• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Xgirl83

Aha, han är född i mars redan! Ja då förstår jag.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Madde01
    Xgirl83 skrev 2010-10-24 15:19:33 följande:
    Aha, han är född i mars redan! Ja då förstår jag.
    Yes 8 Mars Glad
  • Xgirl83

Jag glömde berätta förut... Min mormor hade ramlat troligen onsdag kväll och brutit armen, hon hittades av hemtjänsten på torsdag morgon. Så nu är hon på sjukhus och är lite svår att få kontakt med och så...

• lunaria
    ain: du får skicka över svärmor hit, jag skulle hemskt gärna vilja ha både städhjälp och matplanering klart . nä jag förstår att det måste varit irriterande från början, är lixom inte kul att bli lite överkörd i sitt egna hem precis som att ni inte fixar sån't själva. kul att ni får gå ut o äta, är lite nyfiken att höra vad det blev för gott

ja grattis tll tredje tanden, här har vi en tandlösing fortfarande trots mycket dreggel fortfarande 

kul att hon lärt sig knäppa knappar själv .

madde: jo jag älskar att pyssla. gick konstkurs ett år i Blekinge så jag saknar bland annat att dreja och hålla på med lera, men annars gör jag allt mellan himmel o jord. har alldeles för mycket grejer .

hoppas du får igenom så att du kan börja jobba i januari. vore ju kanon om din sambo kan vara hemma lite han med . men första barnet tycker jag tiden går lite långsammare hemma, nu när man har en till så skulle jag kunna tänka mig gå hemma i ganska många månader o det trodde jag inte jag skulle kunna säga .

barbamamma: nämen fyy det blev ju ingen rolig resa på det viset till Ullared då!! det där verkar väl bannemig vara typiskt din syrra, jag menar det var ju inte ditt fel att du körde över grävlingen!! och vilken dyr självrisk, har de letat efter den sämsta ever??
    bortsett från en skitjobbig resa så måste jag säga att jag är lite avis över att jag inte bor närmre på sätt o vis för jäklar vilka fina grejer du jämt köper där . den där hoppgrejen verkar ju betydligt bättre än en sån där traditionell som vi har, blir väldigt trött när man ska sätta i henne där!!

det lät ju gott med sån't där fluff och päronmousse, men var får man tag i päronessens då?? för saft blir väl inte lika koncentrerat kan jag tro. det lät iaf gott så nu går geniknölarna för fullt om hur och när jag ska göra tårta med aftereightfluff. kommer ha chokladsmörkräm att spackla på tårtan till Noah så det blir kanske lite kaka på kaka att även ha aftereightfluff som fyllning. men däremot päronmoussen kanske vore något att fylla med .

usch jag lider med dig när du berättar om era nätter just nu, verkar ju så konstigt att han är klarvaken då och jollrar på. för nr de är inne i faser så gråter o gnäller de ju rätt mycket lixom.

x-girl: det finns alltid saker att göra . ååh att tända kaminen lät mysigt

jo flamländsk vävnad ser ut så här: http://www.metropol.se/imagebank/larges/1001/%7B1E120EC3-FF3D-4A4C-B51A-D9E934E7EC7C%7D.jpg

det var faktiskt ett tulpanmotiv det här med som jag ska väva. man lägger mönstret på baksidan och så snor man trådarna fram och tillbaks där det ska vara en viss färg. grannen hade börjat på motivet så det kommer till att bli jättefint när det är klart. var med en instruktionsbok + en massa andra mönster så det ska bli kul att testa . sen om jag tycker det är kul så ska jag försöka mig på o göra egna motiv.

idag fick jag spader på ungarna som har bråkat om leksakerna precis hela dagen!! jag har en liten retsticka till dotter som man ser nästan på ren kiv håller på att retas med Noah. hon har velat ha just de leksaker som Noah håller på med så de satt på golvet och drog i samma leksak och sen när han gav upp leksaken o gav den till henne, nä då flinade hon, men ville inte leka med den längre utan skulle bråka om nästa leksak som Noah tog. hon ser så liten o oskyldig ut, men det är hon inte{#emotions_dlg.djavulsk}. och sen här i eftermiddag när hon väl satt någorlunda nöjd med leksaker så gick Noah o puttade iväg de så hon inte nådde så därför tog hon sats o slängde sig o hamnade med huvudet på en annan leksakRynkar på näsan. puh, tror jag börjar få grå hår!!

och idag tog hon sina första krypsteg. jag lade henne på golvet och sen roterade hon runt på en sekund (hon lägger sig som en säl och roterar på magen genom att dra sig sidled med armen ), men sen kom hon upp i krypstllning och kom iväg två krypsteg och fick tag i leksaken hon ville åt, sen föll hon platt på magen igen. hoppas det bara var en engångsföreteelse denna dag, blir jobbigt om hon börjar krypa redan!!
  • Xgirl83

