• 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vi är några tjejjer som hängt ihop ett tag men många har nu lämnat tråden och jaa det har liksom blivit lite döttDrömmer så nu vill vi få in flera medlemmar i våran tråd som vi kan få lära känna

här snackas det om ALLT inte enbart bebisprat utan verkligen om allt mellan himmel och jord , familjen,barnen,relationer,väder och vind,fritid ja allt som man kan tänkas vilja dela med sig av

En viktig sak vill du hänga på så är du mer än gärna välkomen men här gäller det "ge och ta" alltså så skriver man inte enbart om sitt UTAN man ger alla andra oxå respons det är något man upplevt i många trådar att många bara skriver om sitt och vissa får massor av respons medans andra inte får så mycket som ett hej!! men är du med på det så HÄNG PÅ

välkommna in jag hoppas vi blir mååånga  som samlas här Solig

• Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
  • lunaria
    Ain: hoppas du får jobbet, men det lät ju bra att intervjun gått bra .
    men oj, får de trerätters . det var inte dåligt .

så där med att vara pigg så där plötsligt har Linn varit om dagarna. man har lagt ner henne, hon har lagt sig på sidan som hon brukar och ser ut att börja somna, men så går man ut från rummet och helt plötsligt kan hon börja låta o kommer man då in så ser hon superpigg ut. hoppas han sover inatt!!

x-girl: så skönt att höra att du är så pigg och glad, jätteglad för din skull . det är så härligt om man får sån't där flyt helt plötsligt. bra att du tar och lever i nuet. den dag jag vaknar kl 6.30 och orkar ta mig en dusch o fixa mig i ordning, den dagen blir det skumpa . skönt att Arvid oxå sover så bra nu .

kul med besök från din bror då .

barbamamma: klart du ska va stolt över ett VG, du är ju skitduktig!!
    skönt att alla verkar må lite bättre nu, bra att det var en sån där lindrig variant av magsjuka då!!

Pilea: du verkar ha fullt upp iaf . förstår att du inte vill berätta, helt okej. kul det låter med babyrytmik . Noah var ju sån där latmask som bara vände sig 2 gånger om allt som allt. på sätt och vis hade jag önskat Linn varit likadan så alla blöjbyten slapp bli värsta motionspasset för en själv

Idag var Dan iväg till en vettig läkare iaf så han fick utskrivet ny medicin. jag följde med till Tierp för jag tänkte att det kunde vara skönt att komma ut, men njae jag skulle nog stannat hemma. herregud alltså..

jag har sökt massor kring det här med pms och alla symptom stämmer in på premenstruell dysforisk störning . har ju haft såna sömnproblem i perioder, men när jag tänker efter så är det alltid innan och under ägglossning samt så börjar det en vecka innan mens. och så är det alla andra symptom. vallningarna är jättejobbiga. det ger mao samma slags symptom jag har med förhöjda sköldkörtelvärden o nu när jag funderar kring det är det nog alltid i samma perioder jag tror att något är fel med mina sköldkörtelhormon...så ikväll ska jag ringa till min bm Doris och fråga henne vad jag ska göra.
  • Pilea

Nu är vi hemma från Öppna förskolan o hämtning från dagis o allt! 
    Var riktigt trevligt med babyrytmiken även om det allt känns lite fånigt att "tramsa" runt o sjunga ihop med andra Brukar ju sjunga o så hemma o spela barnmusik för fulla muggar, men då är det ju ingen som ser, hi hi! 

Tyvärr är M i någon fas o är rädd för folk så han börjar skrika så fort någon tittar på honom o det kan bli lite jobbigt.

xgirl:
    Jag har också fått mer energi sen vi ställde tillbaka klockan o även jag har börjat gå upp före alla andra, käkar frukost i lugn o ro utan stress.

Ja, det verkar skilja sig jättemycket när det kommer till stl o även utvecklingen på barn. Det verkar nästan som om M kommer hoppa över "rullningsstadiet". 
    M sover nästan ingen ting på dagarna o vaknar fortfarande titt som tätt på natten, men jag har vant mig vid lite sömn.  

• Pilea

am zandra:
    Va bra att du ska höra med din BM ang dina problem vid mensen, så där ska du ju inte behöva ha det!

Jag har föresten fått en tid för cellprov, usch o fy, vill inte, men det är ju ett nödvändigt ont.

