• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • Ain

Ah, vad trakigt Sandra, att hon inte fick pengar till pensionatet Ni som hade hoppats sa. Vad var motiveringen? Inget som man kan förbättra för att fa pengarna?

Trakigt att Linn inte växt sa mycket, men det där gar ju upp och ned. Och Miriam sjönk ocksa bade i längd och vikt (fast nu har hon gatt upp rejält, för mycket faktiskt) efter en tid, sa fran att först ligga över kurvan lag  hon och ligger fortfarande under i längd. Och Noah mar väl bra, trots att han är lite smalare? Sa da blir säkert allt bra med Linn ocksa ska du se. Om hon äter bra sa far hon nog i sig nog med näringsämnen. Det är ju inte alla barn som är lika runda. Hon verkar väl heller inte slö och sjuk? De har ju ocksa bra koll pa BVC, sa om de inte blir störtoroliga tror jag nog att du inte heller behöver oroa dig sa.

Men som sagt var, jättetrakigt för er. Ni verkar faktiskt ofta ha saker emot er  Men kämpa pa du, nagon gang vänder det ju för er. Och iaf har du ju en fin familj, det är faktiskt manga som inte har det... de kanske bara har pengar men inte kärlek. Sa da har du ju det bättre!

• 7 michelingodingar

xgirl:ja dom lagade helt utan bedövning o den bedövninge jag fick räckte inte över till den sidan så det var helt utan bedövning men hon måste gjort ett sjuhelvetes uselt jobb för i em lossnade en bit av lagningen

men vad jobbigt med migrän igen skönt att det inte var magsjuka iaf men migrän är jobbigt det med!!

ain:agathon bär jag ju fram på magen det går inte o ha honom på höften i o m att han är som en påse nötter i kroppshållningen, vart kan man hitta såna bärselar?? tänkte jag skulle höra mig för med barnhab om det inte finns o låna något sånt via dom!!

vad kul att din kusin kan tänka sig o komma o ta hand om barnen hoppas du kan få jobbet nu då!!

am zandra:men gumman skickar en bamsekram jag vet hur du känner och att det ALDRIG kan gå som en annan vill utan att det alltid är o jobba i motvind usch jag tycker så synd om er!!
    Linn mår ju bra o det är ju bra kan ju vara så att hon gör av med så mycket energi nu när hon rör sig så mycket och om det är som med noah så vet du ju att även om vikten inte är den bästa så mår dom ju bra ändå och framförallt så äter dom ju trots dålig viktökning

bläää maken var hos en bonde på morgonen och rätt var det var så kände han att magen kändes skum o han rusa ut på gödselstacken och hade spytt som en jäkla räv han kände inget innan det bara slog till!! usch vill inte åka på nått skit nu när han bara är hemma nästa vecka oxå sen ska vi ju vara ifrån varandra 14 dagar i ett sträck pga hans robotutbildning!!

usch nää om man skulle se ifall man blev något klokare av svenska läxan som ska göras än har jag bara läst det femhundraelva gånger och jag kommer inte längre än så denna jävla debattartikel säger jag baraDemon

• Madde01
    Xgirl- Gjorde som dig ang napp.. OMG säger jag bara Tungan ute Första kvällen jag inte behöver gå o vagga runt på Julius tills han somnar... och jag som lät negativ till dig, detta är det bästa jag gjort Skrattande Försökte i 2timmar här nyss o få J o somna för såg på han att han var trött då sa jag bara i ren frustration till sambon "tänk om han hade napp vad skönt" Så gick sambon o hämta en vi fått av min pappa en AIK napp det var därför min far hade köpt det iaf J skulle någonsin använda napp o det tog 5min, nu sover han ... har varit negativ till napp så länge o J har aldrig fattat hur man snutta.. Men nu snutta han på o somna!!

Svarar er imorgon nu ska ja o sambon bada o ha lite myskväll med godis .. Syndar lite .. hehe Skrattande Vart bara tvungen att skriva detta... vart så glad att det gick så lätt att somna...
  • 7 michelingodingar

Ain: tack för länkarna!! selarna såg ju jättefina ut men avlastar den verkligen rygg,nacke o axlar???? när jag såg dom så var första tanken bye bye axlar o nacke jag har ju redan en del problem med axlar o skuldror pga min stora byst så jag är så himla rädd för o belasta ännu mer och få ännu värre problem
    min mans kusin beställde en grej från tyskland som hon fäste på höften och så satt liksom hennes son på den(han är multihandikappad så hon fick ju bära honom i flera års tid) och den var jättebra funderar på o höra lite med henne ang den eller om hon vet något annat då hon är väl insatt i allt vad hjälpmedel heter!!

