• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Madde01

Ja detta med matn är så fruktansvärt svårt.. Men har nog bestämt mig för att varva lite med egen mat o burka mat, när jag gör själv blir det potatis o morot.. Så får han lite varierande mat i burkarna..

Zandra- Vad kul att ni träffats då, kul o se hur dom små ser ut på riktigt Skrattande Jobbigt när hon har blivit mammig nu då, Julius är just nu neutral.. Men efter sambon kom hem från Luleå var han riktigt pappig i 2 dagar och i somras var han ruskigt mammig, då fick ju inte ens sambon hålla i honom typ.. Men nu är han överlycklig vem som ens håller i han Flört

Xgirl- Vad jobbigt det där med FP Rynkar på näsan

Idag blir det kalas för hela slanten Tungan ute Förstår inte vad som hänt med min gosse, han har alltid haft jätte svårt att komma till ro när han är trött. Men nu dom senaste 2dagarna har han bara somnat huxflux i famnen.. som nu tänkte jag skulle skriva klart här innan jag skulle försöka få han o somna, så tog upp han i famnen o nu sitter han o snarkar här Tungan ute fast vid läggdags somnar han fortfarande vid flaskan när han får välling..

• 7 michelingodingar

madde:vad skönt o se dig igen
    härligt att det har gått så bra o få julius att somna!!

pilea:men stackars pojke,han kanske inte trivs på dagis eller så kanske han jäklas bara för att han får ju ändå skulden för allt...... jobbigt att dagis håller på o ringer för minsta lilla,dom får ju faktiskt ta tag i saker o ting utan att vi föräldrar ska komma springandes och rädda dom herregud undrar hur många som skulle få behålla sina jobb i längden om man var och vranannan dag måste åka hem för att dagis inte kan ta tag i olika situationer

am zandra:vad kul att ni träffades och härligt med lite sömn!!
    ja skrivsättet är ju svårt o ändra bara så där och jag får verkligen tänka mig för femhundraelva gånger känns det som!!

xgirl:nää men vad surt med FP men det är väl så när man inte jobbar i sverige tyvärr att det är reglerna i det landet där man jobbar som gäller!

burkmat ja agathon äter endast Hipp burkarna från 6 mån dom älskar han o smäller i sig 200 ml burkarna vid en måltid jag har försökt o mosa lite sås o potatis när vi äter men blääk tycker agathon o håller på o klöks magen ur sigObestämd han verkar ju inte bli mätt på 6 mån vällingen utan maten och gröten är det som mättar honom bäst men man ska ju bara ge gröt max 2 ggr/dag så igår pratade jag med bvc för han är bara grinig när han fått vällingen och inte alls nöjd som han är när han får mat/gröt men hon tyckte inte jag skulle ge mer gröt utan testa o ge ½ burk med mat vid ett mål eller ge såna där små fruttiburkar med fruktpure men herregud då får jag ju mata i honom minst 4 burkar o det blir ju svindyrt i längden!! jag föreslog lite yoghurt och lägga i mjukt bröd men neeej det tyckte hon absolut inte jag skulle ge än utan vänta tills 7 mån så det inte blir för mycket för hans lilla mage suck säger jag bara!!

usch här är det snö,halt och jag har sommardäck på bilen skulle eg till barnhab med agathon men han har varit vaken sen 23.30 inatt och somnade för drygt 30 min sen så jag försöker få tag i dom på barnhab för jag vägrar o väcka honom nu o sen köra 4 mil med sommardäck!!

har panik och känner hur alla dessa jäkla måsten bara öser över mig det ser ut som fan här hemma tvätten växer, bänken i köket ser man inte pga allt skit som lagts där,leksaker överallt och jag ligger efter med 4 dagars läsning i svenskan pust känner jag bara

• Pilea
    Barbamammans...
    Här ser det också ut som "Hej kom o hjälp mig" Rev precis ur allt i klädkammaren på övervåningen för att se vad vi har slängt in där egentligen. Sen är det sån där insamling till Polen idag igen så jag har sprungit som en galning mellan alla garderober för o se om det finns något att skänka. Vart en anings stressat eftersom jag inte vet vilken tid dom kommer o hämtar. Men nu står det iaf 3 kassar fullproppade med kläder o väntar på att få "åka"

Förstår att det känns mycket nu med skolan o allt över dig, men du är verkligen jätteduktig som fixar detta, inte många som skulle orka plugga med så många barn o allt.

Så ni har fått snö! Det varnades om det även här, men än har jag inte sett skymten av det. Däremot är det minusgrader. Skulle inte heller ge mig ut med sommardäck i halkan. R bytte faktiskt igår kväll, på ena bilen iaf.

Oj, vad han äter på bra Agathon! Max äter 1 halv burk med mat till lunch, men så får han även lite fruktpure också. Gröt å eftermiddagen/kvällen äter han 1 hel portion. Däremellan amning, har föresten fått upp mjölkproduktionen igen efter stockningen.

