• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Mandi74

Nej, det skulle kunna leda till en massa lösdrivande djur som ingen vill tar ansvar för. Det är ändå ett humant sätt att göra sig av med ett djur på, det behöver inte lida.

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • Queenie70

Nej det hoppas jag inte blir av. I många fall är det ändå ett bra alternativ att en ägare ändå väljer att avliva ett djur om de av någon anledning inte kan behålla det. Jag befarar att ett sådan förslag kommer att resultera i många fler djur som helt enkelt övergivs och möter en mycket plågsam död istället.

• Aussiemamma

Vem ska ta hand om alla dessa djur?
    Det är inte direkt brist på omplaceringsdjur i sverige och marknaden är redan mättad!

Dessutom är gränsen otroligt svår att dra, när är ett djur tillräckligt sjukt?

• SunnyBunny

Nej jag håller inte med. Men nånstans måste lagen ändras så man kan kontrollera alla dessa oseriösa djurägare som bara skaffar ett djur utan att förstå vad det innebär. Men hur man ska lösa det vet jag inte:/

Men med ett sånt här förbud skulle det bara orsaka ännu mer djurs lidanden...tyvärr.

• Skarpa

Naturligtvis ska man ta hand om sina djur och tänka efter både en, två och femton gånger innan man skaffar dem. Men att förbjuda avlivning av friska djur kommer knappast att göra ansvarslösa djurägare mer ansvarsfulla. Man hittar bara andra, sämre lösningar på situationen.

• anayia

Nej det skulle bara leda till att djur blir overgivna eller avlivas pa andra, mindre humana satt.

• Themis

Vem ska tvingas ta hand om djuren då bara, det är ett problem.

Kanske man kunde belägga ägarna med 5 års förbud på att skaffa nytt djur om de gör en sån sak, för att säkra att man verkligen försöker hitta alternativ?

Men även det skulle säkert resultera i att djur bara överges, tyvärr.

• Oreos

nej!
    Visst, det är skitdåligt att det finns dom som avlivar friska djur, men om man inte får det tror jag att antalet djur som blir lössläppta skulle öka väldigt. Eller hemska 'hemmaavlivningar'.. huvva.. näe då föredrar jag att de kan åka till veterinären istället..

• Liniz77

Ja men alla allergiker som inte hittar ngt hem t sitt djur ska de vara tvingas överge det istället om man inte hittar ett annat hem? Däremot borde det inte vara en rättighet att skaffa djur. Man borde ha ngn form av licens. Gillar inte att folk lämnar sina sommarjatter etc. Skär i hjärtat. Min moster har en hel drös sådana vildkatter som hon matar i sitt hus. Så det finns en hel del utav dem. Hon fångade även in dem o fick dem steriliserade kastrerade så att det inte ska bli ännu fler... En sann djurvän.

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?