amining FÖR DET MESTA .
    Fanatiker är ofta fanatiska mot uppfunna metoder.
  • MansonDust
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 10:23:02 följande:
    Nej för alla barn är brlstmjölk den nyttigaste födan. Det gäller svenska barn, det gäller afrikanska barn och asiatiska barn. För alla barn är bröstmjölk det som är nyttigast.

Det går utmärkt att helamma en 11 månaders så länge man ammar barnet tillräckligt ofta och ser till att själv äta ordentligt. Det finns miljontals människor som helammats vid 11 månaders ålder och som är friska och krya.Jag har själv helammat (och han åt ca en matsked fast föda per dygn) en 11 månaders som växte så det knakade. Det var inte planerat utan nått som bara blev eftersom han vägrade alla annan föda. 

Att den här bebisen dog beror inte på amningen utan på att hon hade idioter till färldrar. Föräldrarna kunde lika gärna ha fött upp henne på felblandad ersättnig istället. Hade du då gått ut så hårt om att ersättning är livsfarligt? Nej för du har ett personligt agg mot amning och använder all knep du kan för att smutskasta amningen.

Det är jättetragiskt att din amningserfarenhet blev ett misslyckande och du behöver uppenbart berarbeta det, men ärligt terpi är mycket bättre än det personliga hat du har mot amning och de som ammar.
    Precis. Jag har helammat två av tre barn tills de var runt 14 mån & dom var tjocka & goa. (Slutade amma vid 18 mån)
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Dr Mupp
    Trivelina skrev 2011-03-31 10:37:44 följande:

Det finns barn vilka tex inte tål bröstmjölk får diare och går ner i vikt, det finns tydlgen fall så som artickeln och massa andra händleser som visar på att amning är inte ALLTID bäst, men det säger inte att amining FÖR DET MESTA är bäst.
    Jag har läst hundratrals inlägg av Här och nu. Alla går ut på att amning är dåligt och amning är värdelöst och alla som ammar är dumma i huvudet och riskerar sina barns hälsa och det hela bottnar i att Här och nu inte kunde amma sitt autistiska barn.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • ninni89

har ej läst tråden. tycker inte att amningen har ett smack med detta att göra.
    Det är ju mamman som är problemet som inte förser sitt barn med vitaminer och sånt??
    och att behandla med kål och lera?? sluta upp med allt hokkus pokkus och ge barnet det de behöver.
    Sen att hon är vegan, visst det har jag ingenting emot. Alla gör som de vill. Men varför då inte se till att barnet får i sig vitaminer ändå!? En vegan i sig själv får ju vitaminbrist. det ÄR tragiskt att barnet dog. Ännu mer tragiskt för att mamman rådde för det!!! skäms!!

• 3 barns mamma84

mvc-bvc säger att amning är det ''Bästa'' för ett barn bästa men när man läser detta var det INTE amningen utan det fattades vitaminer då föräldrarna var veganer och det har INGET med detta att göra.
    Dom sökte efter hjälp men fick åka hem igen.
    Dom ska inte bli straffade för något dom INTE har gjortSkrikandesblir så arg när man dömmer folk bara sådär.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • hervor
    Här och nu skrev 2011-03-31 10:37:35 följande:
    Handlar inte om det. Även om man säger att man inte ammar o inte vill diskutera varför o är nöjd med sitt val, hackar folk. Därför är det nyttigt med extrema exempel, som skakar om amningens helighet, även om de stora konsekvenserna har större orsaker.
    Man måste försöka lära sig att skita i dem som hackar. Det handlar om okunskap och oförmåga att låta bli att lägga näsan i blöt kring hur andra sköter sina barn. Problemet ligger hos dem som beter sig så - inte hos mamman som matar. Bara en idiot tror att amningen är "helig" och oersättlig, även om amning är bra.

Jag känner folk som både har ammat länge och som inte har ammat alls. Och allt däremellan. Ingen har bemötts illa, utom från ett fåtal idioter som man får försöka lära sig att sortera bort, eftersom de uppenbarligen inte är intelligenta nog att förstå.

Det finns idioter till allt.  
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....