Usch vad man känner sig som en dålig förälder ibland. Jag har varit SÅ sur och grinig hela helgen! Och nu så skulle Selma städa lite i sitt lekrum innan hon skulle gå och lägga sig och både jag och Andreas försökte få henne att städa men hon bara velade med annat och skulle inte städa. Till slut sa jag att om du inte skyndar dig att städa nu så hinner inte du och pappa läsa bok innan du ska sova för det är så sent nu. Hon ville ju absolut läsa bok men skärpte sig ändå inte så till slut bara Andreas bar henne till badrummet och borstade tänderna på henne och gjorde som vi hotat, la henne direkt i säng utan någon bok. Så nu är hon rätt förbannad här.. Jag VET att det säkert finns jättebra och pedagogiska och positiva sätt att få henne att städa på, men jag orkar inte. Och Andreas är väl mer sån att "hon ska lyda" så han tyckte nog att detta var rätt metod. Jag bara känner att jag har varit en värdelös mamma hela helgen. Det är inte en sån mamma jag vill vara. Det tar så lång tid att jobba upp förtroendet igen. Sen kommer en kompis med bebis hit på besök imorgon så jag skulle behöva röja här för Selma har härjat nåt otroligt här under eftermiddagen. Och så har jag hur mycket tvätt som helst att vika.. Jag och Andreas ska se på film här men känns inte som jag kan njuta av det alls längre.

Zandra: Oj, ska du väva sådant avancerat! Det hade jag nog inte haft tålamod med, hehe. Ojoj att de redan bråkar så om leksakerna! Känns ju rätt långt kvar här kan man säga. Men har hon redan krypit för första gången! Hon är då minsann tidig, och ja det hade nog varit rätt jobbigt om hon började krypa nu.

• Madde01

Ringde nu, och nu fick jag ju nästan ångest när dom sa att det gick att ändra Tungan ute Hur tusan ska jag klara mig utan min lilla plutt? nej stressa nu, ska ge Julius frukost som vaknade nyss o sedan ned till jobbet o skriva nya papper...

• 7 michelingodingar

suck hade skrivit världens inlägg o så ringde telefonen o då var freya snabb som en vessla o tröck bort alltihopaSkrikandes

jaja skriver lite snabbt här då

xgirl:tycker inte alls att du är en dålig mamma känn inte så, ni var ändå tålmodiga med henne och när hon inte gjorde som hon blev tillsagd så var det bra att ni stod på er och gjorde som ni sagt för annars lär dom sig rätt fort att nästa gång så säger mamma/pappa en sak men dom gör inte verklghet av det utan pratar bara!!
    jag kan nog med 100% säga att vi alla känner oss som dåliga föräldrar till våra barn nån gång!!

ullared har fina grejjer och till jättebra priser så får du chansen så åk dit nån gång

jobbigt med din mormor,hoppas hon snart är sitt vanliga jag igen!!

am zandra:syrran bad om ursäkt sen,hennes sambo hade härjt på henne om att det var väl för tusan inte mitt fel att vi kört på grävlingen o att inte jag ska behöva betala det.dom hade kollat bilen och tack vare att jag körde över den istället för att försökt väjja så lyckades vi undvika skador på bilen,köttslamsor o gegg fanns det på hela underredet och bogserkroken hade tagit smällen men inget var sönder iaf!! hade jag väjt och kört på den med hjulen så hade jag med största sannolikhet haft sönder hela styrleden på bilen!!

ja får du en chans nån gång o åka till ullared så gör det gissa vad jag gav för hoppgungan ???

hittade jeans till fredde för 30 kr och agathons kläder låg priserna mellan 35-50 kr/plagg!!

men jösses vilken företagsam liten tjej ni har då aj lät som det gjorde ont när hon kastade sig framåt o slog i men att dom ska börja bråka redan nuDrömmer

milde tid den där vävgrejjen såg ju jättesvår ut

pust jag ger upp svenska läxan innan jag kommit igång herregud del a kan jag bara inte,jag vet inte hur jag ska komma igång, vad jag ska skriva om eller hur jag ska göra nääeee detta kommer inte gå

vet ni dom ringde från sjukhuset där jag blev snittad nu ena BM har hand om oss som snittas o ringer alltid några månader efter för o höra hur man har det o hur man mår osv det är en BM som jag kommer sakna för mer go o glad o hjälpsam får man nog leta efter hon är helt underbar den människan!! och vi kommer vara saknade sa hon men får mer än gärna ta med oss alla våra små godingar till barn o komma och hälsa på det var så jag höll på o börja gråta berättade för henne om att jag tänkt så mycket på detta med steriliseringen osv men hon höll ändå med mi om att det trots allt var rätt beslut vi hade tagit!!

