• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Maggis
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 09:28:17 följande:
    Sluta snacka om slaktdjur. Jag skrev klart och tydligt i rubriken att det handlar om HUSdjur. Man kan inte jämföra mat med våra familjemedlemmar som vi skaffar just som sällskap och inget annat.
    Djur som djur. Vi avlivar dem för våra egna syften oavsett. Här ovanför jämförs ju djur med barn så varför inte jämföra slakt -och husdjur?

Men visst; husdjur då. Jag tycker fortfarande det är en dålig idé även om jag i sak instämmer.
    //Maggis
  • Kjell2

Tror en sån lag bara leder till en massa djurmisshandel och lidande. Istället för att ta det friska djuret till veterinären kommer oseriösa djurägarna avliva sin djur i smyg hemma eller i närmsta sjö. Alternativ släppa ut.

• Millan83

Nej, jag håller tyvärr inte med. 

Visst, i en perfekt värld är alla djur välkomna, älskade och omhändertagna, men tyvärr är det inte så. Finns för många överfyllda djurhem med djur som ingen vill ha. Tragiskt.

Skulle snarare önska att det kunde ställas hårdare krav på blivande djurägare så att man på nåt sätt kunde rensa bort "skitägarna" direkt.

Misstänker att om man inte får avliva ett friskt djur så kanske man (omedvetet?) missköter det och vips! har man ett sjukt djur som måste avlivas istället. Alla funkar säkert inte så, men risken skulle ju finnas!

En veterinär låter ju inte djuret lida i onödan, som man skulle riskera göra om man skulle ta saken i egna händer.  

• Matillin

Är en katt mer värd jämfört med en gris? Det finns dessutom dom som har grisar som husdjur. Grisar är intelligenta varelser och antagligen smartare än katter Klart man kan jämföra slaktdjur med andra djur, varför skulle man inte? Men vi kan ju jämföra med kaniner/harar i skogen. Dom får vi skjuta så varför inte få avliva kaninen Pelle hos veterinären som 10 åriga Lisa har tröttnat på? Mer humant än att släppa ut kaninen i skogen!

• Skehamn2012
    Matillin skrev 2011-02-13 09:45:28 följande:
    Är en katt mer värd jämfört med en gris? Det finns dessutom dom som har grisar som husdjur. Grisar är intelligenta varelser och antagligen smartare än katter Klart man kan jämföra slaktdjur med andra djur, varför skulle man inte? Men vi kan ju jämföra med kaniner/harar i skogen. Dom får vi skjuta så varför inte få avliva kaninen Pelle hos veterinären som 10 åriga Lisa har tröttnat på? Mer humant än att släppa ut kaninen i skogen!
    Inte alls. För det är 10 åriga Lisas föräldrar som ansvarar för kaninen. Lisa har inget ansvar. Tröttnar hon så får föräldrarna ta hand om den kanin dom skaffat till sitt barn. Djur är inga leksaker. ANSVAR tack!
  • gutegirl
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 09:49:14 följande:
    Inte alls. För det är 10 åriga Lisas föräldrar som ansvarar för kaninen. Lisa har inget ansvar. Tröttnar hon så får föräldrarna ta hand om den kanin dom skaffat till sitt barn. Djur är inga leksaker. ANSVAR tack!
    Om Lisa, 1o år, rövknullat sina föräldrar på en kanin för att sedan tröttna på den, så får lilla Lisa vackert följa med till veterinären och se vad som händer när man inte tar ansvar för sitt djur (som man så iiiinnerligt ville haaa och "jaaaa, jag ska ta hand om den!")
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Esmiso

nej håller inte med av flera anledningar

vem ska ta hand om alla dessa djur, oönskade kattungar t ex??? om en familj haft t ex en hund i 10 år och av någon anledning inte kan behålla den är det kanske bättre för hunden att få somna in än få ny familj?
  • LillaFlingan

är det inte bättre att de avlivas än slängs ut på gatan då? släpps ut i skogen osv??

omplacering är ju Svårt!!!!

själva hade vi 3 katter, jag blev mer o mer allergisk under mina graviditeter,
    till slut efter otroligt mycket tålamod så lyckades vi hitta nya hem åt våra katter.

de hade då fått gå ute på heltid och bott i vår källare (varmgarage), de fick alltså gå ut o in som de själva ville.
    vi hade bäddar, kattlådor, mat o vatten åt dem där nere..

MEN det kändes hemskt att låta dem bo så!!!!
    och till slut kom just de där Rätta hemmen och ville ta hand om våra fina katter.
    Vi hade stor tur där!!!

MEN alla har inte den turen, och kanske inte heller det tålamodet, vi hade dem ute på annons till och från i över 1års tid!

då tycker jag att avlivning är Bättre än att göra djuren hemlösa!

• gutegirl

Är det bara jag som tänker på alla vilda hundar och katter som dräller överallt i sydligare länder, fulla med sjukdomar och skit som ingen tar hand om?

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Lurpa

Jag vet inte om den formen av lag är lösningen på problemet.

Jag tror mer på att om du tar bort ett friskt djur så måste du skriva på papper om att du ej får skaffa nya djur. Då kommer inte folk ersätta sina djur med söta valpar/kattungar mm.

Eller om du har en honkatt som får kattungar och du vill ta bort ungarna för att du finner inte ett hem till dom så lär man kastrera honkatten också.

Jag anser precis som du att djur inte är slit å släng. Men i vissa situationer så kan avlivning vara det mäst humana för djuret.

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?