Ja, usch, tycker verkligen synd om våra bekanta, hoppas dagis-strulet löser sig efter mötet nästa vecka. Annars får dom byta dagis eller omsorgsform för så där kan dom ju inte ha det.

Madde:
    Oj då, har han blivit en liten trötter! Han är inte på väg att bli förkyld igen då? Eller så har han bara ändrat sovvanor. 

am zandra:
    Va skoj att du o Ain har träffats Men tråkigt att du inte kunde ha med dig Linn! Är hon på G o bli sjuk eftersom hon var blek?

xgirl:
    Oj, vilket dilemma ni har ang föräldraledigheten! Hoppas det löser sig till det bästa!

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Xgirl83

Ja vi hade ingen aning om det där med att han skulle ta ut föräldraledigheten i Norge fortfarande, vi trodde absolut att eftersom han nu ska betala skatt i Sverige så skulle han bli inskriven i svenska socialförsäkringssystemet igen. Så jäkla surt. Så då ska väl jag vara föräldraledig typ 14 månader till då. Inte fel det visserligen, men ändå hade det varit så bra för Andreas att få vara pappaledig också.

Usch, ingen bra dag idag. Vaknade och kände mig inte alls utvilad och kände migrän på väg. Så jag hoppas på att värktabletter kommer hjälpa för eftermiddagen blir nog lite hektisk med hämta Selma, sen BVC för Arvid med bl a sprutor, sen måste jag några ärenden. Så jag ska nog bara ta det lugnt tills dagishämtningen, även om jag skulle behöva dammsuga och greja.

Barbamamman: Jag känner igen det där med att allt hopar sig, och då har jag ändå bara TVÅ barn och pluggar inte, så jag förstår att du har det kämpigt! Och jag förstår verkligen att du inte ger dig ut på vägarna nu med sommardäck. Vi har ingen snö men brrr, det var kallt i morse så varmare kläder fick åka på i morse. Det är fortfarande -2 grader i skuggan men det är soligt så det lär ju bli rätt varmt sen. Men vilken natt ni haft då!! Fy tusan. Har han varit vaken sedan 23.30??

Pilea: Vad skönt att få rensat ur och bli av med grejer!

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Pilea: Glömde ju, vad roligt att du kunnat få upp mjölkproduktionen igen!! Jättebra ju.
  • Pilea

xgirl:
    Men dom där 60 dagarna eller vad det är som pappan måste ta ut, gäller inte dom heller då?

Usch o fy för migrän! Har också det 1-2ggr per år o det är hemsk!

Ja, verkligen superskönt att rensa o kunna skänka grejer till bra ändamål. Men jag fattar ärligt talat inte hur mycket grejer o kläder vi har i gömmorna för jag rensar ju var o varannan dag känns det som. Och sen säljer vi en hel del på tradera + att vi lägger undan sånt som Max kommer växa i. Insamlingen till Polen är 1gg, eller är det 2ggr i mån o vi får alltid ihop flera fulla påsar.
    Jag är verklige i rensartaget, får passa mig så jag inte hivar grejer som egentligen ska vara kvar

Ja, jättebra att mjölkproduktionen o amningen kom igång igen. Det löste sig helt av sig självt, eller det var ju Max förtjänst iofs, hi hi! 

• Pilea

Eller är det så att han har rätt att vara ledig, men med lägsta-nivå-dagar?

• Xgirl83

Han har inte rätt att få någon föräldrapenningfrån Sverige alls, och "hans" 60 dagar tillfaller mig precis som om jag hade varit helt ensamstående. Sen om han tar ut ledighet i Norge (vilket då måste göras innan Arvids 1-årsdag samt att jag då måste jobba de dagarna) så dras de av från mina dagar.

Äsch, det är bara bra om man kastar lite extra grejer, man saknar dem oftast inte ändå!

Jag har inte så farlig migrän, det är därför jag först nu fattat att det är det jag har. Ibland blir det riktigt jobbigt, men ofta känner jag mig bara jättetrött och som en "vanlig" huvudärk men det kan ju vara illa nog. Ofta sitter det då i minst 2-3 dagar tyvärr. Men tröttheten är ofta värst.

• 7 michelingodingar

pilea:skönt o bli av med lite skit iaf
    phuu tittade på nästa veckas skrivläxa o börjar känna att den läxan kommer jag ALDRIG att fixa det får gå som det gör!! duktig vet jag inte mer knäpp som ger mig in på så mycket med tanke på alla barnen

ja han äter kanonbra agathon men lite jobbigt o inte veta vad mer jag kan ge honom eftersom han är så himla gnällig trots att han får uppemot 260 ml välling!! verkar ju som att det inte mättar honom men vad tusan ska jag mer ge honom då.....jaja nu fick han en stadig grötfrukost och en stor burk barnmat till lunch så frågan är vad jag ska ge honom till mellanmål i em funderar på o trycka i han ett par burkar med frutti sen välling på det då o se om det blir bättre för sen är det ju gröt innan läggdags och så får han välling när han läggs sen.
    funkar inte det mellanmålet så kommer jag ändå ge yoghurt med smörgås i o se om han äter det måste ju testa o klarar inte hans mage det ja då får vi hitta på annat, vet ju att mer än 1/3 av en banan så får han rejält med magknip!!

