• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Sannii

Jag fick ta över två katter av min låssasmamma när jag flyttade in i hennes lägenhet, inget vi bestämde utan de bara blev så, när jag fick veta att jag var gravid så gjorde jag allt för att nån skulle ta katterna, ja älskade verkligen dom men dom hade inge bra liv hemma hos mig och var inne katter så man kunde inte släppa ut dom i skogen för det skulle ju va en säker död, vad ja har läst. Katthemmen var fulla, inga hörde av sig till mig.. När min dotter kom så var dom inlåsta i ett rum och då hade jag inget annat val än att avliva dom, den stora kissade inomhus och den lilla rev och var väldigt rädd av sig.. Var en av dom jobbigaste dagen jag gick igenom men de fanns inget jag kunde göra så en sån lag tycker jag inte ska komma upp men det ska va strängare på att få köpa hund, kunna gå en kurs eller så..

• leolina1980
    Sannii skrev 2011-02-15 11:48:12 följande:
    Jag fick ta över två katter av min låssasmamma när jag flyttade in i hennes lägenhet, inget vi bestämde utan de bara blev så, när jag fick veta att jag var gravid så gjorde jag allt för att nån skulle ta katterna, ja älskade verkligen dom men dom hade inge bra liv hemma hos mig och var inne katter så man kunde inte släppa ut dom i skogen för det skulle ju va en säker död, vad ja har läst. Katthemmen var fulla, inga hörde av sig till mig.. När min dotter kom så var dom inlåsta i ett rum och då hade jag inget annat val än att avliva dom, den stora kissade inomhus och den lilla rev och var väldigt rädd av sig.. Var en av dom jobbigaste dagen jag gick igenom men de fanns inget jag kunde göra så en sån lag tycker jag inte ska komma upp men det ska va strängare på att få köpa hund, kunna gå en kurs eller så..
    Bara strängare att köpa hund?
  • Kinya

Nej. Var skulle alla oönskade djur ta vägen? Om inte avlivning fanns som alternativ så skulle många djur överges och svälta/frysa ihjäl. Ett dött djur lider inte.

• Trasseltroll

Det känns som att folk skulle börja "ta saken i egna händer" om det blev förbjudet... Eller bara släppa ut djuret vind för våg. Hipps vipps så skulle vi då ha ett gäng med tex gatuhundar Rynkar på näsan Inte särskilt genomtänkt!! Då vore det nog bättre med tex "körkort" för folk som tänkt skaffa djur... hur det skulle gå genomföra  rent praktiskt har jag däremot ingen aning om!

• Freiya

håller inte med. röstade Nej.

Däremot kan man informarea folk och försöka få dem att inte använda djur som slit-och släng-varor, som dina kompisar verkar göra, TS.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • leolina1980
    Trasseltroll skrev 2011-02-15 12:04:43 följande:

Det känns som att folk skulle börja "ta saken i egna händer" om det blev förbjudet... Eller bara släppa ut djuret vind för våg. Hipps vipps så skulle vi då ha ett gäng med tex gatuhundar Rynkar på näsan Inte särskilt genomtänkt!! Då vore det nog bättre med tex "körkort" för folk som tänkt skaffa djur... hur det skulle gå genomföra  rent praktiskt har jag däremot ingen aning om!

Till att börja med kunde man slopa systemet med att sälja djur i djuräffär. Alla djur borde köpas direkt från seriösa uppfödare som kanske väljer lite mera noggrant vem hen säljer till än vad en djurbutik gör. Jag tycker det är sjukt att i princip vem som helst kan knalla in i en djurbutik och köpa ett djur.
  • MammaG
    isisisis skrev 2011-02-15 11:27:19 följande:
    Nä,men nu gör ju folk det.Många kan inte hantera djuren eller tillgodoser deras behov.
    Psykiskt sjuka,missbrukare ,folk som knappt kan gå ut själva.Barnfamiljer som låter djuren fungera som leksaker...
    Det är därför jag skriver att det ska ställas större krav på de som skaffar djur. Det nämns ofta att hundägare ska ha "körkort", det tycker jag borde gälla alla djur. Man bör veta vad det innebär att ha ett djur öht, lära sig om det specifika djur man skaffar (har stått efter folk i kön i djuraffären som inte vetat ens det mest grundläggande om djuret de är på väg att skaffa; "Va, har hamstrar kindpåsar de stoppar in mat i????), och man ska på ett eller annat sätt bevisa att man är beredd att ta hand om djuret under dess levnad.

Framför allt så ska man inte vara så dj-la korkad att man köper djur till barn och säger "Du får sköta det själv"
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Trasseltroll
    leolina1980 skrev 2011-02-15 12:07:35 följande:
    Till att börja med kunde man slopa systemet med att sälja djur i djuräffär. Alla djur borde köpas direkt från seriösa uppfödare som kanske väljer lite mera noggrant vem hen säljer till än vad en djurbutik gör. Jag tycker det är sjukt att i princip vem som helst kan knalla in i en djurbutik och köpa ett djur.
    Ja jag håller med i det!
  • riboflavin
    leolina1980 skrev 2011-02-15 12:07:35 följande:
    Ja, det är helt absurt att man kan knata in i en djuraffär och köpa ett liv för ungefär lika mycket pengar som en påse chips kostar (tänker närmast på möss som hos den lokala djuraffären kostar 25 kr).

Riktigt skrämmande är det med folk som gång på gång köper ett ungt djur och sen gör sig av med det när det blir könsmoget, och sen köper nytt.

Har genom en omplaceringsorganisation kommit i kontakt med ett flertal persoer som bär sig åt på det viset, och den kommunala djurskyddsinspektören kan inget göra eftersom det inte förekom regelrätt vanvård. Hon var bara tvungen att stå och se på helt maktlös hon med.
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?