Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Sluta äta kött om ni nu tycker så synd om djuren. Fast det är förstås skillnad på fula grisar och söta katter...

• morotsland
    Matillin skrev 2011-02-13 12:11:45 följande:
    Ladyline- Exakt grisar är ju inte lika söta och smakar dessutom för gott. Jag förstår ts. Visst är det synd att så många behandlar djur som leksaker. Men det blir lite dubbelt att tycka synd om dom få husdjur som avlivas på grund av ointresse eller tidsbrist när det varje dag avlas fram en massa lika mycket "värda" djur endast som mänsklig föda. Tror inte att ts har något problem med att äta rosa i hagen eller nasse gris? Eller har jag fel?
    Precis. Vill man verkligen värna om djuren är det kött- och äggindustrin som behöver åtgärdas. Den där kaninen/hunden/katten som avlivas har åtminstone - tsk från alla burhöns och industriuppfödda grisar - förmodligen haft ett bra liv. Grisar och höns däremot kan vi plåga hur mycket som helst OCH sedan döda.
  • morotsland
    dannya skrev 2011-02-14 12:03:26 följande:
    Det hade blivit bättre med en sådan lag, men det finns nackdelar med den också, det hade blivit mycket övergivna djur tyvärr...

Jag tycker däremot att man ska endast får skaffa djur om man klarat av "Djurkörkortet" Där får man lära sig om djuret och ta ansvar om djuren som man skaffar sig. Det ska inte vara så lätt att bara skaffa sig ett liv! Så borde det vara med barn också, gå en kurs innan barnet/barnen kommer:)
    Och grisar, kor och höns är inte liv?
  • morotsland
    Alexandra992 skrev 2011-02-15 04:54:20 följande:

En lag vet jag inte, men däremot tänker jag något i dessa banorna...

Att man först och främst gör olika djurhem som är tillfälliga för såkallade veterinärsdjuren som kommer dit och ska avlivas, men är friska. Dvs djuren tas emot av ägarna men slussas direkt vidare, personer hämtar sen upp djuren, dom blir omhändertagande av djurvänner och får sen nya, permanenta hem.   Hur detta skulle bli möjligt vet jag däremot inte. Eller kanske veterinären vid telefon kan ge telefonnummer till personer/djurhem som akut kan ta emot djuren utan kostnad?

Däremot, en lag kan nog få motsatt effekt, som flera har skrivit. Kanske folk istället struntar i djuret, dumpar av det i någon skog, säljer som reptilföda osv. I så fall ser jag hellre att djuret får somna in :/

Men jag håller med dig, djur är levande varelser och inga leksaker.

Har vi rätten att bestämma när de inte ska få leva längre?
    Om vi nu tänker friska djur....

Men om vi avlivar hunden/katten/kaninen och sedan äter upp den, är det ok då?
    För för vi tar ju oss rätten att bestämma att de djur som hamnar i köttdisken ska dö.
  • morotsland
    riboflavin skrev 2011-02-15 12:22:05 följande:
    Ja, det är helt absurt att man kan knata in i en djuraffär och köpa ett liv för ungefär lika mycket pengar som en påse chips kostar (tänker närmast på möss som hos den lokala djuraffären kostar 25 kr).

Riktigt skrämmande är det med folk som gång på gång köper ett ungt djur och sen gör sig av med det när det blir könsmoget, och sen köper nytt.

Har genom en omplaceringsorganisation kommit i kontakt med ett flertal persoer som bär sig åt på det viset, och den kommunala djurskyddsinspektören kan inget göra eftersom det inte förekom regelrätt vanvård. Hon var bara tvungen att stå och se på helt maktlös hon med.
    Man kan också gå in på ica och köpa kött som varit liv. Och det kostar inte heller särskilt mycket eftersom det är billigt att hålla djur instängda på små ytor, inte låta dem leva ett naturligt liv etc. Men av nån anledning vurmas det alltid mer för hundar än för grisar...
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?