• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • lunaria
    x-girl: nämen gud, jag glömde ju kommentera om din mormor, har de fått kontakt med henne ordentilgt nu?? är så hemskt när de ramlar så där!!

du behöver inte känna dig som en dålig mamma alls!! jag tycker att Dan är mer konsekvent än mig ibland och just i stunden så kan jag känna mig som en väldigt dålig förälder, men oftast har man igen det lite senare att man faktiskt håller fast vid det man säger. man får tillåta sig själv att tappa tålamodet och inte vara så pedagogisk. när jag försökte få ungarna samsas om leksakerna i helgen drömde jag mig bort till en barnfri atmosfär, tänk att bara få sitta på en tropisk ö med en bok och paraplydrink . har haft bättre helger kan ja säga än denna, kände mig så opedagogisk och framförallt stum av förundran när man hamnade i denna situation där ungrna bara bråkade om leksaker hela helgen.

jag provade väva lite igårkväll, och det är faktiskt enklare än vad man tror . jag kommer dock inte kunna få sån stor matta/väv som på bilden då jag har en mindre vävram.

madde:så kul att det gick att ändra . du kommer säkert tycka det är kul att få komma tillbaks o jobba lite även om dte såklart är jobbigt att få lämna plutten hemma .

barbamamma: men gud så billiga grejer!! gav du kanske 300 för hoppgungan?? jag skulle gärna vilja ha en sån, men de liknande jag sett är ju dyra!!
    bra att din syrra bad om ursäkt, vet knappt hut verkar det som!! de säger ju att flest olyckor dessutom händer om man ska väja undan från smådjur så då är det bättra att bara köra.

vilken härlig bm du haft!! kul att de ringer upp oxå o hör att allt är bra .

usch jag fick kalla kårar när hon slog sig. brukar hålla koll på henne . trodde hon skulle få ett blåmärke i huvudet idag för hon slog sig rätt hårt, men inget märke alls idag..

glittrax: om hon inte har borderline så har hon iaf något annat psykiskt problem som hon verkligen borde söka hjälp för!! stackars din bror verkar ju rätt så normal annars, men håller på o bli konstig pga sin relation med henne. och soc kan ju inte bara ta ifrån honom barnet, speciellt inte när ni kan vittna om hur konstigt hon beter sig!! 

jag ska sy dopklänningen i vitt satintyg och med organzatyg med strass.

ain: ja herregud, att ändra om hela trädgården är väl lite för mycket, där hade gränsen gått för mig!! det verkar som äldre förskolefröknar är lite så att de ska visa sig duktiga och veta bäst lixom. skönt at det fungerar bra mellan er nu. och att hon gör tråkgörat är väl inte dumt
    kul att tomtköpet är klart nu .

puh vad mycket ni skrivit, hoppas jag inte missat en massa!! idag började jag sy på klänningen, men min lilla skrutta tjuter högt så fort hon hör symaskinen. konstigt för hon brukar ju inte reagera märkvärt när man dammsuger ens . men jag fick klart en pytteliten del iaf

kommer ni ihåg när man kan börja med smörgås eller liknande till våra små?? när Linn äter så här mycket känns det skumt att ge så mycket välling...hon ser så sugen ut på smörgås när vi ger Noah en så jag undrar om man inte kunde ge en liten bit med smör till henne..men det kanske är alldeles för tidigt?? idag har hon förresten bumpat på rumpan en bit, herregud, undrar vart det här ska sluta
  • Madde01
    barbamamman- vilken toppen bm som ringer o kollar Glad är det rutin när man snittas elr?

Zandra- Jag skulle inte våga ge Julius smörgås än, men det skulle säkert funka.. Men jag är en sådan töntig höns mamma.. haha, är livrädd att han ska sätta i halsen o kvävas.. Det är min absolut största fasa kan jag berätta.. Det är nästan fånigt.. Så på bvc visade hon mig hur jag skulle göra om han skulle sätta i halsen när jag berättade om min rädsla för det..  Vilken super duktig tjej du har Glad Julius kan ju itne ens sitta stadigt själv än .. han ramlar bara ihop Rynkar på näsan

