• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • sheena82

Nej. Jag tycker också det är fel när folk skaffar djur efter djur och gör sig av med dem när de blir tråkiga, men att inte få avliva friska djur löser inte problemet. Vi har tillräckligt med herrelösa katter och hundar som ingen vill ta hand om och (speciellt hundar då) som vandrar från hem till hem. Jag kan inte tycka att det är något liv att föredra bara för att man är frisk. För att hårddra det hela så: ett dött djur lider inte, däremot kan ett djur utan trygghet lida ofantligt.

• bananiss

WOOOORD!!! Håller totalt med dig!!

Finns väl många som inte kan ta hand om sina barn heller. Då adopterar man bort dem, inte dödar dem!!
    Det är fullkomligt sjukt och helt hjärtelöst att avliva friska djur. Man har bara ett liv.

Det ska såklart inte resultera i fler lösdrivande övergivna djur.. Det vill jag inte heller. Det borde finnas någon slags sträng lag på att äga djur/omplacera dem.

Man är inte "snäll" för att man avlivar ett djur istället för att släppa ut det i det fria och låta det möta döden plågsam. Man är lika dum oavsett.

Skaffar man djur så tar man ansvar. Annars skaffar man inte djur. Man ska ha råd med bra försäkring och bra vård. Sen kan jag förstå att man MÅSTE avliva hittekatter exempelvis som är grovt undernärda/skadade och som man inte hittar ett hem åt. Men i första hand ska allt som finns att göra göras. Innan man bestämmer sig för att använda den dumma dumma sprutan :(

Blir ledsen när jag tänker på alla dessa fina oskyldiga djur..

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • bananiss
    bananiss skrev 2011-02-12 22:26:46 följande:

Finns väl många som inte kan ta hand om sina barn heller. Då adopterar man bort dem, inte dödar dem!!
    Det är fullkomligt sjukt och helt hjärtelöst att avliva friska djur. Man har bara ett liv.

Det ska såklart inte resultera i fler lösdrivande övergivna djur.. Det vill jag inte heller. Det borde finnas någon slags sträng lag på att äga djur/omplacera dem.

Man är inte "snäll" för att man avlivar ett djur istället för att släppa ut det i det fria och låta det möta döden plågsam. Man är lika dum oavsett.

Skaffar man djur så tar man ansvar. Annars skaffar man inte djur. Man ska ha råd med bra försäkring och bra vård. Sen kan jag förstå att man MÅSTE avliva hittekatter exempelvis som är grovt undernärda/skadade och som man inte hittar ett hem åt. Men i första hand ska allt som finns att göra göras. Innan man bestämmer sig för att använda den dumma dumma sprutan :(

Läste precis mönstret i det jag skrev.. Att jag förstår att man kan avliva tex hittekatter som är undernärda osv. De skulle ju bli avlivade oavsett då ju, om man släpper ut dem innan eller avlivar dem först.. Hmm.. Inge skulle bli bra hur man än gör.

Önskar att folk inte var så dumma och övergav sina djur.. Det måste finnas någon som vill ta hand om dem :(

Jag tycker att det är så hemskt. Men jag förstår också vad ni andra menar!
    Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • Matillin

Nej jag håller inte med. Ska vi förbjuda avlivning av kossor och grisar som ska bli mat med? Vad är skillnaden? För övrigt går inte djur att jämföra med människor som jag ser att någon gjort. :-0

• St Augustine

Om slakterier får lov att avliva friska djur som blir till mat så ser jag inte logiken i att veterinärer inte skulle få göra det.

• Queenie70
    bananiss skrev 2011-02-12 22:26:46 följande:

Tyvärr så FINNS det ju inte hem åt alla dessa djur som oserösa djurägare tröttnar på eller avlar fram kattungar eller hundvalpar för att det är "kul" eller "gulligt" I det perspektivet är det mycket bättre anser jag att djuret avlivas än att det överges, eller hamnar på blocket 18 ggr under sitt liv.
  • Tigerkattan

Nej, med tanke på hur många djur som lider då folk inte fattar vad dom ger sig in på, så hellre en spruta och stilla somna in, än hamna i ett nytt hem som kanske tom är värre än hemmet innan.
    Även många människor som skaffar sig ett omplacerat djur kan vara högst olämplig och fortsätter plåga djuret då dom inte klarar av det, djuret hamnar i det ena hemmet efter det andra och lider helvetes kvav, skulle det vara mer humant än en spruta, skulle inte tro det!

• Maggis

Nej. Vem ska ta hand om alla djur som inte är önskade? Tror du inte, ts, att det leder till att djur övergivs och far ännu mer illa istället? Och vari ligger skillnaden om man jmf med slaktdjur? De är ju också friska.

bananiss;

Det finns massor av barn som far illa pga inkompetenta föräldrar så det där med att man vettigt hanterar det är väl en sanning med modifikation. Alldeles för många lämnas åt sig själva att klara situationen. En del gör det, en del inte. En del dör. Inte ens för människor har vi resurserna eller orken att ta hand om alla som far illa. Så varför skulle vi ha det när det gäller djur?
    Hur som helst så tycker jag inte man kan jämföra djur och människor på det viset. Och jag tycker det är jäkligt mycket mer humant att låta en katt somna in än att släppa ut den i skogen och låta den klara sig bäst den vill.

//Maggis
  • Tjoflöjt

I princip håller jag med, men då kommer ägare som inte vill ha sina djur längre släppa ut dom vind för våg, eller avliva själva (kattungar i plastpåse, missriktade yxhugg m.m.).

• Skehamn2012

Sluta snacka om slaktdjur. Jag skrev klart och tydligt i rubriken att det handlar om HUSdjur. Man kan inte jämföra mat med våra familjemedlemmar som vi skaffar just som sällskap och inget annat.

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?