• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • riboflavin

Annat: Jag är av den åsikten att det idag är fritt fram för en veterinär att neka att avliva ett friskt djur.

En veterinär som avlivar ett friskt djur idag har ofta en tanke bakom det (ex. att djuret ska slippa genomgå en stressande omplacering, när det är uppenbart att ägaren inte kommer bry sig om vart djuret hamnar eller vill rädda djuret från en "hemmaavliving" eller utsläppning i naturen, i bägge dessa fall kan faktiskt avlivning vara bättre för djuret)

OM det idag finns veterinärer som avlivar friska djur som skulle kunna få utmärkta liv utan att ägaren engagerar sig i att se till det tvivlar jag på att dessa skulle bry sig om en sån lag alls.

• Queenie70
    riboflavin skrev 2011-02-13 21:01:26 följande:
    Annat: Jag är av den åsikten att det idag är fritt fram för en veterinär att neka att avliva ett friskt djur.

En veterinär som avlivar ett friskt djur idag har ofta en tanke bakom det (ex. att djuret ska slippa genomgå en stressande omplacering, när det är uppenbart att ägaren inte kommer bry sig om vart djuret hamnar eller vill rädda djuret från en "hemmaavliving" eller utsläppning i naturen, i bägge dessa fall kan faktiskt avlivning vara bättre för djuret)

OM det idag finns veterinärer som avlivar friska djur som skulle kunna få utmärkta liv utan att ägaren engagerar sig i att se till det tvivlar jag på att dessa skulle bry sig om en sån lag alls.
    Själv har jag stött på veterinärer som har "hotat" med att avliva ett friskt djur även om man har en pålitlig människa som velat ta sig an ett djur, om de inte får betalt för den akutvård de gett djuret. (gällde en övergiven knviskuren katt)
  • riboflavin
    Queenie70 skrev 2011-02-13 21:08:19 följande:
    Själv har jag stött på veterinärer som har "hotat" med att avliva ett friskt djur även om man har en pålitlig människa som velat ta sig an ett djur, om de inte får betalt för den akutvård de gett djuret. (gällde en övergiven knviskuren katt)
    Tyvärr så finns det ju idioter överallt, men jag tror inte att en lag skulle hjälpa mot en veterinär som tänker så heller...
  • Laura03

Vem ska ta hand om alla dessa djuren då? Vi kan ju inte ha en massa djurhem med övergivna djur som absolut ingen vill ha. Det är inte rättvist mot djuren heller. Ts kan kanske ha alla hemma hos sig? Eftersom denne vill stoppa avlivningarna.

• Caysa

Nej, verkligen inte!
    Det finns allt för många "djurälskare" här i världen som inte skulle kunna hantera det!
    (Djurälskare= folk som har djur endast för sin egen skull och tillgodoser sina egna behov i första hand)
    (Djurvänner= folk som har djur och som har som mål att tillgodose djurets verkliga behov)

• Dr Mupp

Och vem ska ta hand om alla övergivna djur som skulle bli resultatet av en sån lag?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • dannya

Det hade blivit bättre med en sådan lag, men det finns nackdelar med den också, det hade blivit mycket övergivna djur tyvärr...

Jag tycker däremot att man ska endast får skaffa djur om man klarat av "Djurkörkortet" Där får man lära sig om djuret och ta ansvar om djuren som man skaffar sig. Det ska inte vara så lätt att bara skaffa sig ett liv! Så borde det vara med barn också, gå en kurs innan barnet/barnen kommer:)

• morotsland
    dannya skrev 2011-02-14 12:03:26 följande:
    Det hade blivit bättre med en sådan lag, men det finns nackdelar med den också, det hade blivit mycket övergivna djur tyvärr...

Jag tycker däremot att man ska endast får skaffa djur om man klarat av "Djurkörkortet" Där får man lära sig om djuret och ta ansvar om djuren som man skaffar sig. Det ska inte vara så lätt att bara skaffa sig ett liv! Så borde det vara med barn också, gå en kurs innan barnet/barnen kommer:)
    Och grisar, kor och höns är inte liv?
  • dannya
    morotsland skrev 2011-02-14 12:15:01 följande:
    Och grisar, kor och höns är inte liv?
    Jo verkligen! Alla djur ska behandlas med respekt, men gick inte in på alla djur i detta sammanhanget:) 
    Vi ska behandla djuren väl och även djuren som vi ska äta, det är mycket som behöver förändras! 
  • leolina1980
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 09:49:14 följande:
    Inte alls. För det är 10 åriga Lisas föräldrar som ansvarar för kaninen. Lisa har inget ansvar. Tröttnar hon så får föräldrarna ta hand om den kanin dom skaffat till sitt barn. Djur är inga leksaker. ANSVAR tack!
    Men nu är det tyvärr så att inte alla föräldrar tar detta ansvar. Är det inte bättre då att kaninen avlivas hos veterinär än att dom avlivar den själv på nåt mera inhumant sätt?
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?