Jaha, nu var det besämt 10jan börjar jag.. Ska bli skönt men det känns ur jobbigt just nu Rynkar på näsan får ju ångest av det beslutet, men vet att det är bäst för oss alla.. Men jag menar har inte varit i från Julius mera än 20 min under dom här 8månaderna.. Så måste kanske lämpa över lite ansvar någon gång här på sambon så inte jag tar över för mycket nu, så dom också får in ltie rutin, just nu är ju sambon endast lek för Julius.. Han har ju itne matat han elr något sådant.. jag har ju automatiskt tagt på mig allt det ansvaret.. Det kanske är lite dumt, men eftersom han jobbar så mycket så har det bara blivit så...
  • lunaria

madde: jag förstår att du inte känner dig så glad över beslutet just nu kanske, men det kommer!! men oj, har du inte låtit din sambo ens ge någon smakis eller gröt?? jag tycker du redan nu ska försöka få din sambo att ta över lite så han inte får en chock när han ska sköta allt själv . jag tror nog det är bra att du får jobba lite så att din sambo och Julius får knyta an ordentligt och få in rutiner som du säger .

Dan's mormor var så hemskt orolig för att Noah skulle sätta i halsen av vindruvor, men helt otippat så satte han en banan i halsen när han var liten. det jag menar, man kan aldrig sitta och funderaa kring såna saker, det kommer så plötsligt och kan hända av det mest oväntade..Linn äter majskrokarna jättebra så jag tror nog hon skulle fixa att äta lite mjuk smörgås, men jag funderar kring salter och gud vet vad alltså rent näringsmässigt. tror jag hade något bättre koll när Noah var bebis o sen nr han blev större så glömde man av allt

• Ain

just det, hur gar det för din mormor Xgirl? Det är ju jobbigt när de gör illa sig sadär, det är svart att komma tillbaka när man är äldre

zandra: hehe, jag har ju gett Benjamin bröd i ett par veckor nu! och pasta och ris och broccolibitar (kokta, fast de tycker han inte om). Han blir SA arg om vi sitter och äter och han inte far, sa han har fatt bröd att gnaga pa. Och majskrokar och smörgasran. jag tänkte inte ens pa att  man kanske inte kunde ge dem bröd? Jag brukar dock undvika att ge jättemycket bröd, för det är ju ända salt i det.

Madde: det blir säkert jättebra med ditt jobb. Om det är möjligt kan det ju vara bra med en liten inskolningsperiod (för er bada tva, det är nog jobbigast för dig...). Med Miriam började jag jobba da hon var 5 manader (här har vi bara 4 manaders mammaledighet) och det gick bara bra. Ganska jobbigt för mig, men jag kunde ga hem ganska tidigt och hon var hos en bra dagmamma (en av mina bästa kompisar) och Julius är ju hos pappa, sa han kommer inte att lida. Ring ofta hem till pappan sa slipper du sitta och oroa dig i början.

barbamamma: oj vad mycket shopping du fick gjort! En sadan gunga är ju verkligen bra sa man slipper borra i taket...

• Xgirl83
    Madde: Jag förstår att det känns jobbigt, det är ju en stor omställning att plötsligt vara utan sin bebis om dagarna. Jag tycker absolut att du ska låta din sambo göra mer med skötseln av Julius, annars blir det kanske jobbigt för er alla tre. Du kan ju gå hemifrån någon/några timmar då och då t ex. Jag förstår dig helt ang. att han ska sätta i halsen, jag har också blivit jättenojig med det! Även med Selma har jag blivit det, var inte sådan när Selma var bebis.

Glittrax: Men oj, hon låter ju inte riktigt klok! Ja något måste ju vara fel på henne. Vara 36 år och bete sig som en barnunge! Frågan är ju om din bror också är så "hemsk" eller om han blir hjärntvättad av henne...

Barbamamman: Men så skönt att din syster bad om ursäkt! Hennes sambo verkar ju vettig då! Vilken underbar BM som ringde dig!! Trist att svenskaläxan var så svår nu. Ja jag borde väl ta en tur till Ullared, har väl bara 30 mil så det är ju inte SÅ farligt! Men som Ain skrev gäller nog här med, att Andreas hellre skulle dö än åka dit. Lite som Ullared-Kjell typ.

Ain: Haha, skönt att svärmor stryker, det som är såååååå tråkigt! Kan hon komma hit och vika tvätt? Jag har hur mycket som helst som ska vikas. Förstår att det kan bli lite problem med uppfostran, sånt kan ju bli himla jobbigt. Kul att Miriam tyckte om din kollega! Förresten har jag också den boken "Växa - inte lyda" och den verkar jättebra! Men jag började läsa i den precis innan Arvid föddes och sen dess har den tyvärr blivit liggande, men jag planerar att återuppta den inom en snar framtid.

