• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Pilea

Barbamammans...
    Tyra tackar o bockar, iofs är hon på dagis, men iaf

Kan du inte maila o fråga läraren om det är godkänt eller om det måste kompletteras för att det ska bli godkänt så du får klarhet. Eller krävs det redan komplettering för att bli godkänt o du inte riktigt vet hur du ska gå tillväga?

Ok, skönt att det verkar bättre med Agathon!

Tycker också att familjen annorlunda är bättre, men den där galna familjen Blad var ju rolig  

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • 7 michelingodingar

pilea jag vet inte så här skriver hon först:

Du har skrivit om texten till modern svenska på ett bra sätt utan att förändra originaltextens innehåll och använder ett språk som skulle kunna användas i en annons i en tidning idag. Bra! Det är bra att du skrivit om texten efter eget huvud och anpassat den mer till hur en annons skulle kunna se ut idag; ett klart plus! Du har gjort en helt ok språkhistorisk analys; dock hade du kunnat utgå mer från kursboken och hade då fått lite mer kött på benen.

och sen står det så här;

Omdöme: Innehållsmässigt ser det bra ut, men komplettera styckeindelningen och lämna in till mig igen.

• Pilea

Barbamammans...
    Ok, det skulle jag tolka som att det överlag är bra, men att det krävs en liten komplettering för att det ska bli helt godkänt. 
    Sen vad som menas med styckeindelningen har jag ingen susning om!  

• 7 michelingodingar

pilea:ja o alttså är det inte godkänt förrens den kompletteringen är gjord .... så fattar jag det nu när jag läst det några ggr

• Pilea
    7 michelingodingar skrev 2010-10-19 11:05:30 följande:
    pilea:ja o alttså är det inte godkänt förrens den kompletteringen är gjord .... så fattar jag det nu när jag läst det några ggr
  • Pilea

Fina virkade maten som Tyra fick imorse!

• lunaria

x-girl: din stackare som blivit dålig igen då!! hoppas du får vila något o ta det lugnt.

pilea: ja stort grattis till Tyra{#emotions_dlg.flower}. vilka fina virkade matgrejer hon fick . men haha, vilken tjej som inte vill att ni ska sjunga . här blir det väl inte att sjunga vid Noah's säng, i såna fall får man väl stiga upp klockan 3 på natten .

jag förstår att ni bojkottar kroppkaksmiddagen. va tusan, barn är väl det som kan lyfta upp middagar och sådant. vaddå sitta still, som att man vill att barn ska sitta som stela pinnar vid bordet under flera timmar?? har ju iofs hört att ni fått vara med om liknande kommentarer förr så det förvånar mig väl inte att de är såna, men gud vad de missar av barnen när de håller på så där .

barbamamma: kom på att jag kanske här kan förklara vad som menas med korrekt styckeindelning då jag inte vet hur mailen funkar.

stycke 1:

Det var en gång en liten råtta som heter scabbers. 
    Han var Saras råtta 
    Han åt mest ost hela dagarna

stycke 2: Det var en gång en liten råtta som heter scabbers. Han var Saras råtta. Han åt mest ost hela dagarna.

stycke 1 kallas hybridstycke, ej korrekt. vanligt att man skriver i forum och liknande så det är lätt att tro att det är okej. stycke två är korrekt. det svåraste är att veta när man ska ha nytt stycke, men det är inte när man tycker att längden är hanterbar utan det är när man börjar på nytt ämne och då gör man antingen ett indrag eller en blankrad. jag har skrivit 2 hela sidor i sammanhängande text en gång och det är helt okej. man kan få tillbaka texter annars..hoppas du blev mer klok på detta, är inte så duktig på att förklara

oj 1000kr var ju bra med pengar iaf, va bra!! . nu har vi fått 3 bud redan så jag hoppas iaf få komma upp till minst 600kr på våra 8 auktioner. har iofs en pop-overall ute så den hoppas jag kan gå upp en del .

suck va skruttan har krånglat idag när hon ska somna, hon vet inte vad hon vill!! tror hon är på gång med så mycket. en gullig sak hon börjat göra är att leka tittut. jag lade hennes snutte framför ansiktet igår och sen drog jag bort den och sa tittut. vad hon skrattade . sen har hon gjort så idag själv, lägger den över ansiktet o drar bort den och ser så busig utKyss.