madde:men vad skönt att det funka för er oxå med napp!! den är ju "lättare" o plocka bort sen än vad t ex en tumme är
    dessutom så rek ju läkare napp eftersom dom funnit att det hjälper till viss del mot PSD inte för att Julisus är i den största riskzonen nu när han är över 6 mån men ändå kan vara bra o veta

jag vet knappt om jag vågar säga något men inatt har agathon sovit han hade tydligen vaknat nån gång under natten för han hade nappen jämte sig men jag minns inte att jag gett den sen vaknade han runt 4.30 och fick då mat och somnade om inom 10 min igen och vaknade nu vid 07.20 fler såna nätter tack!!!!

idag får jag ha alla barnen hemma,maken plocka ju ur stolarna ur bilen igår för o hämta pellets så just nu ligger det 800 kg, om inte mer, med pellets i bilen o eftersom han mådde dåligt så orkade han inte bära ut det ur bilen suck jag som hade tänkt plugga idag o visserligen så bor vi inte så jättelångt från dagis men gå själv med 4 små nja jag tror jag undviker det o sen regnar det oxå!!
    sa till maken att han får fasen ta barnen i helgen så jag får sätta mig o plugga så jag blir klar!!

• Xgirl83
    Sandra: Jag tycker så synd om er... Jag har verkligen gått och hållit tummarna för er skull och hoppats på ett positivt besked. Det är inte rättvist att ni inte kunde få detta att gå rätt i ert liv. Jag hoppas att det känns bättre snart. Ni kommer få ett bra och stabilt liv ändå, det är jag säker på, men det kanske tar lite längre tid iom att du ska utbilda dig först och så. Jag undrar som Ain, fanns det inget hon kunde göra för att få lånet? Jag har ju redan kommenterat om Linn på FB, men jobbigt att hon inte hade gått upp i vikt något. Men jag tror faktiskt att det kan bli så här, för Linn är ju så himla aktiv, och sen är mjölk/ersättning ganska fett så när de går över till vanlig mat så kan de tappa lite hull pga det också enligt vår BVC-sköterska. BVC-sköterskor träffar många barn så om detta var jättekonstigt så hade säkert hon ni var hos reagerat mer. Tänk på att Noah faktiskt mår bra trots att han är smal. Vissa barn bara är sådana, Selma t ex. Hon får jättemycket smör på smörgåsen varje dag, och Andreas ger henne t o m ofta en hel klick smör att äta på (något jag tycker är äckligt visserligen), men hon lägger inte på sig hull ändå. Arvid hade också vuxit 2 cm nu, visserligen "bara" på 4 veckor och inte 6 som för Linn, men BVC-sköterskan verkade tycka att det var bra.

Madde: Haha, så roligt! Så himla skönt för er om det går bättre att få honom att sova med napp. Jag tyckte också det var en helt underbar upptäckt! Så bra också om de har något som kan vara lite trygghet för dem och som de förknippar med sömn, som INTE är mamma eller tutten. Vi fick inte testat nappen alls igår för Arvid sov bara i vagnen och där somnar han ju så fint ändå om vagnen rör sig. Och på kvällen igår så stenslocknade han vid mitt bröst. Så vi får väl se om detta med nappen verkar hålla i sig.

Barbamamman: Men oj att din man spydde sådär! Blev det nåt mer sen? Kanske han hade ätit nåt konstigt då om bara han blev dålig? Nää, så typiskt att tanden gick sönder igen!! Och det kan ju vara svårt att reklamera med tanke på att du fick det gjort gratis. Så jobbigt att du måste ha alla barnen hemma idag när du skulle behöva plugga!! Den där selen där barnet sitter på nån grej på höften kan vara en sån som var med nu i senaste Vi Föräldrar. Den fick visserligen inte jättebra betyg för man får ju ändå inte händerna fria, men den kanske är nåt för dig just med tanke på dina axlar och så. Om det är den så heter den "Hipseat". De andra som var med hette "3d hand", "Kooger" och "In the pocket baby", du kan ju googla på dem. Men det var mer för att bära större barn tror jag. Jag tror ändå det bästa om man har ont i axlar och rygg, och måste bära, är en ergonomisk bärsele som Ain länkade till. För hela tanken med dem är att fördelar vikten och lägger mycket tyngd just vid höfterna.

Ain: Vad bra att din kusin kan komma och passa Benjamin och att du känner dig trygg med henne!

Det verkar inte gå att introducera riktig mat för Arvid än. När vi började sist så bajsade han ju jättelite så vi gjorde ett uppehåll så han kom igång med bajsandet igen, men nu när vi har börjat försiktigt igen så har han igen bara bajsat lite en gång nu på ca 5 dagar. Ändå får han bara LITE pure potatis/majs och så katrinplommon till "efterrätt" för att hjälpa magen. Funderar på att testa bara gröt istället, det kan väl vara lättare att hålla igång magen med? BVC-sköterskan sa att de helst ska bajsa varje dag när man börjar med nåt nytt så här. Så i värsta fall får vi göra uppehåll och testa igen om nån månad... Trist för han gillar verkligen det han får.