Zandra: Minns tyvärr inte när man kan börja med smörgås, känns som att det var senare men vet tyvärr inte. Men om hon kan hantera det så går det säkert bra nu. Oj oj, Linn slutar aldrig att förvåna verkar det som!! Kul att det var så enkelt att väva, hoppas du kan känna dig avslappnad med att syssla med det också.

Tack vad snälla ni är. Men som idag har mitt vanliga humör varit tillbaka och jag känner mig inte alls som någon dålig mamma. Men typ tors-sönd kände jag mig bara SÅ arg och irriterad på allt. Jag blir sån då och då, och det är inte PMS för jag har inte fått tillbaka mensen än. Fattar inte vad det beror på. Så det var väl att jag var så irriterad och sur mot Selma de dagarna som kändes jobbigast. Men det vi gjorde igår var nog effektivt för oj vad lätt det var att få henne att städa ikväll! Nej jag gillar inte heller att hota med straff, men som Ain säger så är det ju en annan sak med konsekvenser. Jag menade ju faktsikt på riktigt att om hon inte städade klart nån gång så skulle det ju bli alldeles för sent för att läsa bok, för det var ju redan sent vid det laget. Och t ex om vi går hem från dagis och Selma segar jäääääääättemycket så säger jag till slut att hon får sitta i vagnen om hon inte kommer, och det är inte heller menat som ett straff egentligen utan att vissa gånger skulle vi verkligen aldrig komma fram/hem om vi skulle hålla hennes tempo helt när hon går. Andreas är nog mer så att han kan slänga ur sig tomma hot som han inte har tänkt genomföra, men han kommer ju på sig när man säger till honom. Som igår så sa han att om hon inte städade så skulle han hämta en påse och slänga alla saker som låg på golvet...inte så pedagogiskt kanske tycker jag. Men JAG kan ju inte ta ansvar för vad han gör heller.

Arvid var rätt omöjlig här på eftermiddagen och kvällen och skrek så fort vi la ner honom i sängen, och han tänkte då inte sova. Att vagga på sängen hjälpte inte heller. Till slut rotade jag fram en napp och testade, och herre gud, han sög på den som det var det bästa han provat! Så jag la honom i sängen och han låg helt tyst och sög på nappen och somnade efter en stund. Vi försökte ju få honom att ta napp då han var mindre men han spottade bara ut den, så vi hade gett upp. Selma ville heller aldrig ta napp.

Det var trevligt med besök idag! Min vän har en bebis född i juni men trots att han bara var 3 v yngre än Arvid så kändes det som stor skillnad. Han var inte stadig i kroppen alls och hade t ex aldrig suttit uppallad i matstol. Så jag kände att min lille Arvid kanske inte är så sen trots allt. Han är ju trots allt väldigt stadig i kroppen nu, men det kan ju hända mycket på de tre veckor det skiljer mellan våra bebisar.

Jag har inte hört något mer om mormor, jag skulle ringt mamma nu ikväll för hon har hälsat på henne idag efter jobbet (hon ligger på sjukhus i en annan stad), men barnen somnade så sent och jag glömde av det.

Nej oj, vad klockan blev mycket. Blev ingen tvätt vikt idag heller. Och dumma Andreas ställde en godisskål här på bordet så nu har jag käkat upp en hel del av det!
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Glittrax

xgirl: ja han blir ju såå styrd av henne och hennes förhållningssätt! i början var jag inte på nåns sida utan tänkte att båda två var lika "knäppa" men nu inser vi ju att hon styr ju honom, det är ju så hemskt! och att hon inte inser att hon behöver hjälp är det svåraste!

du skrev tidigare att du var nedstämd eller nåt liknande, har det förändrats något tycker du, har du funderat på att prata med nån utomstående om det?

Hoppas mormor mår bra och repar sig!