• Glittrax

ja ni jag vet inte hur jag ska hantera detta med brorsan, han hade sagt till min pappa att hans pojke och Nova måste få träffas för de är kusiner, men va f*n spelar det för roll om man är kusiner?! tremänningar, släkt över huvud taget,  det måste ju funka med relationen föräldrar emellan! jag försöker varenda gång vi ses att tassa på tårna och inte säga knappt nånting, men har lessnat på det...

De kan ju aldrig träffas utan att det ska bli nåt tjafs från dem, ALLTID varenda gång så blir det nåt skit! åxå med min andra bror med tjej går de inte ihop.. jag sa det sist i midsommar då det var en massa tjafs, då var inte min andra bror uppe och firade midsommar, att det är ju tusan att de inte kan umgås på normalt sätt och är osams med alla!

Måste ju berätta vad som bla.a hände i midsommar, så kanske ni förstår situationen hur det är.

Vi hade middag för min pappa som fyllde jämnt på midsomarafton, hans systrar med män och vi, jag sambon och nova, brorsan med sambo och deras son var där.
    Vi sitter i vardagsrummet och kollar på bilder och pratar och helt plötsligt flyger brorsans tjej upp ur soffan och springer iväg, då har min bror sagt mitt namn,( brorsans ex heter likadant) och det fick han inte göra för då blev hon påmind av exet... men det var 5 år sen de gjorde slut! och brorsan vill inte ha nåt med henne att göra! går över till andra sidan gatan för att slippa möta henne osv...
    Det underliga är att de går på kyrkis tillsammans, min bror gör likadant där och umgås ju inte med sitt ex, tilltalar ju henne inte, MEN brorsans tjej hälsar på henne, och förstår inte hur man kan ogilla henne då hon har så många vänner som pratar med henne där! hon verkar så populär! Vi förstår ingenting av detta, ofta när man gjort slut med någon så är man vän eller så är man det inte, det är ju ganska naturligt! beror ju på hur man tagit seperationen!

Hon säger hela tiden att hon ska flytta osv.. men har ju ingenstans att ta vägen, hon ska ta hjälp från soc, fast hon har akassa osv.. De bor ju på övervåningen i pappas hus och pappa tilltalar henne inte längre för alltid blir det nåt missförstånd och skrik och grin och så springer hon iväg.... hon är 36 år!! Hon frågar aldrig mig och sambon hur vi mår, hur det går med jobb osv.. bara vi som frågar henne, men nu har vi ledsnat på det med och säger inte så mkt till henne, mkt just med detta att hon omvandlar och missförstår! säger man ett ord fel så tar hon fasta på det och hugger direkt...

brorsan bröt ihop där på midsommar, det var jag och sambon som fick ta hand om honom, hon stod i andra sidan rummet och trotsade som ett litet barn. Vi fick nästan tvinga henne att prata med brorsan, hon sluter sig helt och vill inte lösa problemen, nu har vi ledsnat att varenda gång leka amatörpsykologer och förmedla mellan dem!

Jag tycker så synd om min bror, han blir magrare för varje gång vi ses, men ändå så tycker jag att han borde ha kurage att säga ifrån nån gång, han blir ju en toffel till slut! eller har nog redan blivit.. Fick veta att brorsan under nåt bråk dem emellan sagt till henne och undrat vad hon är för människa, som hela tiden tappar kompisar, kan inte skapa relationer med andra, ser bara fel, hon vårdar inte de hon har i sin närhet!

jag tror ju att hon har borderline för det stämmer ju så fruktansvärt bra in på henne.. ser inga brister och fel hos sig själv, tappar relationer, missförstår en massa och allt är antingen svart eller vitt!
    till mig sa hon att hon älskade att bo i huset, men till min bror hade hon sagt att hon hatar stället!...

Förlåt att detta blev ett egoinlägg men jag är verkligen så ledsen över denna situation, det värsta är väl att de har en son som måste vara uppe i detta hela tiden! han är så glad de gånger vi ses, och kramar nästan ihjäl oss, tror inte att hans mamma ger honom så mycket närhet, vi hör aldrig något beröm till honom från hennes sida, allt är bara negativt och hon suckar och gnäller på honom!

vad ska man göra? jag har flera gånger funderat på att prata med soc, brorsan sa ju tom där då han bröt ihop att han är så rädd att nån ska ta pojken ifrån honom! förstår ju det som att det är soc han menar...