Och min mormor mår bättre, hon hade suttit lite på sängkanten igår, och verkar mer "med" nu.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • lunaria

tack för alla uppmuntrande ord, det behövdes. blev nog bara lite för mycket igår helt enkelt så bägaren rann över..jag var nog fortfarande inte riktigt helt ok heller tror jag..i förrgår var dte iaf väldigt skumt, att få minnesluckor tyder ju då på att något var väldigt fel..

x-girl: jo jag tror ju nu att Linn är som Noah och förbränner massor av energi och fett. han äter ju ständigt dubbla portioner av precis all mat och får rätt så mycket fett på smörgåsen. men hua, jag skulle nog inte bara kunna ge en klick fett bara så där *ryser* .men ni har i olja i Arvids mat också?? för det blir ju också lite smörjande effekt av det..har tyvärr inga bra råd att ge, vi började med gröt för Linn och jag tyckte att det gorde att magen kom igång mycket bättre, men det där kan ju vara så olika för olika barn.

skönt att din mormor vrkar ha repat sig lite, men att bryta höften måste ju göra så ont .

barbamamma: ååh vilken skön natt du fick . Linn vaknar nu mera 3 ggr/nat och det är något drygt...men så jobbigt att du blev tvungen att ha alla ungarna hemma idag . om det finns något jag kan hjälpa dig med alls när det gäller plugget så hoppas jag du mailar för jag kan åtminstone kolla på det i såna fall o se om jag bara kan ge lite tips. det måste vara så kämpigt att plugga när du aldrig vet när du har tid för det!! hoppas din make ger dig det i helgen då så han inte sätter sig på tvären!!

du har ju fått bra tips angående bärsele och sådant. jag har själv problem med axlar och rygg, men att använda bärsjalen har varit riktigt bra. vet dock inte hur det är när de blir tyngre om hur vikten fördelas då...men om du hittar någon ergonomisk bärsele så borde det ju faktiskt vara bättre..

madde: haha, man ska aldrig säga aldrig när man har barn och hittar man ett sätt som fungerar med minsta möjliga krångel så gör man det .

Ain: men så härligt om ni kan få hjälp av din kusin

jo de är ju välmående båda två så egentligen borde man ju inte oroa sig. och hon är ju bara väldigt aktiv så jag tror ju inget är fel på henne så..och du har ju rätt, vi har iaf gott om kärlek .

angående pensionatet så ska nu L försöka pruta på priset på pensionatet och se om hon kan komma ner i lånekostnad. eventuellt att hon går och lånar privat, men jag tror personligen hon är lite optimistisk om att lyckas få igenom det iaf. hon har redan en borgenär, men vill fixa flera borgenärer. men det där skulle jag själv aldrig satsa på, risken är att man förlorar så många av ens närhet om företaget går i stöpet..så man får väl se. blev lite sur för hon hade sagt till Dan att han inte får ta något toppjobb innan allt är definitivt klart, men va tusan, han kan ju inte tacka nej till ett kanonjobb om han skulle få ett!! och nu håller han på o söker jobb på sandvik så där hoppas jag att han kan få in en fot för det är en bra arbetsplats. jag tror hon hade lite väl bråttom till banken, hon skulle ha tagit reda på mer fakta först så hon kunnat presentera en bättre budget.

idag känns alltihopa lite bättre iaf så jag försöker släppa oron och tänka att allt kommer bli bra. idag fick Linn feber av vaccinationen min stackare!! vi gick ut på en liten promenad o då blev hon lite piggare .

• 7 michelingodingar

xgirl: nej maken spydde bara en gång men han sa att det höll nog i sig i 5 minuter innan han mådde bra igen!! han sa sen att han hade så ont i huvudet och han lider ju av migrän så när han hade spytt sen så mådde han hur bra som, dock var han trött och hängig på kvällen men det blir han alltid av migränanfall!!
    tack ska goggla på det där sen och kolla lite!!

gröt och mat har ju fått agathons mage o funka superbra tråkigt att det ska bli stopp för arvid

vad skönt att din mormor mår bättre!!

am zandra:ja det är kanske till o vara optimistisk men man måste ju göra sina försök att sen ha flera borgenärer kan ju ställa till en hel del om det nu skulle gå åt skogen så jag hade nog resonerat som dig och inte heller ställt upp som det, som ekonomin ser ut i världen idag så är ju det mesta väldigt osäkert och dra med sig fler i fallet om det skulle gå fel kan ju orsaka mer problem än det eg behövs!!
    Allt kommer o ordna sig för er tids nog bara det släpper lite på jobbfronten oxå!!