Usch, sambon stack precis iväg, han är ju hemvärnssoldat och en flicka på 17 år har försvunnit här i stan, så polisen ville ha hjälp med eftersök... så här sitter jag och kan ju inte gå och lägga mig! usch! vilka intressen de har va, hans bror är polis här i stan och så sambon som är hemvärnssoldat... haha.. men tycker att han gör en god gärning! det är ju frivilligt att hänga på och söka så här  "mitt i natten"..
     Det obehagliga var att flickan försvann vid 20 tiden ikväll och redan vid 22 ville polisen ha hjälp att leta... kanske är annorlunda när det är så unga personer... visst det är kallt och hon verkade ha lite kläder...men man spekulerar ju vad som hänt.. uscha!

• Xgirl83

Men fy vad otäckt med flickan!! Hoppas verkligen de hittar henne oskadd. Ja det är ju jättebra att din sambo vill hjälpa till sådär! Sambon har visat sitt intresse för henvärnet men det verkade inte vara någon ordning och blev inte så mycket med det.

Ja jag känner mig bättre faktiskt! Känner mig inte lika deppig längre så jag hoppas det är på väg att bli bättre.

Nej, mot sängen!!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Madde01
    Zandra- Låtit o låtit, han har inte tagit nått instiativ till det själv Flört och det är väl det jag väntar på antar jag.. hehe.. Ja han kommer nog få en chock då han behöver sköta allt detta själv.. Men nu när vi ändå pratar om det, att sätta i halsen alltså.. Min farmor var extremtt nojjig.. Då mamma skulle åka in o föda mig så passade farmor min storebror hon klippte ahlgrens bilar ni vet i 3 delar till honom o då var han 6 år Flört hon trodde han skulle sätta dom i halsen annars.. Gullig hon .. hehe..

Xgirl- Så Arvid har blivit nappsnuttare nu då? Flört Jag vågar inte ens ge Julius napp nu, för jag vet att han skulle ta den.. Men jag vill helst undvika napp .. Farligt när godisskålen ställs på bordet ..

Glittrax- usch då, men dom hittade henne väl ? tror jag läste nått om det någonstans att hon är hittad o oskadd..

Unge, idag blev det ingen sovmorgon.. Började ju bli bortskämd med det, idag var vi uppe med tuppen kl.6 igen. Efter att Julius vaknat 8 två dagar i rad Glad
  • lunaria
    ain: ja men dåså, då är det nog ingen fara att ge. fast det var ju det där med saltet, men jag funderar på att baka egna tekakor utan salt till Linn. hon fick iaf en bit bröd imorse med smör och hon gnagde på som aldrig förr

x-girl: jag är nog tyvärr precis som du, att i vissa perioder känner jag mig så off!! skönt att du iaf börjat känna dig bättre med humöret iaf

men så skumt med Arvid, komiskt att han tog nappen så lätt . förstår att det måste ha känts konstigt att han tar den så sent, men bra att han kom till ro sen .  

så kul att du fick besök:). jag ser på öppna förskolan att det skiljer så enormt på bebisarna rent utvecklingsmässigt. Noah var väl hyffsat stabil till att sitta när han var 7 månader, men det känns som hästlängder mellan honom o Linn jämfört med hur de rör sig och håller på med annat. han hittade ju pincettgreppet vid 6 månader tror jag, men Linn grabbar tag i allt och är rätt så fumlig, men hon syns och hörs mycket . så de kan ju ligga väldigt olika i utveckling, men att det ändå är normalt så att säga . hur är Arvid jämfört med Selma i samma ålder då?? 

glittrax: usch, lät otäckt med den där flickan!! hoppas de hittade henne!!

madde: visst är det jobbigt när man får sovmorgon ena dagen o måste upp tidigt nästa!!
    ja visst, alltså män är dåliga på att ta intiativ och kanske att han är lite osäker..om du visar att du fixar allt så bra så kanske han också drar sig undan?? alltså inget illa menat, vet bara hur min man är och skulle reagera . på det viset var det bra på sätt och vis att jag blev så dålig efter att Noah föddes, Dan fick ta hand om honom så mycket att det blev lixom inget konstigt att vi delade på ansvaret. även när han började med utbildning så tog han väldigt mycket ansvar när han väl var hemma för att jag inte orkade helt.

min skrutta är nu 6 månader{#emotions_dlg.flower}. dock vet jag inte om hon är lite krasslig för glad är hon då inte idag . jag är också krasslig igen, förstår inte vad det är för något som är på gång. igårkväll började jag nysa en massa och inatt så frös jag och jag fryser fortfarande. Noah och Dan hade på sig såå lite imorse när jag kom instrosande i vardagsrummet med tjocka mjukisbyxor, tröja + filt om mig. bisarrt!! tydligen hade Dan legat i sängen med båda ungarna imorse vilket jag inte var spec medveten om, jag var nog lite däckad .

