Inlägg från: Gurkburk |Visa alla inlägg
  • Gurkburk

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Jag förstår din frustration. En del människor borde verkligen inte få ha husdjur. Det är bara att läsa trådar här på forumet i stil med "kattjäveln har kissat på mattan igen, nu ska den faan bort" eller "jag är så förbannat trött på sambons hundkräk, nu åker han ut". Det finns otaliga med dem. Tyvärr är det alldeles för lätt att införskaffa djur utan att man har någon som helst kunskap om djurets behov och beteende.

Att man avlivar fullt friska husdjur för att man tröttnat på dem eller de inte passar in i ens liv längre är ju naturligtvis för jävligt och de som gör det borde ha förverkat sin rätt till att ha djur, men att förbjuda veterinärer att avliva skulle nog tyvärr leda till än större lidande för djuren. Ställ istället högre krav på djurägarna och sprid kunskap om djurens behov.

• Gurkburk
    MammaG skrev 2011-02-15 11:19:21 följande:
    Lisa tio år ska inte ha en kanin öht om inte hennes föräldrar är införstådda med att det är de som ska sköta och ta anvar för kaninen
    Håller med dig där. Man ska inte skaffa djur till barnen. Skaffar man djur ska de vara till familjen och det är de vuxna som ska ha huvudansvaret för familjens husdjur och dess välbefinnande. Lika självklart borde det vara att sätta sig in i djurets behov innan man skaffar det och att vara medveten om att man tar ansvar för ett djur för många år framöver.  

Tyvärr fungerar det inte så i alla familjer och en lagstiftning om att så borde vara fallet är knappast realistiskt. Jag blir vansinnig när jag hör om människor som gör sig av med sina husdjur för att de tröttnat på dem, de kissar på mattan för att de inte är kastrerade, de river på väggarna för att de inte aktiviteras, m.m., men att tvinga dem behålla dem är knappast till djurets fördel. Däremot borde det ställas högre krav på djurägare och det borde vara betydligt enklare att sätta djurförbud på folk. 
Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?