tack jag vet att jag kan vända mig till dig men jag har inte kommit igång öhtSkrikandes igår kväll så körde maken igång mig så jag fick tid o sätta mig o goggla om upplysningstiden och jag hittade faktiskt en grej som jag absolut tror man kan skriva en debattartikel om men så blev jag osäker för vi har ett X antal citat o välja på som är ett måste o få med i texten o då blir jag osäker är det så att eftersom minst ett av citaten måste anv är det då en debattartikel utifrån citatet vi ska skriva....... suck det är hmmm 22 sidor o läsa igenom OM OCH HUR man ska skriva dena tes och jag känner att det är så himla mycket information på dessa sidor så det bli ett virrvarr i hjärnan på mig, det blir för mycket info o ta in för att jag ska palla med det och jag blir helt låst och har nog läst alla dessa jävla sidor hur mnga gånger som helst och i slutändan känns det som att jag kan börja om igen för jag fattar ändå inteGråter

inte nog med det igår kväll när jag skulle gå in på skolans sida för o läsa om dessa citat o kolla om det går o anv sig av det jag fann så har dom tekniska problem så man kommer inte in på sidan och nu när jag var in för o göra läxprovet så har dom fortf tekniska problemDemon

suck fick veta att det går magsjuka som löpeld på abbe o freyas dagis så nu har jag köpt hem proviva och coka cola uti fall att fyy tusan vill inte ha skiten

suck inatt har agathon bökat igen så nu ska jag testa en annan sovrutin tänkte jag så han får sova max 1 timme nu på fm han sover annars mellan 9-11(ibland ända till 12) sen hålla han vaken ett par timmar låta han sova 30 min och så får han sova 30 min på em oxå då han brukar sova mellan 1 - 1,5 timme vi är så trötta både jag o maken nu så igår kväll sov både han o jag kl 20Förvånad

• Hamyes
    Xgirl83

Hahaha helt okej att du inte svarat:) Jag har inte varit här inne på jättelänge:) Glömmer liksom av FL nu när man inte är gravid längre håller mest till på fejjan Och ang medicin så äter jag alla möjliga sorter, bla zoloft,theralen och mirtazapin och vid behov sömntablett, och Modiodal Modiodalen som är en vakenhetsreglerande medicin funkar kanon bra för mig så jag hoppas få minska nått annat snart blir ju en hel del pillerknaprande vilket jag inte vill

Till er andra som jag inte komenterat ja jag vet smisk på mina fingrar Vill jag önska en superfin helgHjärta
    (¯`°?.¸ Ebba My Sally Hannes mina älskade barn¸.?°´¯)
  • Xgirl83
    Hamyes: Jobbigt med alla mediciner du måste ta. Ha en jättebra helg!

Zandra: Ja det låter ju lite optimistiskt att ha flera borgenärer. Bankerna är ju inte så villiga att låna ut just nu, och de vill väl hellre ha medlåntagare än borgenärer nu för tiden tror jag? Men kul att hon verkligen försöker ändå. Så skönt att det känns något bättre idag. Olja har vi faktiskt inte tänkt på att ha i Arvids mat nu, det skulle vi ju kanske haft. Vi hade bara det precis första smakisarna tror jag. Men nu gör vi ett uppehåll igen så får vi testa gröt sen. Men åh, vaknar Linn 3 ggr/natt nu, vad drygt!

Barbamamman: Jaha, så kanske det var någon migrän din man fick då? Usch, liknande sådär fick ju jag i somras med plötslig huvudvärk och kände mig jättedålig tills jag spydde, då gick det över. Bra att du ska testa ny sovrutin för Agathon för sådär kan ni ju inte ha det. Tusan att han ska vara så busig på nätterna! Usch usch, den där svenskan lät inget kul alls! Men jag har väl läst den själv i gymnasiet och tror jag hade VG i svenska på gymnasiet så tydligen har jag klarat av det en gång i tiden.. Fy, hoppas du inte blir magsjuk!!

Nu har inte Arvid fått några smakisar på ett par dagar och då bajsade han först lite bajs förut och nu ikväll kom nog resten som inte kommit ut. Andreas skulle byta blöjan men ropade på hjälp. Jag beklagade mig lite över att han inte klarade att sätta honom i duschen själv, men när jag kom till skötbordet fick jag tillbaka det. Det var bajs upp till nacken på honom! Så jag förstår att Andreas behövde lite hjälp, haha. Blir väl att vi testar med gröt istället då, och om det fungerar kanske börjar med mat-smakisar försiktigt igen.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)