• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • lunaria

Glittrax: jag tycker som så att visar man ett så litet intresse för ens barn så skulle inte jag orka hålla kontakten direkt. så var det ju med min storebror, han har alltid varit så avundsjuk på allt och aldrig kunnat glädjas åt någonting bra som hänt mig och jag tror inte ens jag meddelade honom när jag blev gravid med Noah då för jag kände att de som inte kan glädjas ska inte få mig att tappa det fina skimret som det faktiskt är kring att vara gravid och få ett barn. och din bror och hans sambo låter minst sagt onormala!!! inte ens prata lite med ett barn kan jag inte förstå, vad är det för fel på människan undrar jag .

dopet är om ca en månad (tack o lov för det här med dopklänningen tar tid ). vilka roliga saker som Nova ska få på sin födelsedag . vi har köpt en trätågbana från Biltema, ett pussel, stora pärlor med pärlplatta, en handdocka och ett lotto precis som ni (vet inte om Noah fattar grejen, men lite kul kan det vara). men det är jul en månad efter dopet så jag tror han kommer att få leksaker så det räcker o blir över . vi ska nog ha kalaset helgen efter hans födelsedag. här är det inga släktingar som kommer, men en vän med sambo ska komma och så ska vi nog äta lite tårta med grannarna .

ja det är kul att prata om fluff och tårtor. till Noah's födelsedag tänkte jag göra min första tårta med sugarpaste. ska göra en rund tårta i blått med vita moln och så ska helikoptrar med ljus ställas på tårtan så det blir som att de är i luften bland molnen . tanken är god iaf . ska göra chokladsmörkräm och spackla tårtan under sugarpasten, men kommer inte på vilka fyllningar jag ska ha så det är därför slukar jag åt mig alla idéer.

x-girl: kul med kalas . nä jag tycker faktiskt det är dåligt att det ska lossna knapp när du precis köpt de o de är såpass nya då!!

jaa det verkar vila en förbannelse över oss ibland .

idag var vi som sagt på loppis. köpte 10 böcker och krusbärssaft. sedan stod vår galma granntant vid ett bord och jag vet inte hur hon lyckades få oss till att köpa både en termos och en vävram som man ska väva flamländsk vävnad på. jag kände hur min skaparabstinens tändes, men nu när jag sitter här så funderar jag verkligen på om det var en nödvändig grej . var iofs Dan som tyckte det var en sak som skulle passa mig...har ju snart 3 garderober med bara pysselgrejer och typ ingen tid över till att göra saker...

• Ain

zandra: flamländsk vävnad? Vad är det?

äsch vad dumt det där med telefonen. Det känns verkligen ibland som att världen är emot er

Later ju jättebra med tartan! Jag har funderat pa att göra en sadan där Barbietarta. Där man gör tartan som en kjol och sätter barbien i mitten.

glittrax: till nagon annan? Han kunde inte gissa att det nog var till honom, om han sag att det var du som var avsändaren?
    Jo, det later ju lite konstigt och väldigt onormalt att inte kunna ta att ett barn är i fokus...

Barbamamman: ah, vad bra att du paminnde att det finns sadant som utvecklingsfaser. Kanske Benjamin ocksa är i en sadan, för han sover ocksa väldigt daligt och verkar jättehungrig. Vad jobbigt, eller hur?

Jag fattar inte riktigt det där med LN och sa, men om du far mer pengar är det väl bra? Eller missförstod jag?

Hur gick det med shoppingen?

Xgirl: ja, det är sa irriterande det där med gränsarbete. Jag fick ju mammapengar fran Schweiz, men när jag nu inte jobbade med benjamin sa fick jag a-kassa fran Frankrike och skulle därmed fa pengar fran Frankrike, men hade betalat i schweiz. Om ni kommer ihag sa tog det ju över ett halvar innan jag fick nagra pengar. Och a-kassan som jag ju betalat i Schweiz far jag fran Frankrike eftersom jag bor där. Irriterande för man far mycket mindre pengar i Frankrike. Sa det är inte alltid logiskt det där med skatt, var man jobbar och var man bor. Väldigt synd för er iaf, att det blir sa svart för honom att vara pappaledig

madde: oj, vad med snö. Ligger den kvar?

