• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • outlast

Nolltolerans alltså, allt liv är heligt? Ser fram emot när herrelösa hundar och katter tar över gatorna, guldfiskarna reclaimar haven och papegojorna öppnar egna konton på Familjeliv. Eller vänta nu... De har ju uppenbarligen redan konton här?

• isisisis

Det är en sak att skydda utrotningshotade djur.
    En helt annan att hålla liv i vartenda husdjur.
    Jorden är redan överbefolkad,och husdjursindustrin tär också på miljön.
    Det finns nästan lika många hundar som människor.

• MammaG
    vampyria2 skrev 2011-02-15 07:01:22 följande:
    Oj då ska vi alla bli vegetarianer då eller Drömmer
    Iofs är det inte alls någon dum idé, men nu tror jag å andra sidan inte att de köttproducerande djurkrakarna räknas som husdjur som avlivas av veterinär. Så vida du och fin familj inte äter hundar och katter, förstås
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Oj vad det blåser

Nej, tyvärr så tror jag att det kan bli en ganska så konstig lag där husdjuren blir förlorarna ändå.

Bättre att katter och hundar och andra husdjur avlivas på ett värdigt sätt än att de blir sopor då folk tröttnar.

• FruSen
    Oj vad det blåser skrev 2011-02-15 11:08:19 följande:

Nej, tyvärr så tror jag att det kan bli en ganska så konstig lag där husdjuren blir förlorarna ändå.

Bättre att katter och hundar och andra husdjur avlivas på ett värdigt sätt än att de blir sopor då folk tröttnar.

Håller med. Kommer nog att bli ännu fler "sommarkatter" av en sådan lag tror jag.
  • rosyposy

Nej det är ett dumt förslag. Det skulle endast ge en dramatisk ökning av hemlösa hundar och katter samt försök att avliva husdjuret själv.

• redneck girl

det funkar ju inte förstår du väl ts.är det bättre folk står med en påk och försöker döda djuret själva? ska du ta åt dig att ta hand om alla herrelösa djur? de flesta försöker nog med omplacering. men om det inte går...då är det väl bättre om de får dö än bli lämnade vind för våg och svälta ihjäl.vad är mest humant...

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • MammaG

Jag röstade "Ja", men det finns betänkligheter. Å ena sidan så påpekar skribenter att det skulle få folk att ta saken i egna händer och avliva djur på egen hand. Å andra sidan så finns det as som redan gör det, trots att det i dagsläget inte är förbjudet att avliva friska djur.

Vad det egentligen skulle behövas är lagstiftning kring husdjurhållning; en stramare sådan. Det finns alldeles för många idioter som skaffar djur för att de är söta och sedan gör sig av med dem av alla möjliga imbecilla skäl: påhittade allergier, påhittad tidsbrist och att det blir skräpigt med djur.

Det är skandal att en av alliansens första åtgärder var att avskaffa Djurskyddsmyndigheten, den borde ha varit kvar och haft betydligt större befogenheter än den hade

• MammaG
    outlast skrev 2011-02-15 10:56:47 följande:

Nolltolerans alltså, allt liv är heligt? Ser fram emot när herrelösa hundar och katter tar över gatorna, guldfiskarna reclaimar haven och papegojorna öppnar egna konton på Familjeliv. Eller vänta nu... De har ju uppenbarligen redan konton här?

Allt liv ÄR heligt
  • MammaG
    isisisis skrev 2011-02-14 18:14:33 följande:
    Bättre att djuren får somna in om de inte har ett fullgott hem eler om de mår psykiskt dåligt,eller är gamla och skröpliga.
    Uridiotiskt förslag TS.
    Är inte "gammal och skröplig" en direkt motsats till vad ts skriver: "friska djur"?
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?