• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Esmiso
    gutegirl skrev 2011-02-13 09:52:13 följande:
    Om Lisa, 1o år, rövknullat sina föräldrar på en kanin för att sedan tröttna på den, så får lilla Lisa vackert följa med till veterinären och se vad som händer när man inte tar ansvar för sitt djur (som man så iiiinnerligt ville haaa och "jaaaa, jag ska ta hand om den!")
    word
  • Zenobia

Tror inte mna kan förhindra avlivning av djur för dom djuren kommer fara illa ist av att folk inte blir av med dom.
    Tycker man ist ska sätta hårt mot djurägare, att te x att dom som säljer kattungar ska se till att dom är öronmärkta innan dom säljs och sen ska dom regestreras på ägaren. Sen om man finner dom här katterna springande vind för våg då ska man kunna finna ägaren och då utdela böter och det.
    För katter är nog det största problemet och dom som blir mest avlivade för det är så enkelt att skaffa en katt och sen inte bry sig.

Sen kan man ha speciella dagar då man har rabatterade erbjudande på kastreringar och det för hundar och katter så kanske oönskade djur minskas.
    Sen att man kanske t ex inte ska godkänna att okastrerade katter får springa löst och förökar sig.

För börjar man i den änden så kan dom djuren som man inte kan ha på grund av allergi osv, kunna lämnas bort ist för att avlivas för marknaden är inte så stor.

• kimsi

Nej jag vill inte se en sån lag, omplacering är inte alltid det bästa för djuret. En kvinna jag kände levde själv med sin älskade katt, hennes katt var verkligen "mattes katt" och tyckte inte speciellt mycket om andra människor. Kvinnan fick cancer och hennes önskan när hon bara hade några dagar kvar var att katten skulle få somna in lugnt och stilla, han hade aldrig gillat att bli omplacerad. Den katten var bara åtta år och fullt frisk, men det var ändå det absolut bästa för den.

Jag gillar inte heller när folk skaffar djur som att det vore en pryl och när de tröttnat så avlivas den, men jag har också sett omplaceringar som har varit allt annat än bra. Hundar som vandrat runt som vandringspokaler och har bott i fem olika hem innan två års ålder. Det ena värre än det andra och hunden har förlorat allt förtroende för människor, i det läget mår hunden bättre av att få somna in.

Att börja rota och stifta lagar gör det väldigt svart eller vitt och vem ska avgöra när avlivning är ok och inte? Nej den krassa sanningen är att för många djur så är inte avlivning det värsta alternativet, många gånger är omplacering värre.

• Queenie70
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 09:28:17 följande:
    Sluta snacka om slaktdjur. Jag skrev klart och tydligt i rubriken att det handlar om HUSdjur. Man kan inte jämföra mat med våra familjemedlemmar som vi skaffar just som sällskap och inget annat.
    Problemet är ju att dessa oansvariga djurägare faktiskt knappast betraktar djuret som en familjemedlem utan snarare som en leksak.
  • FruLiNi

Om vi bodde i den bästa av världar hade det varit en bra idè. Nu gör vi tyvärr inte det.
    Om inte veterinärerna får avliva djuret så kommer ägarna göra det själva. Under smärtsamma former.
    Då är det bättre att veterinärerna låter djuret få somna in, lugnt och stilla.

• Skehamn2012

En del åsikter ni kommer med är ganska bra.

Men om det nu är så att folk skaffar katt för att senare avliva den och skaffa en hundvalp som man avlivar när den blivit vuxen för att skaffa en ny valp som man sen avlivar för att skaffa katt igen. Då måste man på något sätt tala om det där är inte okej. Det måste finnas någon gränssättning. Folk kan inte få hålla på så. En sån här lag skulle iallafall göra att dom inte kan gå och avliva djuren hur som helst och skaffa nya. Djuren får ett värde.

• Maggis
    gutegirl skrev 2011-02-13 10:04:48 följande:
    Är det bara jag som tänker på alla vilda hundar och katter som dräller överallt i sydligare länder, fulla med sjukdomar och skit som ingen tar hand om?
    Nej, det är inte bara du.
    //Maggis
  • Maggis
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 10:24:47 följande:

En del åsikter ni kommer med är ganska bra.

Men om det nu är så att folk skaffar katt för att senare avliva den och skaffa en hundvalp som man avlivar när den blivit vuxen för att skaffa en ny valp som man sen avlivar för att skaffa katt igen. Då måste man på något sätt tala om det där är inte okej. Det måste finnas någon gränssättning. Folk kan inte få hålla på så. En sån här lag skulle iallafall göra att dom inte kan gå och avliva djuren hur som helst och skaffa nya. Djuren får ett värde.

Absolut! Men jag vet inte om en lag som förbjuder avlivning av friska husdjur uppnår det. Då kan de, istället för att avliva, slänga av djuret ute i skogen någonstans och skaffa en ny hund. Jag skulle hellre vilja ha någon form av kontrollerat ägande istället.
    //Maggis
  • morotsland

Sluta äta kött om ni nu tycker så synd om djuren. Fast det är förstås skillnad på fula grisar och söta katter...

• poirot

Nej, jag håller inte med dig. Om folk inte kan ta djuren till veterinären för avlivande kommer de att försöka själva eller släppa dem vin för våg vilket bara kommer att leda till mer lidande för djuren. 

Däremot ... Jag vet inte hur lagen fungerar nu, men jag tycker nog att djurägaren kan förlora äganderätten till ett djur så snart det har lämnats in för avlivning så att veterinären alltid för friska djur har möjlighet att om han/hon vill försöka andra utvägar än att avliva. 

Åsiktsfrihet innebär inte bara att du får tycka vad du vill, det innebär även att jag får tycka raka motsatsen och säga emot dig
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?