Har jag sagt att Benjamin har fatt en tredje tand nu? En där uppe, inte i mitten, men tanden bredvid den i mitten. PRecis som Miriam. Hon fick heller inte mittentänderna först.

Och Miriam har nu lärt sig knäppa (stora) knappar! Kul...

Idag var vi pa barnkalas, roligt tyckte Miriam, men det blev lite länge för pa slutet blev det lite grat och gnäll. I morgon ska vi kanske bada eller till nagon stor lekplats. Och sa kommer svärföräldrarna lite överraskande (vi trodde de skulle komma i mitten av veckan, men sa ändrade de sig för det skulle komma snö pa mandag och da ville de helst inte köra. Lite dumt för vi hade bjudit in folk pa middag pa söndag kväll, sa nu gar vi ut pa restaurang i stället och sa far svärisarna vara barnvakt. Svärmor föreslog att vi ju kunde ha middagen här och sa kunde de sitta pa övervaningen. De ville ju inte störa. Jättebra ide - not... Men det ska bli kul att ga pa restaurang, sa det är ok att de kommer.) Sa jag har snabbstädat lite nu i kväll, men jag räknar med att svärmor städar och stryker lite sa jag ansträngde mig inte sa mycket   (hon VILL städa och fixa, da känner hon sig behövd. Dessutom har hon typ redan planerat vad vi ska äta och lagar mat osv. Tyckte det kändes lite dumt i början, men nu har jag vant mig...) Ska sätta mig och pumpa lite sa att Benjamin har mat om han vaknar imorgon kväll.

Presenter: Jag har nagra svenska hörböcker som Miriam ska fa. En är fran min syster. Hon ska fa en till jul och en till födelsedagen. Och sa har jag även beställt nagra pa tyska.
    Nagra saker som jag hade som liten och min pappa hade med sig ned; bla en griffeltavla, en my little poney.
    En bamsetröja, ett par pippistrumpor
    Ett batteridrivet tag.
    en snövit-barbie
    Ska tipsa släkt om utklädningskläder
    Kanske nagon sorts polisbil eller brandbil
    ett plastverktygsset fran IKEA
    Sedan har jag inte bestämt mig om det blir nagot mer. Och nagra av dessa saker blir det kanske till jul istället.

• Madde01

Men nu börjar snön smälta, för nu ösregnar det ute Rynkar på näsan Vad jobbigt det här vädret är..

Barbamamman- Vilka jobbiga nätter ni har, hoppas det vänder snart för er.. Julius var ju strulig innan tanden, men nu sover han som vanligt igen.. Skönt det.. Dock vissa nätter vaknar han 2 o vill ha mat, och efter han fått det somnar han om, fast det är inte alla nätter som sagt.. Du är ju värsta tårtmästaren Skrattande Låter ju as gott med aftereight fluff. ..

Zandra- bakadpotaris så gott Skrattande  hon fick dig att köpa roliga saker ju.. gillar du att pyssla? Glad

Glittrax-  Usch vad tråkigt det där med din bror o hans tjej.. jag hade haft extremt svårt att acceptera min bror om dom betedde sig så.. fast så är inte fallet här.. Min bror verkligen avgudar Julius och hans tjej också.. Så fort man kommer innanför dörren där snor brorsan Julius Tungan ute och jag snor hans dotter på 8år Skrattande gillar verkligen att vara med dom .. Dom är för goa hela familjen ..

Xgirl- Vilka roliga födelsedagspresenter Skrattande Och vad skoj med 60års kalas...

Ain- Oj, har han fått 3 tänder.. Julius har 1 tand och sedan känner man att den andra är på väg nu precis brevid... Men vad gulligt att hon vill hjälpa till, kan förstå att det känns konstigt först men som sagt man blir van Skrattande Super mysigt med resturang ...

puh, nu har vi pratat här hemma o sambon känner att han skulle vilja vara hemma med Julius med.. Så på Måndag så ska jag ringa jobbet o hoppas verkligen att det går att ändra.. Hade skrivit papper på att jag skulle vara hemma till Mars, men hoppas på att få kunna komma tillbaka i Januari, då sambon villl vara hemma o det ser ju jag som bara positivt.. Så nu håller vi tummarna, vet ju att dom anställer halvårsvis, och dom nya tror jag att deras anställning går ut i Januari.. Men är det någon som vet hur det funkar inom kommunen om man kan ändra? För f-kassan är det ju inga problem för min skull.. För dom papprerna har jag bara skrivit till December än så länge..

