• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • tahira

Nej, det låter som ett ovanligt ogenomtänkt förslag.

Var skulle alla dessa oönskade djur ta vägen? Eller tror du verkligen att famlijer som inte tänker igenom sitt införskaffande av husdjur nu, skulle göra det om en sådan lag fanns?

Jag har mycket svårt att tro att de tänker "Vi skaffar en hundvalp och om vi inte tycker om den så är det okej för den kan ändå dö sen". Och OM det är så de tänker så tror jag lika gärna att de kan tänka "Vi skaffar en hundvalp och om vi inte tycker om den så är det okej för vi kan ändå lämna den i skogen sen".

Du talar ju om människor som inte tänker efter före. Det är jättehemskt och tragiskt, men man kan inte få människor att utveckla konsekvenstänkande genom att ta bort den enda humana lösningen på ett problem.

• MammaG
    Matillin skrev 2011-02-13 09:45:28 följande:
    Är en katt mer värd jämfört med en gris? Det finns dessutom dom som har grisar som husdjur. Grisar är intelligenta varelser och antagligen smartare än katter Klart man kan jämföra slaktdjur med andra djur, varför skulle man inte? Men vi kan ju jämföra med kaniner/harar i skogen. Dom får vi skjuta så varför inte få avliva kaninen Pelle hos veterinären som 10 åriga Lisa har tröttnat på? Mer humant än att släppa ut kaninen i skogen!
    Lisa tio år ska inte ha en kanin öht om inte hennes föräldrar är införstådda med att det är de som ska sköta och ta anvar för kaninen
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Laura03 skrev 2011-02-14 08:54:35 följande:
    Vem ska ta hand om alla dessa djuren då? Vi kan ju inte ha en massa djurhem med övergivna djur som absolut ingen vill ha. Det är inte rättvist mot djuren heller. Ts kan kanske ha alla hemma hos sig? Eftersom denne vill stoppa avlivningarna.
    Folk ska öht inte skaffa sig djur om de inte är beredda att ta hand om dem i många år framöver.
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • isisisis
    MammaG skrev 2011-02-15 11:22:38 följande:
    Folk ska öht inte skaffa sig djur om de inte är beredda att ta hand om dem i många år framöver.
    Nä,men nu gör ju folk det.Många kan inte hantera djuren eller tillgodoser deras behov.
    Psykiskt sjuka,missbrukare ,folk som knappt kan gå ut själva.Barnfamiljer som låter djuren fungera som leksaker...
  • isisisis

Och ni som tjatar om hundkörkort...Hur i helskotta tror ni det skulle fungera?
    Polisen har ju knappt resurser att hålla efter de som inte borde ha vanligt körkort!
    De kommer ju aldrig lägga några resurser på djuren!

• Ellieott

Skulle hellre se att man måste ha "husdjurskörkort" för att få ha djur. Det behöver inte vara alls svårt att få, men ska gå att dra in. Det skulle nog hindra många idioter från att köpa djur som de sedan tröttnar på....

Jag tycker förstås att det är hemskt att döda friska djur, men vi borde i första hand ta tag i själva problemets uppkomst. Och vad ska man göra med alla djur som ingen vill ha? Katthem svämmar redan över...

• Gurkburk
    MammaG skrev 2011-02-15 11:19:21 följande:
    Lisa tio år ska inte ha en kanin öht om inte hennes föräldrar är införstådda med att det är de som ska sköta och ta anvar för kaninen
    Håller med dig där. Man ska inte skaffa djur till barnen. Skaffar man djur ska de vara till familjen och det är de vuxna som ska ha huvudansvaret för familjens husdjur och dess välbefinnande. Lika självklart borde det vara att sätta sig in i djurets behov innan man skaffar det och att vara medveten om att man tar ansvar för ett djur för många år framöver.  

Tyvärr fungerar det inte så i alla familjer och en lagstiftning om att så borde vara fallet är knappast realistiskt. Jag blir vansinnig när jag hör om människor som gör sig av med sina husdjur för att de tröttnat på dem, de kissar på mattan för att de inte är kastrerade, de river på väggarna för att de inte aktiviteras, m.m., men att tvinga dem behålla dem är knappast till djurets fördel. Däremot borde det ställas högre krav på djurägare och det borde vara betydligt enklare att sätta djurförbud på folk. 
  • outlast
    MammaG skrev 2011-02-15 11:16:03 följande:
    Allt liv ÄR heligt
    Nej, det är det inte.
  • iaseia

Nej jag håller faktiskt inte med.

En utbildning innan man skaffar djur, inte tillåtet att sälja djur om man inte gått utbildningen osv..

Tänk alla de människor som inte klarar av sitt djur av olika anledningar, katter är ju inte så jätte svår skötta om man jämför med hundar tex som kan det slå fel på om man ej är kunnig. Vad ska ägarna göra när deras 50kg tunga rottweiler blandras börjar bli okontrollbar...
    Vem avgör om hunden är såpass sjuk att den ska avlivas eller omplacera, en hund som någon klarar av kanske inte någon annan klarar av osv,, om de omplacerar den vad är de som säger att den får de bättre i det hemmet.

Sen tycker jag absolut att de borde finnas något förbud mot att avilva allt för många djur som du säger i ditt fall så verkar det ju väldigt suspekt, men en avlivning opå katt kostar nästan 1500 kronor, vem vill slänga ut det på en katt som man inte haft spec länge.

Jag avlivad min katt för nått år sedan, och de är säkert de här som ansåg att han var frisk, men jag kunde inte ha kvar honom, han kissade överallt osvv. han hade säkert haft det bra på landet men ja hittad inget sådant hem.
    Valde att avliva honom för att jag inte klarade av honom och för att han mådde inte bra hos mig.

Skulle ja bli sjuk och inte kunna behlla min hund och inte hittade någon lämplig ägare hade jag avlivat henne med kan jag säga..

Tycker inte att hundar ska slängas hit och dit bara för att de inte ska avlivas.

• saltflingan

Nej, då skulle djuren antingen dödas på hemska sätt som innebär extra lidande eller släppas vind för våg.

Då vore det bättre om man kunde hyra djur för att se om det faktiskt passade en att ha djur.  

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?