• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • delirium

I praktiken låter en sån lag rätt dum. 
    Är inte risken stor att ägarna försöker avliva djuret själva istället? Och vart ska alla oönskade djur ta vägen?

• isisisis

Bättre att djuren får somna in om de inte har ett fullgott hem eler om de mår psykiskt dåligt,eller är gamla och skröpliga.
    Uridiotiskt förslag TS.

• Alexandra992

En lag vet jag inte, men däremot tänker jag något i dessa banorna...

Att man först och främst gör olika djurhem som är tillfälliga för såkallade veterinärsdjuren som kommer dit och ska avlivas, men är friska. Dvs djuren tas emot av ägarna men slussas direkt vidare, personer hämtar sen upp djuren, dom blir omhändertagande av djurvänner och får sen nya, permanenta hem.   Hur detta skulle bli möjligt vet jag däremot inte. Eller kanske veterinären vid telefon kan ge telefonnummer till personer/djurhem som akut kan ta emot djuren utan kostnad?

Däremot, en lag kan nog få motsatt effekt, som flera har skrivit. Kanske folk istället struntar i djuret, dumpar av det i någon skog, säljer som reptilföda osv. I så fall ser jag hellre att djuret får somna in :/

Men jag håller med dig, djur är levande varelser och inga leksaker.

Har vi rätten att bestämma när de inte ska få leva längre?
    Om vi nu tänker friska djur....

• realist

Nej, jag välkomnar absolut inte en sådan lag.

Jag är över tygad om att en sådan lag skulle tvinga fram en grym brutalitet gentemot djur hos oss människor. Roten till detta skulle vara desperation,
    Ibland är läget akut. Man kan inte vänta på att rätt ägare dyker upp när man ska omplacera, man kan inte ha kvar djuret längre oavsett hur mycket man vrider och vänder på det.

Då är det bättre att djuret avlivas även om det är friskt. Då sker det i alla fall med humana metoder. Hellre det än att folk lägger sina husdjur i säckar, lämnar dem i skogen, slår ihjäl dem med verktyg eller mot en betongvägg, hänger dem i sitt eget halsband, låter dem svälta mm.

Varje veterinär ska däremot ha rätten att neka avlivning av friskt djur, men det ska alltid finnas ett alternativ om den veterinären säger nej.

Det vi istället behöver är en lag som reglerar vem som får köpa husdjur och vilken typ av husdjur som den personen/familjen har förutsättningar för att äga.

• Skehamn2012
    realist skrev 2011-02-15 06:46:55 följande:
    Nej, jag välkomnar absolut inte en sådan lag.

Jag är över tygad om att en sådan lag skulle tvinga fram en grym brutalitet gentemot djur hos oss människor. Roten till detta skulle vara desperation,
    Ibland är läget akut. Man kan inte vänta på att rätt ägare dyker upp när man ska omplacera, man kan inte ha kvar djuret längre oavsett hur mycket man vrider och vänder på det.

Då är det bättre att djuret avlivas även om det är friskt. Då sker det i alla fall med humana metoder. Hellre det än att folk lägger sina husdjur i säckar, lämnar dem i skogen, slår ihjäl dem med verktyg eller mot en betongvägg, hänger dem i sitt eget halsband, låter dem svälta mm.

Varje veterinär ska däremot ha rätten att neka avlivning av friskt djur, men det ska alltid finnas ett alternativ om den veterinären säger nej.

Det vi istället behöver är en lag som reglerar vem som får köpa husdjur och vilken typ av husdjur som den personen/familjen har förutsättningar för att äga.

Det där du beskriver där är ren sadism. Jag hoppas verkligen inte att normala barnfamiljer ägnar sig åt den typen av djurplågeri. Jag är dock blågögd och visst vet jag att människor beteer sig så mot djur. Ofta har dom också barn. Det gör att man inte kan låta bli att fundera över hur dom är som föräldrar och hur lämpliga dom är som förebilder för barn. Stackars barn som får se sina föräldrar tortera ihjäl djur. Ser man sånt så måste man ta det på allvar. Det börjar oftast med djurplågeri och slutar med....ja ni förstår.....

Det där är inget normalt förekommande. De personer som gör så är inte riktigt friska i huvudet.