• 7 michelingodingar

am zandra:handledaren för dan har inte personlighetsklyvning då eller vad det nu heter

suck jag hppas inneligt att agathon kommer ur sin fas nu eller får tänder eller vad det nu är som spökar för jag är totalt slut härhemma han sover inte om nätterna och har väl inte gjort på snart en vecka innan sov han ju bra 2 nätter o strulade en natt osv men nu är det varenda natt

ja after eigth fluffen var god jag hade kunnat tänka mig liiite mer smak på den men dom andra tyckte den var god iaf.
    jag köpte färdiga bottnar och på första lagret hade jag då after eigth fluff sen andra lagret hade jag päronmousse som var gjord på pureade päronhalvor såna man köper i sockerlag på burk,grädde,vaniljsocker o strösocker (socker,vaniljsocker o grädde som man vispade tills gräden var tjock) sen la man gelatinblad i blöt 5 min och sen tog man upp dom och la dom över vattenbad tillsammans med några msk av päronen som man pureat därefter tog man päronessense o hälde i en ca 10 droppar i pärongeggan(nu fick jag ta päronsaft outspädd och jag hade i ca 4 tsk men det kunde smakat lite mer så jag tror för bästa resultat så är det bäst med päronessensen) sen blanda man ihop gelatinsörjan med pärongeggan och sen hällde man det i grädden o rörde om samt hade i lite grön karamellfärg och in i kylskåpet så det var ganska lätt o göra faktiskt!!
    sen spacklade jag tårtan med after eigth fluff och hade på marsipanlock som jag köpte färdiga och pudra med lite florsocker bara!!

skönt att du inte blev dålig nån längre stund!!
    haha ja men så är agathon oxå när det kommer till burkmat allt ratar han utom just hipp burkarna för dom slukar han på nolltid!! jag tänkte testa det nya som kommit där maten är ångkokt men fyy vale sa agathon urk så hemska dom varTungan ute

glittrax;men herregud hon har aldrig funderat på o söka hjälp för sina konstigheter......???  kan helller inte förstå hur hon tänker o hur dom resonerar där o att ni ska förstå dom ehhh "skakar på huvudet"
    vilken lam ursäkt o tro att sms:et var till nån annan herregud

förvisso ballade ju min mans syster ur när vi skulle ha 5-6 barnet och dom vägrade hon ju öht ens o ta i men nu är hon normal igen

ain:så benjamin är likadan... suck ja det är skitjobbigt speciellt att inte få sova,han som sovit så himla bra redan från start!!
    nej att få mer pengar är bra men nu var det så att enl dom skulle jag plockat ut för 2 barn samtidigt vilket man INTE får göra och skulle innebära att jag skulle få betala tillbaka pengar har även hört vissa fall där FK anmält folk för berdägerier när dom gjort så här av misstag men nu visade det sig ju att det var FK som missat och gjort fel och inte kollat i journalerna ordentligt o alltså missat att betala till mig så på tisdag får jag 500 spänn extra iaf

madde:haha nää jag är långt ifrån nån tårtmästare så enkla saker som möjligt kan jag göra o detta är lätt o fixa
    men jo det är klart du kan ringa och säga att du vill jobba igen men gör det på en gång så det inte blir en massa strul sen för den som går som vik för dig!!

fyy fasen vilken resa igår, upp vid 03 på natten var i ullared strax efter 07 o kunde gå rätt in då men ganska snart var det tonvis av folk så man höll ju på o få spader!!
    värst var att jag fick köra en stund på morgonen med syrrans spritt nya bil varpå jag hade en bil framför mig o en bil bak i arslet rätt var det var så dök en enorm jävla grävling upp mitt i vägen död förvisso men antagligen precis påkörd för det såg så "fräsch" ut bilen framför svängde inte undan undan utan körde rätt över den så jag hann ju aldrig reagera när den dök upp framför mig utan jag körde ju rätt över den och det small o skrapade som FAN under syrrans nya bil o jag blev totalt genomsvett o bilen bakom börja blinka med lysena o trodde väl det var jag som kört på djuret först jaja vi stannade till o kollade bilen men såg inget just då men lukten av död grävling satt i bilen BLÄÄÄK hur som så får vi nu se om jag åker på o få betala reparationer för syrran tyckte ju det helt plötsligt vart tio miljoner fel på bilen dom har en sjäkvrisk på 5000 spänn på försäkringen(hur man kan ha en sån hög självrisk fattar vakrne jag el maken) så dom ska kolla bilen idag o sen får jag väl ringa mitt försäkringsbolag då men jag tönker kräva att bilen körs in till verkstan och att dom där får avgöra om felen är pga grävlingen!!