xgirl men vad dumt borde han inte få fp dagar från norge då.....helt sjukt att han inte får ersättning från fk i sverige men att han får ta dagar av dig men som norges fk ska betala.... förstår du hur jag tänker???

ja agathon vaknade 23.30 och höll låda till 01 sen halvsov han oroligt tills innan 03 då var han klarvaken igen o stökade runt somnade vid 04 för att sen vara vaken innan 06 igen och somnade vid 9.15 sov till strax innan 11 SUCK jag hann iaf läsa igenom nästan alla sidor i svenskaboken som jag missat bara si så där 30 sidor o läsa ikappSkrikandes nu har han fått lunch och är lagd igen så får vi se om han vill sova en stund så jag kan fortsätta o städa av lite!!

usch för migrän,finns inget som är så otroligt jobbigt o man blir så trött!!

nu håller snön på o smälta bort här igen o ingen är gladare än jag

• lunaria

x-girl: usch, det är verkligen helt skit att systemet ska skilja så mycket bara för att Halden är en gränskommun ju!! så typsikt lixom. mycket man kan klaga på svenska systemet, men det är verkligen generöst när det gäller föräldraledighet. tycker synd om er som inte kan lösa problemet

din stackare som har huvudvärk nu igen!! gick det bra nu i eftermiddag??

madde: skönt att han somnar så bra nu helt plötsligt. kan ju hända att han varit inne i en fas och nu gått ur den .

barbamamma ja usch, alla dessa måsten och du verkar ju ha det jättestressigt med plugget i tillägg!! du vet att du kan maila mig om du står fast, du behöver inte ens fråga . du kommer fixa detta!! försök att ta en sak i taget. men fyy snön ställer verkligen till saker för de som fått det.
    och ang maten så skulle jag nog strunta fullständigt i bvc i det läget. tänk när de ska börja kolla på individerna och inte stirra sig blinda på en siffra!! ni vet ju bäst helt enkelt vad som skulle fungera. men när du beskriver agathon om hur mycket han krånglade inatt och hur mycket han äter, är han inte inne i någon fas då?? jag är väl snarare orolig att Linn äter för lite trots att hon blir mätt, hon äter inte mer än 150ml/gång i välling. vi ska väga o mäta henne nästa vecka, men jag tycker inte hon blivit så mycket större nu, tycker hon börjar bli smal som Noah .

pilea: skönt att du fått upp mjölkproduktionen igen .
    förstår att du haft fullt upp med utrensning av skåpen då .

nä alltså igår när jag kom hem så såg Linn mest trött ut, kanske inte så konstigt när hon bara sov 50 minuter på hela dagen hemma med pappa . imorse var hon då så pigg och såg kry ut så jag hoppas att det inte bryter ut någon skit på henne nu..

idag var jag iväg på öppna förskolan, men fy tusan vad många mammor där var där idag då . och det är riktigt varm lokal så jag trodde jag skulle dö av ångets. Linn sov iaf mer än vad hon brukar så vi kom dit sent så vi hann inte vara där mer än en timme. Linn tycker verkligen det är roligt att vara där, men det kröp under skinnet. och alla andra måste tyckt jag är helskum person för de få som väl pratade med fick jag knappt fram något svar till. avskyr verkligen att jag aldrig kan veta när ångesten smäller tillGråter.

och Dan var hos en grinig och bitter kärring till arbetsförmedlare. hon accepterade inte att han skulle få minneshjälpmedel förrän han får heltidsjobb!! mao var det onödigt att vi fixade min mobil, men jag tror Dan får ta över den då den iaf har lite mer funktioner än hans gamla. han behöver verkligen den där supermobilen som han kollade fram, jag hade sett fram emot ett mer välorganiserat liv lixom och ha allt samlat så man slapp tänka på lappar hit och dit och alla listor för han skulle haft allt samlat i mobilen. sen gav hon honom skulden för att han slutade praktiken. och till sist kläcker hon ur sig att han har 200dagar kvar på aktivitetsgarantin, sen stämplas han ut o får gå till soc. det var tydligen meningen att han skulle kallas till möte ang detta då det blivit regelförändringar. han skulle ha behövt blivit medlem i en a-kassa för att få pengar efter dessa dagar. och då säger hon att han har glömt av för att han är så glömsk. men vi har inte fått något brev ang möte, jag själv kontrollerar alla brev vi får och ser till så Dan skriver upp sådant och sån viktig sak skulle inte han glömma av iaf. har bra lust att skicka ett brev till henne och förklara att min man har en diagnos, men han är inte en komplett idiot som hon verkar tro!!

så vilken usel dag!! det är så vår vanliga tur i livet .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)