Vet ni om att det bara är 50 dagar kvar till julafton, shit Tomte Funderar på att börja julklapps-shoppingen på nätet ikväll så är det klart sen.

• lunaria

Pilea: bra att du äntligen fått tummen ur och bokat tid för cellprovtagningen, var ju på tiden .

haha lät kul med babyrytmiken, förstår att det kändes fånigt. men det är ungefär som när vi gjorde en massa fåniga grejer med skolan som ska vara till för yngre barn. tänk om andra hade sett en, det hade nog varit underhållning så det räcker o blir över .

jo nu har jag pratat med min bm och hon ska skriva ut en slags p-piller tror jag det var. hon sa att det är en sort som man brukar må bra av att få vid den sortens besvär jag har. antagligen har jag lite östrogenbrist. känns skönt!! fast det känns samtidigt lite konstigt när jag alltid sagt att jag absolut aldrig mer kommer använda mig av p-piller, men om det får mig att må bra så är det ju värt det .

• Glittrax

Tack för era grattis till Nova, pippihuset var ju en höjdare kan jag säga..  men så i morse så var pippi borta och vi letade som galningar.. sen letade jag själv när Nova var på dagis, och gissa vart hon lagt den??!! i ugnen i sitt kök! haha! jag frågade varför hon lagt den där sen då hon kom hem, "joo jag vill inte ha kyckling idag, jag vill ha pippi till midda!"

Har era barn börjat intressera sig för bokstäver? För några dagar sen då vi åkte förbi IKEA så säger Nova när hon pekar på IKEAnamnet " där är A, som i Nova"  så smart barn!

sen efter middan idag fick Nova några såna där fullkornsbokstavskex... och så säger hon plötsligt "A" som i Nova igen! helt paff blir jag vi har inte pratat så mkt om bokstäver... sen hade hon ett R i sin hand och ja frågar vad det är för bokstav... "vet inte" säger hon jo ett R som i råtta säger jag.. "Näää, det är en halsduk" ... ja helt riktigt, ett stort R ser ju ut som en halsduk om man tänker efter... barn har fantasi....

hon fick magnetbokstäver och siffror när hon fyllde år så hon håller på en massa där, men nåt annat tips på böcker eller annat med bokstäver?

Ain: jösses vad mat och efterrätter de får på miriams skola! men minns jag fel, betalade ni för maten där eller hur var det?

am zandra: usch vad jobbigt med pms, hoppas du får nån ordning på det, tycker jag läst nåt om pms och att man hade ofta nån brist på nåt men kommer inte ihåg vad?

Xgirl: oj vad pigg du verkar vara, men skönt att höra! men säger som sandra, 6.30 skulle jag aldrig orka hålla på och duscha och fixa mig, nej då ligger jag halvt vaken i soffan om man måste kliva upp då...Nova har börjat vakna supertidigt efter klockomställningen...

Måste ju få säga att kortet på Selma var sååå fint!

Är det nån här som har skrållandockan till sitt barn? vi funderar på en sån till julklapp, finns ju extra ljudkort med bla a sånger som jag tycker lät jättegulligt... sen ska jag nog försöka få till några dockkläder med..sy eller sticka,  de är ju svindyra i affären... sen kom jag på, kläder till prematurbarn borde ju funka för skrållan är ju 45 cm lång..

• Glittrax

barbamamma: åååh, krya på er hela familjen, låter inte nåt vidare hemma hos er..  men bra att ni är på bättringen!

grattis till VG måste jag med få säga, vad kul!

pilea: lät kul med rytmiken även om jag förstår att det känns fånigt men bara att släppa loss! barnen tycker ju om det..

kul att du är tillbaka, trist att man inte kan skriva vad man vill här men man får sig en tankeställare som sagt

• Xgirl83
    Glittrax: Vi har inte Skrållan men en annan docka som pratar och sjunger, och Selma älskar den! Eller det hande nog kvittat att det är just en docka, hon trycker bara på kroppen för att lyssna när dockan pratar och sjunger (helst sjunger) om och om igen. Jo ett tips är ju att leta bebiskläder i stl 44 eller 50 när det är halva reapriset t ex Kappahl och Lindex. Selma har dock inte varit så intresserad av att klä på dockan kläder och så än. Haha, ville Nova ha Pippi till middag. Jag tycker jämt man hittar saker där de inte ska vara, ubland undrar man vad de leker. Jo Selma är intresserad av bokstäver, fast inte så att hon känner igen någon bokstav än. Men hon kan kolla på en text och säga "Där står det Selma" eller liknande, fastän det inte alls står det. Eller så vill hon att man ska skriva olika ord. Det är lite fascinerande att de intresserar sig för det så tidigt. Men Nova har kanske fått lära sig lite på förskolan också? Angående kortet; tack eller vad man ska säga.