pust på hemvägen var alexandra såååå åksjuk så hon spydde som en räv
    hittade en hel del iaf så jag kommer lägga ut bilder sen

• Madde01
    Barbamamman-  Ja, det är därför jag tänkte ringa jobbet redan i morgon. Då har dom ju 2månader på sig, om dom nu vill placera om en elr om jag får komma tillbaka till mitt gamla jobb, hoppas.. Så jobbigt o börja om från början, men det är sådant man får ta när man är anställd inom kommunen lixom..  Usch, skulle aldrig klara av att gå inne på Ullared faktiskt. haha.. klarar knappt av attt stå i kö i klädaffären Flört Vilken hög självrisk det håller jag med er om .. Precis, ni ska ju inte betala någon kostnad som inte blev förstörd av grävlingen lixom.. 
  • 7 michelingodingar

måste ju visa vad jag köpte till agathon i ullared en grej som han kan hoppa med osv men jävlar säger jag bara jag fick bära den i hela varuhuset till kassan, ända ut i bilen och gjorde mig så jäkla illa i axeln vet inte om jag slet sönder ett muskelfäste men det var det väl värt för agathon älskar denna

agathon i sin julklapp

• 7 michelingodingar

här kan ni se alla mina fynd det är dom bilderna som det står 23/10-10 under som är gårddagens inköp de andra bilderna är från tidigare köp!!

• Xgirl83
    Madde: Vad kul att din sambo vill vara pappaledig! Hoppas det går bra med ditt jobb då. Skulle din sambo ha tagit över föräldraledigheten i mars då? För Julius har väl inte fyllt 1 då?

Barbamamman: Vad mycket fina saker du fick köpt! Jag har aldrig varit i Ullared faktiskt, men med tanke på de prislapparna jag kunde se på dina bilder så verkar det ju väldigt prisvärt! Jag tycker det är lite dåligt av din syster att du nu ska betala en massa reparationer pga att du råkade köra när ni körde på grävlingen. Känns lite som att hon bara vill få reparationer betalt eller? Vilket roligt babygym/gåstol/hoppgunga eller vad det nu är! Kul att Agathon gillar det.

Ain: Haha, jag förstår att man får vänja sig lite vid att svärmor kommer och tar över hemmet. Det är ju lätt att misstolka som att man inte klarar av det själv eller nåt, men egentligen vill de ju bara hjälpa till och känna sig behövda som du säger. Min mamma har nu börjat planera att hon kan hjälpa till att laga middag till Selmas 3-årskalas, och vi kan ju utan problem fixa det själva men mamma vill väl också känna sig behövd antar jag.

Zandra: Jag undrar också vad flamländsk vävnad är för något?? Usch vad jobbigt att din bror också varit sådan!

Glittrax: Men hur kunde han tro att sms:et var till nån annan, du stod väl som avsändare? Gud så knäppt att hon blir avundsjuk när ett barn stjäl uppmärksamheten! Nej det där verkar inte vara mycket att sträva efter att hålla kontakten, men en bror är ju alltid en bror. Svårt det där! Jobbigt också om det är sambon som är kontrollerande och lyckas få med sig din bror.

Vi tar det lugnt idag, var ut på en promenad men det blåser och är riktigt ruskigt idag. Vi köpte med oss lite lunch hem och nu har vi tänt i kaminen, det är ju inte helt fel. Arvid han sover fortfarande i vagnen. Funderar lite på vad man ska hitta på nu. Blir nog till att sy i den där knappen först, som aldrig blev gjort igår.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Madde01
    Xgirl- Julius blir 1 i Mars, och sambon skulle väl tagit över tills April/Maj någon gång då i väntan på en dagis plats.. Ville ju inte sätta in han förns efter sommaren, men ekonomin håller lixom inte så länge Rynkar på näsan
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)