• 7 michelingodingar

am zandra:mailade precis till dig tror jag fattar men jag måste sätta mig o stenglo på det i lugn o ro för o fatta galoppen sen men får ta vid ett lugnare tillfälle
    har iaf nästan blivit helt klar med uppgift 2 suck har lite kvar o skriva så får vi väl se vad hon tycker om den uppgiften då.

ja 1000 kr att shoppa i ullared förCool nää men det är helt ok,hade avslut på några auktioner här nu som gav lite extra pengar så nu väntar jag o hoppas dom pengarna kommer innan fredag iaf

haha vad gulligt det är när dom börjar leka tittut jobbigt bara när dom vill så mycket o blir så frustrerade!!

pilea:men vilka söta matvaror o smidigt att dom är virkade då går dom ju inte sönder lika lätt o kan tvättas ju

nää gud jag skulle ju ringa bup får göra det på stört innan jag glömmer det igen!!!!!

• Xgirl83

Ja det verkar vara mjölkstockning för jag har huvudvärk och känner mig konstig precis som sist. Fick nyss ännu mycket mer ont i huvudet så jag ska ta ett par tabletter precis här och lägga mig på soffan. MEN jag känner inget ont i brösten. Men jag minns att jag hade mjölkstockning när jag ammade Selma också, och inte hade direkt ont då heller. Andreas har kommit hem från jobbet så han tog precis med sig Selma ut. De har en väldigt lugn period på jobbet nu mellan semestrar och vinterhalka (han är bilplåtslagare) så han tyckte nog bara det var skönt att få gå ifrån jobbet för de har väldigt långtråkigt och segt just nu. Och så får han ju betalt från norska "försäkringskassan" för att vara hemma och ta hand om barnen när jag är sjuk så det kostar oss inget.

Zandra: Men vad gulligt att hon leker tittut! Och redan!

Barbamamman: Ja sådär om styckesindelningen var det jag också tänkte på om hon menade. Men din lärare formulerade sig ju lite otydligt.

Pilea: Men vad löjligt att de inte vill att ni tar med barnen, det är ju deras barnbarn!! Jag hade fet-bojkottat! Och att de inte prioriterar sitt barnbarns födelsedag tycker jag också är konstigt.

Nej nu får jag lägga mig ner en stund och hoppas att tabletterna snart hjälper lite.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

ursäkta spammande, men mailen är inte tillförlitlig o mitt word har hänt nå't med o jag tänkte hjälpa dig barbamamma så du slipper sitta med huvudbry över blankrad och indrag dessutom. detta är lixom två olika sätt att börja nytt stycke med.

när man gör indrag så börjar det första ordet i ett nytt stycke en bit in på en ny rad, vid vanlig wordtext ca 5mm in på raden. ex:

Xxxxx xxxxx xxxxxx xx xxxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxx xx xxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxxx xxx xx xxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxx xxxx xxxx.
          Xxxxx xxxxx xx xxxx xxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxx xxx xxxx xxxx xxxx xxxx xxx xxxx xxxx xxxxxx xxxx xxxxx xxx xx xxxxxxxx xxx xxx.

när man gör blankrad så lämnar man en hel rad tom mellan styckena, ex:

Xxxxx xxxx xxxx xxxxxxxxxxx xxx xxxxxxxxxxx x  xxxxxxxxxxxxxxx xxxx xxxxxxx xxxxxxx xxx xxxxxxxxxxxx  xxxxxxx x xxxx xxxxxxx.

Xxxxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxxxx x xxxxxxxxxxxxxx xxx   xxxxxxxx xxxxxxxxx xx  xxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxx xxxxxx xxxxxx xx.

hoppas du ser skillnaden på dessa två och man väljer alltid det ena eller det andra sättet att skriva på. jag tycker att indrag kan vara jobbigt att läsa så jag använder alltid blankrad, men det är en smaksak .

du kommer fixa det här!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)