Inlägg från: Skehamn2012 |Visa alla inlägg
  • Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • Skehamn2012

Sluta snacka om slaktdjur. Jag skrev klart och tydligt i rubriken att det handlar om HUSdjur. Man kan inte jämföra mat med våra familjemedlemmar som vi skaffar just som sällskap och inget annat.

• Skehamn2012
    Matillin skrev 2011-02-13 09:45:28 följande:
    Är en katt mer värd jämfört med en gris? Det finns dessutom dom som har grisar som husdjur. Grisar är intelligenta varelser och antagligen smartare än katter Klart man kan jämföra slaktdjur med andra djur, varför skulle man inte? Men vi kan ju jämföra med kaniner/harar i skogen. Dom får vi skjuta så varför inte få avliva kaninen Pelle hos veterinären som 10 åriga Lisa har tröttnat på? Mer humant än att släppa ut kaninen i skogen!
    Inte alls. För det är 10 åriga Lisas föräldrar som ansvarar för kaninen. Lisa har inget ansvar. Tröttnar hon så får föräldrarna ta hand om den kanin dom skaffat till sitt barn. Djur är inga leksaker. ANSVAR tack!
  • Skehamn2012

En del åsikter ni kommer med är ganska bra.

Men om det nu är så att folk skaffar katt för att senare avliva den och skaffa en hundvalp som man avlivar när den blivit vuxen för att skaffa en ny valp som man sen avlivar för att skaffa katt igen. Då måste man på något sätt tala om det där är inte okej. Det måste finnas någon gränssättning. Folk kan inte få hålla på så. En sån här lag skulle iallafall göra att dom inte kan gå och avliva djuren hur som helst och skaffa nya. Djuren får ett värde.

• Skehamn2012
    realist skrev 2011-02-15 06:46:55 följande:
    Nej, jag välkomnar absolut inte en sådan lag.

Jag är över tygad om att en sådan lag skulle tvinga fram en grym brutalitet gentemot djur hos oss människor. Roten till detta skulle vara desperation,
    Ibland är läget akut. Man kan inte vänta på att rätt ägare dyker upp när man ska omplacera, man kan inte ha kvar djuret längre oavsett hur mycket man vrider och vänder på det.

Då är det bättre att djuret avlivas även om det är friskt. Då sker det i alla fall med humana metoder. Hellre det än att folk lägger sina husdjur i säckar, lämnar dem i skogen, slår ihjäl dem med verktyg eller mot en betongvägg, hänger dem i sitt eget halsband, låter dem svälta mm.

Varje veterinär ska däremot ha rätten att neka avlivning av friskt djur, men det ska alltid finnas ett alternativ om den veterinären säger nej.

Det vi istället behöver är en lag som reglerar vem som får köpa husdjur och vilken typ av husdjur som den personen/familjen har förutsättningar för att äga.

Det där du beskriver där är ren sadism. Jag hoppas verkligen inte att normala barnfamiljer ägnar sig åt den typen av djurplågeri. Jag är dock blågögd och visst vet jag att människor beteer sig så mot djur. Ofta har dom också barn. Det gör att man inte kan låta bli att fundera över hur dom är som föräldrar och hur lämpliga dom är som förebilder för barn. Stackars barn som får se sina föräldrar tortera ihjäl djur. Ser man sånt så måste man ta det på allvar. Det börjar oftast med djurplågeri och slutar med....ja ni förstår.....

Det där är inget normalt förekommande. De personer som gör så är inte riktigt friska i huvudet.

Det där sista du skrev håller jag garanterat med om. Vem som helst ska inte få skaffa djur. Husdjuren har för låg status här i Sverige. Det måste åtgärdas på något sätt.
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?