Det där sista du skrev håller jag garanterat med om. Vem som helst ska inte få skaffa djur. Husdjuren har för låg status här i Sverige. Det måste åtgärdas på något sätt.
  • leolina1980
    Skehamn2011 skrev 2011-02-15 07:16:07 följande:
    Det där du beskriver där är ren sadism. Jag hoppas verkligen inte att normala barnfamiljer ägnar sig åt den typen av djurplågeri. Jag är dock blågögd och visst vet jag att människor beteer sig så mot djur. Ofta har dom också barn. Det gör att man inte kan låta bli att fundera över hur dom är som föräldrar och hur lämpliga dom är som förebilder för barn. Stackars barn som får se sina föräldrar tortera ihjäl djur. Ser man sånt så måste man ta det på allvar. Det börjar oftast med djurplågeri och slutar med....ja ni förstår.....

Det där är inget normalt förekommande. De personer som gör så är inte riktigt friska i huvudet.

Det där sista du skrev håller jag garanterat med om. Vem som helst ska inte få skaffa djur. Husdjuren har för låg status här i Sverige. Det måste åtgärdas på något sätt.
    Så du medger att en sån lag som du föreslog kanske inte är en så bra ide' trots allt?
  • realist
    Skehamn2011 skrev 2011-02-15 07:16:07 följande:

Jag tror inte att särskilt många föräldrar som skulle låta barnen se på.
    Och i många fall är det inte sadism som får dem att göra så här med djuren.
    Det är desperation. Väldigt få människor njuter av att ha ihjäl djur och plåga dem.
    Något har dykt upp som gör att de absolut inte kan ha kvar djuren, de hittar inget andra hem, de djurstallar som finns är fulla och veterinären får/kan/vill inte ge husdjuret en spruta så att det somnar in.
    De ser det som en sista utväg att dränka de överblivna kattungarna, oplanerade tvuvparningen som resulterade i en blandraskull, det ogenomtänka beslutet att skaffa husdjur har fått konsekvenser mm.

Det är alltså inte en sådan här lag vi behöver. Det skulle göra mer skada än nytta och det djurskydd vi har här i Sverige skulle bli skamfilat till följd av desperata människors handlingar.
    Något annat att reflektera över är att illegala avlivningar skulle ge kriminella människor eller människor med förståelse och sympati för djurets och ägarens situation en skattefri inkomstkälla. 

Djur skulle oftare hamna i fel händer eftesom att människor i panik skulle ge bort sitt husdjur till första bästa som kunde ta ansvaret från deras händer. På detta sätt skulle djuren förlora mycket av sitt värde.

Det absolut enda som skulle öka värdet på våra djur är en sträng lag som talar om vem som får skaffa djur och vilket djur den personen får ha samt hur många och sedan stränga kontroller som ser till att den lagen efterföljs. 
    Har du något att säga mig? Ta det i GB eller inbox. Det finns inga garantier för att jag återkommer till tråden!
  • morotsland
    Alexandra992 skrev 2011-02-15 04:54:20 följande:

En lag vet jag inte, men däremot tänker jag något i dessa banorna...

Att man först och främst gör olika djurhem som är tillfälliga för såkallade veterinärsdjuren som kommer dit och ska avlivas, men är friska. Dvs djuren tas emot av ägarna men slussas direkt vidare, personer hämtar sen upp djuren, dom blir omhändertagande av djurvänner och får sen nya, permanenta hem.   Hur detta skulle bli möjligt vet jag däremot inte. Eller kanske veterinären vid telefon kan ge telefonnummer till personer/djurhem som akut kan ta emot djuren utan kostnad?

Däremot, en lag kan nog få motsatt effekt, som flera har skrivit. Kanske folk istället struntar i djuret, dumpar av det i någon skog, säljer som reptilföda osv. I så fall ser jag hellre att djuret får somna in :/

Men jag håller med dig, djur är levande varelser och inga leksaker.

Har vi rätten att bestämma när de inte ska få leva längre?
    Om vi nu tänker friska djur....

Men om vi avlivar hunden/katten/kaninen och sedan äter upp den, är det ok då?
    För för vi tar ju oss rätten att bestämma att de djur som hamnar i köttdisken ska dö.
  • Gurkburk

Jag förstår din frustration. En del människor borde verkligen inte få ha husdjur. Det är bara att läsa trådar här på forumet i stil med "kattjäveln har kissat på mattan igen, nu ska den faan bort" eller "jag är så förbannat trött på sambons hundkräk, nu åker han ut". Det finns otaliga med dem. Tyvärr är det alldeles för lätt att införskaffa djur utan att man har någon som helst kunskap om djurets behov och beteende.

Att man avlivar fullt friska husdjur för att man tröttnat på dem eller de inte passar in i ens liv längre är ju naturligtvis för jävligt och de som gör det borde ha förverkat sin rätt till att ha djur, men att förbjuda veterinärer att avliva skulle nog tyvärr leda till än större lidande för djuren. Ställ istället högre krav på djurägarna och sprid kunskap om djurens behov.

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?