• Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....
  • annbom
    auo skrev 2011-03-31 09:56:45 följande:
    men hallåå   denna barnet var ju 11 månader det är ju nästan 1 år .. såklart ska den har nåt bredvid bröstmjölken .. annars går det inte ju då händer det så som i den artikel .
    Nej det händer definitivt inte som i artikeln. Mamman var kraftigt undernärd och det är orskaen till att barnet dog, inte ammningen i sig.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • SolOchSnö

Jag hinner inte läsa alla sidor i tråden så jag vet inte om någon redan har skrivit det:

Problemet var ju att föräldrarna åt näringsfattig kost. Om föräldrarna hade gett barnet mat istället för att amma det, vilken sorts mat tror ni att det hade varit? Jag skulle gissa på vegankost utan tillskott av B12 eftersom föräldrarna uppenbarligen åt den kosten. Det skulle inte ha varit bättre!

• Isola80
    Här och nu skrev 2011-03-31 09:55:39 följande:
    Dvs inte bra.
    Ja, det var precis det jag menade!
  • Här och nu
    Friedegard skrev 2011-03-31 10:03:55 följande:
    Knappast! de hade ju till och med vägrat barnet läkarhjälp för bronkit, detta barn hade säkert dött ändå vid första stora infektionen eftersom de inte ville använda läkemedel. 

Jag är varken för eller emot amning, mitt barn är uppfött på flaska eftersom min amning inte fungerade. Vettiga föräldrar tar hand om sitt barn oavsett vad som händer och kan de inte klara det slälv så fixar de hjälp, om det är ersättning eller en läkare, så gör man det som krävs. 
    Återigen; barnet dog av NÄRINGSBRIST.
  • Gonson
    Kinya skrev 2011-03-31 09:56:27 följande:
    Fast är man vegan kan man väl inte använda ersättning eftersom det är tillverkat av komjölk? Eller tänker jag fel? I vilket fall som så är barnet förloraren eftersom föräldrarna i det här fallet var så extrem att de lät sin övertygelse om att veganism är det bästa gå före deras barns behov av näring.
    Nu var det ju inte deras övertygelse det var fel på utan deras brist på kunskap. En vegan som har koll på näringslära blir inte undernärd och får inte heller näringsfattig bröstmjölk. Problemet med mjölken var ju att mamman inte visste hur hon skulle äta för att få i sig de näringsämnen hon behöver för att kunna producera näringsrik mjölk åt sitt barn. Har ingenting med veganism att göra utan är ren dumhet från mammans sida om hon inte fattar att man inte kan utesluta massa saker  ur sin kost utan att ersätta det med andra saker som innehåller det kroppen behöver.

Sen verkade de ju osedvanligt dumma i huvudet båda två om de inte såg hur mager flickan var och dessutom valde att försöka bota hennes bronkit med kål och lera. Ett praktexempel på vanvård som inte på något sätt bevisar någonting om amning eller vagankost.
  • Insatt
    annbom skrev 2011-03-31 10:04:14 följande:
    Nej det händer definitivt inte som i artikeln. Mamman var kraftigt undernärd och det är orskaen till att barnet dog, inte ammningen i sig.
    Jo, amningen i sig... av den mammas pattar.
  • Kotte Grön

Från WHO:s hemsida: Exclusive breastfeeding is recommended up to 6 months of age, with continued breastfeeding along with appropriate complementary foods up to two years of age or beyond.

www.who.int/topics/breastfeeding/en/

-------------------------------------------

Q: Up to what age can a baby stay well nourished by just being breastfed?

A: Infants should be exclusively breastfed – i.e. receive only breast milk – for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health. "Exclusive breastfeeding" is defined as giving no other food or drink – not even water – except breast milk. It does, however, allow the infant to receive drops and syrups (vitamins, minerals and medicines). Breast milk is the ideal food for the healthy growth and development of infants; breastfeeding is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers.

WHO recommends that infants start receiving complementary foods at six months (180 days) of age in addition to breast milk. Complementary foods should be given 2–3 times a day between 6–8 months, increasing to 3–4 times a day between 9–11 months. Between 12–23 months of age, 3–4 meals should be given. In addition, depending on the child's appetite, 1–2 nutritious snacks can be offered between meals. These foods should be adequate, meaning that they provide sufficient energy, protein and micronutrients to meet a growing child's nutritional needs. Foods should be prepared and given in a safe manner to minimize the risk of contamination. Feeding young infants requires active care and stimulation to encourage the child to eat.

The transition from exclusive breastfeeding to full use of family foods is a very vulnerable period. It is the time when many infants become malnourished, contributing significantly to the high prevalence of malnutrition in children under five years of age worldwide. It is essential therefore that infants receive appropriate, adequate and safe complementary foods to ensure the right transition from the breastfeeding period to the full use of family foods.

www.who.int/features/qa/21/en/index.html
  • Här och nu
    annbom skrev 2011-03-31 10:03:14 följande:
    Men barn i u-länder har inte ett annat behov än vad barn här i sverige har. Att vi oftast väljer att ge barnen mat tidigare har oftast inget med ammningen att göra. Vi kanske ska börja jobba snart eller så tycker vi att det känns skönt att barnet börjar med mat också så att vi inte blir så bundna.
    De har defintivt ett annat behov, pga. de inte har mat tillräckligt.
  • Här och nu
    Insatt skrev 2011-03-31 10:05:13 följande:
    Jo, amningen i sig... av den mammas pattar.
    Av mjölken i detta fall.
  • Isola80
    lokisse skrev 2011-03-31 09:53:27 följande:
    nej det gör man inte.
    tva ars amning rekomenderar who varav ett ars helamning i u länder rekomenderas tom att helamma i tva ar.
    efer 6 manader kan man ge annat om man vill men rekomendationen är att helamma ett ar.
    Jag tror du har fel.

Jag utgår från mig själv och jag blev rekomenderad att mitt barn skulle äta något mer än bröstmjölk vid 6 månaders ålder, därför började jag med smakportioner vid 4 månaders ålder.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....