• Herus

Upprepande missfall

Tänkte om det va några som ville kämpa tillsammans.. ??

• Svar på tråden Upprepande missfall
  • Tricia

Tack Thalis ... ja det här är mkt jobbigare än första missfallet, nu oroar jag mig verkligen för att det ska vara nått fel på mig eller sambon.. känns inte alls kul. Känns svårt att tänka att det bara är slumpen.

Så trött på den här karusellen nu och vill verkligen inte gå igenom det här igen. Finns det inget sätt att få gyn att kolla lite närmare om man har nått fel?

• Tingelsvanzen

Hej! Nu har jag en knäpp fråga. Alla tjatar ju om att efter vecka 12 så avtar risken för mf markant. Hur räknas v.12? T.ex. nu är jag i vecka 6 men det är 5+4. Är risken mindre när man är i v.12 eller ska det vara efter 12+6?

• malinorebro

Tingelsvanzen:

Det är nog många spekulationer runt det där å att de flesta missfall sker i v 10 men om man därimot gjort vul i v 7-8 å sett liv så är man nästan lika säker som om man gått över v 12 men jag gjorde vul både v 7 och 8 å såg liv men i v 10 va det dött så ???? det är bara att hålla tummarna å tänka possitivt... Håller tummarna för dig nu det ska nog gå vägen ska du se =)

• Tricia

Har också förstått det så... att de flest mf sker inna v 10 men kan ta ett par v på sig att komma ut..

Har hört också att om man i v8 sett ett foster i rätt storlek o med pickande hjärta, är risken minimal. Vid mitt ma såg vi hjärtat i v 8 men fostret var för litet.......

• Thalis

Tricia: Efter 3 missfall så kan man få göra missfallsutredning,och då kollar dom din livmoder, och tar blodprov för olika typer av analys bl a för att se om någon av er har något fel på arvsmassan. Men jag tror inte att de gör missfallsutredning innan 3 missfall om det inte finns något känt sjukdom i familjen!

Men vänd dig till gyn och hör vad de säger!

Kram

• Tricia

Nej jag vet, de är ju hårda på det där..... bara jag som tänkte att eftersom jag gjort en abort innan missfallen kanske det kan påverka? Fast det är ju ett långskott men jag ska fråga, kan ju inte få mer än ett nej

• Thalis

Det finns folk som säger att en abort inte påverkar möjligheten till,men jag vet faktiskt inte! En abort kan lämna ärr i livmodern och ärr kan i sin tur göra att ett ägg inte fäster eller släpper! Det är därför livmodern undersöks i missfallsundersökningen.

Men missfall kan bero på så mycket mer! Så fäst dig inte vid den tidigare aborten,oftast så beror missfall på att något gick fel med själva embryot!

Tycker faktiskt att du ska ta kontakt med din kvinnoklinik,så får du säkert bättre information!

• Tricia

Ja jag ska prata med min gyn när hon är tillbaka från sin semester ... Tror väl inte heller det är aborten mer orolig för mina ägg eller sambons spermier, det där med kromsomfel.....
    Tack för alla dina svar

• Thalis

Tricia: Visst kan det bero på kromosomfel men bara 5% av paren uppvisar detta!
    Så det kan lika väl bero på ren otur!
    Vet att man oroar sig sjuk men,tänk så här:Visst har man gått igenom tråkigheter,men det kommer att lyckas i slutändan!

• fru smultron

Tänkta ansluta mig här om det är okey...

Har under 2005 förlorat 4 graviditeter ( ett x i jan, MF i aug, MA i okt, MF i dec)...så inget super kul år direkt.
    Ska äntligen få påbörja min utredning nu i veckan på torsdag, är både nervös och lättad över att något händer. Vet inte vad man ska hoppas på, att de ej hittar något, eller att de hittar något......
    Ialla fall det skulle kännas bra att ha kontakt med andra i samma situation, då alla mina vänner blir med barn utan några problem eller missfall vilket gör att man känner sig ganska ensam och misslyckad på något konstigt sätt?!

Svar på tråden Upprepande missfall