Sandra: Men vad jobbigt att du har sådan hemsk PMS, men skönt om du kan få en förklaring till sömnproblem och liknande. Vad bra att du har en så bra BM att ringa, det är ju absolut värt det att äta p-piller om du mår bättre av det. Typiskt bara att du ska behöva knapra piller om Dan ändå ska sterilisera sig. Eller ska han avvakta med det om det fungerar för dig att äta p-piller? Usch, jag måste snart bestämma vilket preventivmedel jag vill ha, och boka tid för insättning. Det är ju dock ingen risk att det blir några barn här så länge jag ammar, det gör ju så ont.

Pilea: Cellprov är ju lite jobbigt. Sist gång hade jag en student som skulle göra det för första gången under en barnmorskas instruktioner, vilket tog en evighet och hon gjorde fel och fick göra om det! I vilket fall så har jag kommit på att det känns skönt att ha något längre plagg upptill, t ex en tunika, så känner man sig inte så bar den stund man inte sitter i gynstolen.

Arvid är snorig idag så det är nog därför han varit lite knepig och ur form. Man vet ju själv hur man kan känna sig precis när en förkylning bryter ut. Fick i honom 330 ml mjölk/välling, hoppas på en bra natt trots förkylning.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Glittrax

Xgirl: precis så gör ju Nova med, vill att man ska skriva olika ord och säger att det står Nova lite här och där, ofta hinner hon fram till posten då den kommer i inkastet, bor ju i lägenhet, Och hon blir rasande om det inte är nåt till henne, 

funderar på att fixa ihop en brevlåda till henne av en kartong, Hon brukar få skicka iväg teckningar till sin morfar osv... hon får ju kort tillbaka men man kan ju skriva lite brev och annat och lägga i om hon får en egen brevlåda här hemma, tror det skulle vara spännande, de har nåt sånt på förskolan tror jag.

oj vad bra han äter arvid trots förkylning! hoppas ni får en lugn natt!
    Här har nova hosta igen, hoppas inte hon får krupp igen bara, det är så otäckt

• Glittrax

måste bara få berätta att jag känner tydligt fladder i magen nu, är i v 18.. väntar på ul som är 17 nov! otålig!

• Ain

Glittrax: vad kul att du börjar känna bebis nu!

Miriam är intresserad av att "skriva" (hon skriver zick-zack mönster) men hon  var mer inressad da jag ett tag körde med en läsametod som gar ut pa att man visar skrivna ord pa ett A4 ark och sa lär sig barnen känna igen orden. Det tyckte hon var jättekul och hon lärde sig känna igen en massa ord, och da märkte man att hon var intresserad av att titta pa ord i böcker och sadär. Och da kunde hon ocksa peka pa tex ordet puss och peka pa bokstaven P och säga pappa (efter det att hon först konstaterat att det stod just puss). Men hon har aldrig varit superintresserad av att lära sig själva bokstäverna.

Sa nu är vi tillbaka efter var middagskväll. Det var trevligt och lyxigt att fa gratis middag (Tror det skulle gatt pa drygt 1400kr för mig och Markus). Det hade ocksa gatt bra för barnvakten. Benjamin hade vaknat kort 5 minuter innan vi kom hem, men hade snabbt somnat om. Och Miriam hade somnat hela tiden. Sa jättebra! Dessutom verkade Miriam inte alls stressad över att hon skulle ha barnvakt, utan konstaderade bara att om hon skulle grata sa skulle Clementine (barnvakten) komma och trösta. och sa skulle mamma och pappa komma senare.

Zandra: hoppas att pillrena fungerar da. Later ju väldigt jobbigt!

Jo, vi betalar för Miriams lunch. Markus jobb betalar 75 % av det tror jag.

Nej, nu ska jag ga upp och se om jag kan fa Benjamin att äta lite. Har ett bröst som är stenhart och det är sa obehagligt. Hade ju kunnat pumpa ut saklart, kanske skulle göra det istället.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)