• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Schrewelius85

Nja nej. Jag o då nuvarande ägaren av min förra häst kom gemensamt fram till det bästa för hästen var att avliva han. O då hade hon hållr på i ett års tid o leta ny bra ägare till honom. Då hon inte hittade nån så blev de avlivning. Han va travare o i mångas ögon då lite sämre eller hur man ska uttrycka sig. O för att han skulle slippa att ev bli en vandringspokal o sönderriden så fick han avsluta sina dagar hos henne. Med ett mkt bra liv i bagaget. Inget fel anser jag. Han led inte o han har de bra nu. Vi vet var han "finns" o känner ingen ångest. Men sen folk som avlivar till höger o vänster är inte värda o ha djur.

• Queenie70
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 10:24:47 följande:

En del åsikter ni kommer med är ganska bra.

Men om det nu är så att folk skaffar katt för att senare avliva den och skaffa en hundvalp som man avlivar när den blivit vuxen för att skaffa en ny valp som man sen avlivar för att skaffa katt igen. Då måste man på något sätt tala om det där är inte okej. Det måste finnas någon gränssättning. Folk kan inte få hålla på så. En sån här lag skulle iallafall göra att dom inte kan gå och avliva djuren hur som helst och skaffa nya. Djuren får ett värde.

Tror inte ett avlivningsförbud råder bot på detta. Min erfarenhet är ändå att de som faktiskt gör sig omaket att ta sig till en veterinär och lägga pengar på avlivning ändå tillhör den ansvarsfulla sorten och att detta inte är nåt de gör på löpande band. Den kategorin människor som du talar om som skaffar nya på löpande band, är snarare de som skänker bort eller överger djuret hur som helst när det inte passar näbben längre. Ser hellre nåt slags "djurkörkort" Men i längden så handlar det nog om värderingar och attityder hos folk.
  • April barn

Nej! Visst är det en bra tanke men det skulle bara leda till fler djur som blit utslängda i skogen.

• Kitty 82

Hellre att en vetrinär avlivar djuret än att den omplaceras i flera olika hem som ett slit och släng. Det mår inte ett djur bra av heller och dessutom också hellre att vetten avlivar djuret än att ägarna gör det på nått sätt pga dom inte blir av med det.

• Matillin

Ladyline- Exakt grisar är ju inte lika söta och smakar dessutom för gott. Jag förstår ts. Visst är det synd att så många behandlar djur som leksaker. Men det blir lite dubbelt att tycka synd om dom få husdjur som avlivas på grund av ointresse eller tidsbrist när det varje dag avlas fram en massa lika mycket "värda" djur endast som mänsklig föda. Tror inte att ts har något problem med att äta rosa i hagen eller nasse gris? Eller har jag fel?

• Kerubmamman
    Skehamn2011 skrev 2011-02-13 09:28:17 följande:
    Sluta snacka om slaktdjur. Jag skrev klart och tydligt i rubriken att det handlar om HUSdjur. Man kan inte jämföra mat med våra familjemedlemmar som vi skaffar just som sällskap och inget annat.
    Från wikipedia: 

Husdjur eller kallas djur som människan tämjt och/eller domesticerat, och utnyttjat för att bland annat få mat och hjälp med tyngre arbeten. Exempel på husdjur är ko, får, get, kanin, hund, katt, gris, tamhöns och häst. Se vidare djurskötsel.

Numera kallas ofta även sällskapsdjur för husdjur.

-----

Alltså är det helt korrekt att kalla "slaktdjur" för husdjur

För att svara på frågan i ts; nej, det är helt befängt och naivt att vilja förbjuda avlivning av husdjur.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • morotsland
    Matillin skrev 2011-02-13 12:11:45 följande:
    Ladyline- Exakt grisar är ju inte lika söta och smakar dessutom för gott. Jag förstår ts. Visst är det synd att så många behandlar djur som leksaker. Men det blir lite dubbelt att tycka synd om dom få husdjur som avlivas på grund av ointresse eller tidsbrist när det varje dag avlas fram en massa lika mycket "värda" djur endast som mänsklig föda. Tror inte att ts har något problem med att äta rosa i hagen eller nasse gris? Eller har jag fel?
    Precis. Vill man verkligen värna om djuren är det kött- och äggindustrin som behöver åtgärdas. Den där kaninen/hunden/katten som avlivas har åtminstone - tsk från alla burhöns och industriuppfödda grisar - förmodligen haft ett bra liv. Grisar och höns däremot kan vi plåga hur mycket som helst OCH sedan döda.
  • Pallas

Jag håller inte med. Den enda rimliga förlängningen är att köttindustrin förbjuds och det tycker jag inte behövs. Starkare djurskydd behövs däremot.

• April barn
    morotsland skrev 2011-02-13 13:10:55 följande:
    Precis. Vill man verkligen värna om djuren är det kött- och äggindustrin som behöver åtgärdas. Den där kaninen/hunden/katten som avlivas har åtminstone - tsk från alla burhöns och industriuppfödda grisar - förmodligen haft ett bra liv. Grisar och höns däremot kan vi plåga hur mycket som helst OCH sedan döda.
  • Matillin

Ladyline- Precis, det läggs liksom lite krut på fel "husdjur" i den här tråden.

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?