idag blir det att ta det lite lugnt, båda ungarna ska vaccineras imorgon så jag måste vara pigg då ju!! jag ska även ta nya sköldkörtelprover..ska tjata på Dan om att ringa lite samtal idag oxå, han betalar ju ex för medicin som han inte kan ta så jag skulle hemskt gärna vilja se att han provar den sista medicinen som han kan ta!! sen ska vi fixa hälsogrejen så Linn blir försäkrad ordentligt..massa pappersarbete
  • 7 michelingodingar

hej på er!!

ja hoppgungan gav jag lite mer för än du gissade am zandra 499 kr tyckte jag var billigt ändå med tanke på vad en sån skulle kosta i en vanlig leksaksbutik annars!! såg en babysittergunga med lite leksaker men herregud den kostade 799 kr

glittrax:haha ja man kan tro att dom åker en sån bil men nää det är en sketen bil kia ceed eller hur den nu stavas

vad jobbigt med din bror o hans tjej,det verkar ju vara  nått fel på henne herregud,hon skulle ju verkligen behöva gå o få prata med nogon!!

usch hoppas dom har hittat flickan nu!!

ain:haha du får ta med dig ett gäng tjejjer och åka dit istället min man avskyr o åka dit oxå men passar bra då får han stanna hemma med barnen

vad jobbigt med dina svärföräldrar,att hjälpa till är väl en sak OM det är med måtta men att lägga sig i så där skulle driva mig till vansinne!!

mysigt med resturangbesök

am zandra:men din stackare är det nått skit på g igen du får flytta hit till värmen istället
    usch ja man blir ju livrädd när dom slår sig så där ju tur att det inte syns något iaf!!

ja dom säger ju att det är bättre o bara köra när det är små djur men den här låg på vägen död redan o när bilen framför inte ens väjde så hann jag inte reagera alls,hade den framför mig bromsat in o väjt då hade man ju fattat och väjt oxå men kanske tur i oturen att jag inte gjorde det nu då!!

åhh ser fram emot o få se bild på dopklänningen sen

Grattis till Linn på hennes 6 mån dag{#emotions_dlg.flower}

madde:vad skönt att du kunde få börja jobba men förstår att det är tungt nu o behöva lämna honom min man är arbetsnarkoman så han pallar inte med o gå hemma så jag får all FP utom just de 60 dagar som inte går att skriva över och han har ju bara plockat ett fåtal dagar på de 4 sista barnen så han kan vara hemma mer än ett halvår om han vill!!

ja när man blir akut snittad eller katastrofsnittad så ringer dom o vill kolla läget är ju ganska många som hamnar i depressioner av o råka ut för en sån grej men när jag snittades plan med freya så ringde dom aldrig iaf inte vad jag kan minnas med abbe fick vi gå i en sk snittgrupp och där var vi 4 mammor och pappor som varit med om akut/urakut/katastrofsnitt där vi fick berätta om vad som hade hänt som en del av bearbetningen för o bli katastrofsnittad är det värsta jag varit med om, är akut snittad 2 ggr men det är inte på långa vägar som ett katastrofsnitt!!

xgirl:vad skönt att ditt humör är som vanligt igen,jobbigt och ha det så där utan eg orsak
    det där med "hot" och konsekvenser är ju som att ta varann i hand i många lägen kan jag känna men ni talade ju om för henne vad det blir för konsekvenser av selmas agerande så jag tycker ni gjorde helt rätt och nu verkade ju som att hon förstod innebörden ganska snabbt

usch min ena tand gick sönder igår kväll och den rotfyllde jag för 2 år sen,borde det inte hålla mer än så eg??!! jaja idag skulle jag till tandläk för o fortsätta min rotfyllning i en annan tand o bad henne då kolla hur det såg ut om vi ev skulle ta o fixa den tanden istället och vet ni först gjorde hon klart min rotfyllning som gick bra mycket snabbare än det gjort innan då jag tydligen bara har en rotkanal i den tanden , så hon fixade den andra gratis Förvånad
    men nu har jag värk i hela överkäken där rotfyllningen är gjord blääää ska ta lite panodil o hoppas det släpper av snart!!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)