• Glittrax

Barbamamma: oh vad fina grejer du köpte! hoppgungan ser ju så rolig ut, har sett en sån, ja vad fick du betala?
    Skönt att syrran lugnade sig, inte ditt fel som sagt att du körde på grävlingen! håller med om att självrisken var fasligt hög!? är det en limosin de åker i?!

am zandra: å vad pysslig du är! ser så avancerat ut med flamländsk vävnad! kul att du börjar med klänningen, vad blir det för tyg, har kanske missat det om du skrivit det?

xgirl: usch, hur gick det med din mormor, hur mår hon nu?

tycker inte du ska känna dig som en dålig mamma,  detta med trotsiga barn kan ju verkligen få en att tappa sugen! ibland när nova har svårt att somna och helst ska hoppa runt i sängen så säger jag att hon får lägga sig ner annars går jag ut, men då brukar hon lägga sig på studs, känns väl inte sådär jättekul, men då lyssar hon. de försöker ju hela tiden vinna över oss.. det är väl det som man inte orkar med jämnt...man tjatat och tjatar.. tillslut gör man det enklaste!

hoppas du har det trevligt med kompisen som skulle komma idag!

madde: haha, jag förstår att det blir lite stressat att korta ner ledigheten så där plötsligt, men jag tror det blir kanon!

kanske har glömt nån nu, men tar igen det nästa gång!

• Ain

Glittrax: vad jobbigt. Ja, vad ska man säga. Vissa personer kan man nog inte ändra pa, bara sitt eget förhallningssätt till dem.

Xgirl: jo, men man kan ju inte vara pa topp jämt. Huvudsaken är väl att man ända visar barnen att man älskar dem och inte använder "nu-tycker-vi-inte-om-dig-längre-om-du-inte-städar-taktik" eller nat. Dessutom tror jag ända att ni har ett bra förhallningssätt med konsekvens och inte straff (om det nu tar jättelang tid sa kanske ni inte hinner läsa boken. (förutsatt att uppgiften är anpassad efter hennes alder) och inte, om du nu inte städar sa far du inget godis pa lördag= straff som inte hör ihop med handlingen). Sa jag tycker inte du behöver förebra dig. Sedan kan man naturligtvis alltid fundera över sitt handlande och tänka pa vad det är som utlöser betenden man själv inte tycker om. Men man ska ju inte döma sig själv för hart heller.
    Förresten läser jag just nu boken "växa-inte lyda" av Lars H Gustavsson. Den är bra.

barbamamma: vilken cool gunga! En sadan skulle nog benjamin ocksa gärna ha! jag skulle gärna aka till Ullared, men min man skulle nog hellre dö, sa vi far se om det blir av nagon gang

Zandra: vilken fin vävnad! Roligt att Linn börjar röra sig lite. Det är ju spännande när de utvecklas, även om det blir lite jobbigare med

Nu har vi skrivit under pa var tomt, sa snart kan byggplaneringen starta! Spännande!

Igar var vi alltsa pa restaurang med min exkollega fran Microsoft och hennes pojkvän. Det var roligt. Vi gick pa en indisk restaurang. De kom förbi hem till oss först för att hälsa pa barnen och hade med sig en flaska champagne Det är ju aldrig fel Miriam tyckte det var sa roligt, och det första hon pratade om i morse var min kollega...

Och sa är ju svärisarna här. Det är faktiskt ganska skönt att fa lite avlastning, men lite smajobbigt med. Ibland kan hon ta över lite väl mycket, i början sa blev det lite brak faktiskt da hon typ ville plantera om min trädgard (som jag faktiskt lagt ned mycket tid pa att planera) och sa, men nu later jag henne hallas (utom om hon skulle börja möblera om eller nat, men hon har ju ocksa lärt sig var gränserna gar).
    Nu är istället barnuppfostran väl det jobbiga. Svärmor är fd dagisfröken och tycker att hon är bäst pa uppfostran, men hon maste ju lära sig att vi faktiskt bestämmer hur vi vill uppfostra barnen och hon gör ju sitt bästa att inte lägga sig i, men det gar inte alltid sa bra De kom igar och de har redan hunnit med att "lära" henne lägga pussel, knapat ihop en fagel av papper (hon hade med sig material) sjungit och dansat och lite till Det är ju kul för Miriam, men ibland tycker jag svärmor styr hennes lekar lite för mycket. Om hon dansar later jag tex henne dansa som hon vill, medan svärmor gärna vill visa henne hur hon kan dansa. Jag antar att man gjorde mer sa förut. Men i det stora hela är allt bara bra! Jag ska kanske lägga mig och sova lite snart, och sedan kanske jag aker och shoppar  medan barnen gar till lekplatsen
    men huvudsaken är att farmor och farfar avgudar barnen och det känner barnen ju och blir lyckliga, sa det är viktigast.
    Nu börjar svärmor stryka kläder - tack för det

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)